Liever Lokaal: nieuwe eindejaarsactie gelanceerd in 40 gemeenten

In 40 gemeenten in de provincie Antwerpen kan iedereen de komende weken deelnemen aan Liever Lokaal, een gloednieuwe eindejaarsactie. De actie wordt voor het eerst georganiseerd door de provincie Antwerpen en is gericht op het motiveren van lokaal shoppen. Wie winkelt bij een deelnemende handelaar, maakt elke keer kans op mooie prijzen. Zo verloot de provincie over het hele grondgebied 3 e-bikes. De feestelijke lancering van Liever Lokaal vond op zaterdag 9 december plaats in Westerlo.

Voor het eerst organiseert de provincie Antwerpen een eindejaarsactie voor haar gemeenten en handelaars. De actie Liever Lokaal loopt van 9 december tot 15 januari in verschillende steden, gemeenten en enkele Antwerpse stadsdistricten.

Bij elke aankoop scan je via de ikkooplokaal-app met je smartphone de QR code van de handelaar aan de kassa. Elke scan is goed voor een unieke deelname. De app kan je eenvoudig op voorhand installeren. Er is heel wat moois te winnen: de provincie voorziet als hoofdprijs 3 e-bikes van Norta, fietsenproducent uit Olen. Bovendien zijn er in veel van de deelnemende gemeenten én winkels nog tal van extra prijzen te winnen.

Schot in de roos

Liever Lokaal blijkt meteen een schot in de roos: van de 69 gemeenten in onze provincie nemen 40 steden, gemeenten en Antwerpse districten deel. Alle steden en gemeenten in de provincie werden uitgenodigd om deel te nemen. Op hun beurt – en vaak samen met de lokale handelaarsverenigingen – motiveerden zij zoveel mogelijk handelaars om deel te nemen. Ook dat is meteen een voltreffer: bij zowat 1 400 handelaars in onze provincie kun je deze eindejaarsperiode deelnemen aan Liever Lokaal.

De provincie Antwerpen is verrast én verheugd over de overweldigende deelname aan deze eerste editie van Liever Lokaal. Er zaten duidelijk heel wat kleine en grotere gemeenten te wachten op een eindejaarscampagne waarbij we hen quasi volledig ontzorgen. Zo zorgen we voor al het campagnemateriaal, de hoofdprijzen en een mediacampagne.

Ook bij de handelaars komt Liever Lokaal als een geschenk uit de hemel. De 1 400 deelnemende handelaars variëren van kleine buurtwinkels over charmante lokale boetieks tot winkels van bekende ketens. In sommige gemeenten doet meer dan de helft van de handelszaken mee. In Vorselaar doen ze bijna allemaal mee. Deze diverse deelname weerspiegelt de nood van een actie waarbij we onze inwoners motiveren om – ook tijdens de eindejaarsperiode – in eigen buurt, dorp of stad te shoppen. We kunnen immers niet zonder onze lokale handelaars. Ze dragen niet alleen bij tot de economie en werkgelegenheid in onze regio, maar spelen ook een onmisbare rol in de leefbaarheid van de buurt, het dorp of de stad. Zo zorgen ze voor een aanbod dat voor iedereen vlot bereikbaar is, en ze vormen dé plek waar mensen elkaar ontmoeten en een babbeltje slaan.

Aftrap in Westerlo

De feestelijke lancering van Liever Lokaal vond vandaag plaats in Westerlo, een gemeente waar 80 deelnemende handelszaken meedoen aan de actie.  De dienst Lokale Economie en de bevoegde schepen waren meteen enthousiast. Zonder de actie van de provincie Antwerpen zou er dit jaar in Westerlo geen eindejaarsactie geweest zijn.

Tijdens de aftrap van de actie werden ook enkele deelnemende winkels bezocht.

LEADER legde de kiem

Inspiratie voor deze Liever Lokaal-actie kwam uit het LEADER-project Helemaal van hier dat liep in zes gemeenten in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. LEADER is een subsidieprogramma voor projecten die bijdragen aan een leefbaar en duurzaam platteland. Het project Helemaal van hier is zo'n voorbeeld. Samen met winkeluitbaters werd campagnemateriaal ontwikkeld dat mensen motiveerde om lokaal te kopen. Het project is begin dit jaar afgerond. Meer info op de website van Rurant

De provincie neemt de organisatie over en breidde de campagne uit.

Waar je kan deelnemen ontdek je op de campagnewebsite: www.lieverlokaal.be

Onderaan de pagina vind je een interactieve kaart waarop de bijna 1400 winkels in de 40 deelnemende gemeenten vermeld staan.

Nathalie De Bock
Functie