De stedelijke revolutie begint lokaal

We staan als samenleving voor een grote uitdaging: de klimaatverandering en haar gevolgen - zoals de belemmering van economische en sociale groei – zoveel mogelijk een halt toeroepen. Steden en gemeenten kunnen een belangrijke rol opnemen in het beperken van die klimaatverandering.

Kamp C wil deze steden en gemeenten ondersteunen in hun duurzame innovaties, onderzoeken en circulaire ambities. Daarom dragen we samen met energiecoöperatie Zonnewind ons steentje bij aan het Europese pilootproject Eyes Hearts Hands Urban Revolution, EHHUR in ’t kort. In dit project begeleiden we gemeente Zoersel met duurzaam bouwadvies om een bibliotheek te ontwerpen voor elke Zoerselaar: dankzij een traject van burgerparticipatie tellen de ideeën van elke inwoner mee. Het eindresultaat zal ook meer zijn dan alleen een bib, maar een echte ontmoetingsplek waar onder meer kunst, cultuur, educatie, sociale huisvesting en ondernemerschap elkaar terug kunnen vinden. De resultaten van dit project kunnen een leidraad vormen voor een nieuwe stadsinrichting in Europa, zodat later alle inwoners kunnen helpen bijdragen aan een duurzame, mooie en inclusieve leefomgeving van hun stad of gemeente.

Zijn jullie als lokaal bestuur ook op zoek naar duurzaam bouwadvies voor huidige of toekomstige projecten? Kamp C verwelkomt je graag. Bekijk alle mogelijkheden via www.kampc.be/educatie/rondleidingen en maak een afspraak.

Valerie Van Nynatten
Functie