Te volgen procedure voor een gemeente

Wil je meer kwalitatieve en betaalbare huurwoningen op je grondgebied? Neem Het Pandschap onder de arm en laat leegstaande of verwaarloosde panden renoveren tot kwalitatieve woningen. De organisatie ontzorgt de eigenaar en de verhuurder van de woning van begin tot einde. De plaatselijke woonmaatschappij zet het pand na renovatie in de markt voor sociale verhuur.

Volg onderstaande stappen om gebruik te maken van het raamcontract.

1. Goedkeuring door het bevoegde orgaan van de gemeente

• Vul de samenwerkingsovereenkomst in en leg ze ter goedkeuring voor aan de Gemeenteraad (GR) of College van Burgemeester en Schepenen (CBS)
  • Al naargelang er in jouw gemeente door de GR al dan niet permanente delegatie is verleend aan het CBS voor het afsluiten van samenwerkingsakkoorden en het intekenen op raamcontracten
  • Gebruik de procedure die eigen is aan je bestuur, een formulering zoals 'De gemeente tekent in op het raamcontract...' is voldoende.

2. Niet-ondertekende samenwerkingsovereenkomst

• Bezorg een pdf van de ingevulde samenwerkingsovereenkomst aan de dienst Wonen via wonen@provincieantwerpen.be
  • Vermeld het e-mailadres van de (één of twee) ondertekenaar(s) namens de gemeente, dit al naargelang de gebruikelijke ondertekenprocedure in je gemeente.
  • Het is belangrijk dat deze samenwerkingsovereenkomst nog niet is ondertekend. Dat gebeurt digitaal in een volgende stap.

3. Ondertekening

• De ondertekenaar krijgt een e-mail waarmee hij/zij via de elektronische identiteitskaart een juridisch geldige digitale handtekening kan zetten.
  • De provincie Antwerpen bezorgt het ondertekend exemplaar aan de andere ondertekenaars.
  • De samenwerkingsovereenkomst is na bovenstaande stappen formeel juridisch in orde.

4. Gevolgen

Teken je in op het raamcontract? Dan kan je rechtmatig samenwerken met Het Pandschap zonder nog een aanbesteding te moeten organiseren volgens de wetgeving op de overheidsopdrachten.

GDPR:

• In het kader van de gerichte samenwerking van je bestuur met Het Pandschap kan de organisatie de gegevens in haar leegstandsregister gebruiken om bijvoorbeeld een brochure mee te geven bij communicatie met eigenaars van een leegstaande woning.
  • Communicatie met de eigenaars over het ontzorgingstraject verloopt via de gemeente. Het lokaal bestuur mag deze gegevens niet delen met derden zoals Het Pandschap.

5. De documenten

• Het raamcontract tussen de provincie Antwerpen en Het Pandschap, dat bestaat uit 2 delen:
  1. Het bestek van de provincie Antwerpen.
  2. De offerte van Het Pandschap.
  • Een voorbeeld van een mandaatovereenkomst tussen Het Pandschap en een eigenaar.