Info- & inspiratienamiddag: Samen aan de slag met het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen

tot

georganiseerd door de provincie Antwerpen, dienst Ruimtelijke Planning

Ons leven bepaalt onze ruimte, onze ruimte bepaalt ons leven.

Waarvoor is er nu en de komende decennia ruimte nodig? Hoe speel je daar op gemeentelijk niveau op in? Welke ruimtewensen en -noden kun je lokaal invullen, en welke pak je samen met partners bovenlokaal vast?

Provincie Antwerpen organiseert rond deze thema’s een info en inspiratienamiddag, met het nieuwe Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen als rode draad. Deze namiddag is er zowel voor gemeenten en intercommunales, als voor iedereen die professioneel bezig is met ruimtelijke planning en de begeleiding van gemeenten bij het uitwerken van een lokaal ruimtelijk beleid.

Het overkoepelende programma vind je hieronder. Je bent van harte welkom om mee in de open gesprekken te stappen; de eigen ervaringen en praktijksituaties op lokaal niveau bepalen zo mee de inhoud van de dag.

Zo maken we samen ruimte voor onze toekomst.

Overtuigd? Deelnemen is gratis, inschrijven kan tot en met 28 maart 2024 via deze link.

Programma:

13.00 uur:

Ontvangst met koffie en thee

13.30 uur:

Verwelkoming
Sigrid Heirman, diensthoofd Ruimtelijke Planning, provincie Antwerpen

13.45 uur:

Toelichting Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen
Veerle Van Dooren, ruimtelijk planner provincie Antwerpen

14.20 uur:

Gemeentelijk ruimtelijk beleid en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte
Panelgesprek met gemeenten over concrete praktijksituaties

15.00 uur:

Pauze

15.20 uur:

Parallelle sessies:

Ik wil een beleidsplan ruimte opmaken voor onze gemeente. Hoe begin ik hieraan?
    Tine Van Passel, ruimtelijk planner provincie Antwerpen

Welke instrumenten en cijfergegevens van de provincie Antwerpen helpen mij in ons ruimtelijk beleid?
    Veerle Van Dooren, ruimtelijk planner provincie Antwerpen

De provincie gaat acties uit het Beleidsplan Ruimte realiseren. Welke insteek geef ik als gemeente mee?
    Tine Van Hoof, ruimtelijk planner provincie Antwerpen

16.15 uur:

Conclusies en slotwoord
Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Ruimtelijke Planning

16.35 uur:

Receptie & netwerkmoment (einde om 17.30 uur)

voor wie?

Deze namiddag is er zowel voor gemeenten en intercommunales in de provincie Antwerpen, als voor iedereen die professioneel bezig is met ruimtelijke planning en de begeleiding van gemeenten bij het uitwerken van een lokaal ruimtelijk beleid.

wanneer en waar?

maandag 15 april, tussen 13 uur en 17.30 uur (receptie van 16.30 tot 17.30 uur)

Provinciehuis, Koningin Elisabethlaan 22, 2018 Antwerpen

hoe inschrijven?

Deelname is gratis, inschrijven is verplicht via deze link.

We ontvangen je inschrijving graag ten laatste op 28 maart 2024.

Graag tot dan!