Skip to main content

Terug naar school met een vliegende start


Meer dan 7000 kinderen in ruim 35 steden en gemeenten krikten vorig jaar hun zelfvertrouwen en hun leerprestaties op in een Zomerschool. Sint-Katelijne-Waver en Grobbendonk doen al jaren mee. Hun ervaring: Zomerscholen geven goesting, aan iedereen. Maar hoe pak je zoiets aan? 

© Veerle Van den Wyngaert

Een plek waar kinderen niet alleen bijleren, maar ook een fijne tijd beleven. Dat is wat een Zomerschool biedt. En het mooie? Het levert tot wel drie maanden leerwinst op. Maar het draait niet alleen om cijfertjes. “Een zomerschool gaat ook over gelijke kansen creëren, kinderen zelfvertrouwen geven en schooluitval voorkomen”, zegt Greet Bloemen, die als beleidsdeskundige projectcoördinator Welzijn en Gezondheid in Grobbendonk, de regierol opneemt voor de vijf Netelandgemeenten. “Aan onze Zomerscholen neemt een brede mix van leerlingen deel, maar toch vooral kwetsbare kinderen. Kinderen voor wie Nederlands niet de thuistaal is en kinderen die het moeilijk hebben op school. Zomerscholen zien we als een volwaardige aanvulling op het leeraanbod. Laagdrempelig en speels maar ook doelgericht.”  

Ook Sint-Katelijne-Waver zet in op een doelgerichte aanpak. “Wij organiseren dit jaar voor de vierde keer een Zomerschool”, legt Wies Van Den Broeck, Coördinator Flankerend Onderwijs en Opgroeien, uit. “Op twee weken tijd kan je heel wat bereiken. Wij richten ons op het verbeteren van de taalvaardigheid en het vergroten van hun zelfvertrouwen. We gebruiken een ‘pre-teaching’ methode om vooruit te blikken op de lessen van de eerste weken van het nieuwe schooljaar, zodat kinderen sterker en met veel enthousiasme in september kunnen starten.”  

 

Alles begint bij een sterk team 

Een Zomerschool organiseren, doe je niet in één-twee-drie. Samenwerking is cruciaal. Wies Van Den Broeck: “Een ervaren lesgever helpt ons met het pedagogische aspect, terwijl mijn collega en ik de praktische organisatie op ons nemen. Onze eerste prioriteit: een sterk team van lesgevers en begeleiders vormen. De samenwerking en het plezier dat het team beleeft, zijn cruciaal voor het succes van de Zomerschool.”  

“Een divers team is ook belangrijk”, stipt Greet Bloemen aan. “Elk jaar kunnen we rekenen op leerkrachten, studenten die de lerarenopleiding volgen, begeleiders, monitoren en zorgleerkrachten. Met een complementair team van verschillende profielen kan je ondersteuning op maat van het kind bieden en een gepast antwoord op elk probleem dat opduikt.”  
 

“Als coördinator trek je aan veel touwtjes tegelijk. Dat is intensief, maar het levert ook ontzettend veel op.” 
 

Een weloverwogen aanpak 

Scholen warm maken, ouders informeren en betrekken, realistische verwachtingen scheppen, subsidies aanvragen, samenwerken met lokale partners om een tof spelaanbod uit te werken: als coördinator trek je aan veel touwtjes tegelijk. Wies Van Den Broeck: “Een zomerschool op poten zetten, vergt tijd en energie. Als coördinator moet je daarvoor de nodige ruimte krijgen. Maar het levert ook ontzettend veel op. We zien kinderen groeien. Leerkrachten vertellen ons dat kinderen die anders nooit het woord nemen, dat nu wel durven te doen en meer betrokken zijn in de klas. Van ouders horen we hoe fier ze zijn. Elk jaar bouwen we ook voort op de inspanningen van de voorbije jaren. We kunnen terugvallen op een goed draaiboek. Meer dan de helft van de begeleiders die vorige zomer deelnamen, zijn dit jaar opnieuw van de partij. Scholen weten wat ze mogen verwachten en geloven in het initiatief. Zo kunnen we onze aandacht richten op het verbeteren van wat minder goed liep en het uitdiepen van sterke punten. Eens de bal gaat rollen, is hij niet meer te stoppen.”  

 

Je staat er niet alleen voor 

“Met de ondersteuning door de provincie sta je er ook niet alleen voor”, vertelt Greet Bloemen. “Van persoonlijke coaching tot het vinden en opleiden van begeleiders, advies op maat, hulp bij het aanvragen van subsidies, inspiratiedagen en webinars: je kiest wat je nodig hebt. Ik haalde veel uit de intervisies en inspiratiedagen waarbij je leert van experten en ervaringen deelt. Ook pedagogisch is de ondersteuning top. Vorig jaar hadden wij een concrete vraag rond het omgaan met trauma’s van vluchtelingenkinderen. Onze mensen zijn daar prima in begeleid. Ze kregen inzicht in wat je wel en niet kan doen, hoe je een veilige omgeving creëert en het sociaal-emotioneel welbevinden van deze kinderen verhoogt.”  

Wies Van Den Broeck: “Ook de evaluatietoolbox kan ik warm aanbevelen. Een medewerker komt dan langs om de sterktes en groeikansen van je Zomerschool in kaart te brengen. Die frisse, externe blik is bijzonder waardevol.” 

Is jouw gemeente er dit jaar ook bij?


Meer inspiratie?  

Ontdek alles over de organisatie van Zomerscholen en hoe we je ondersteunen op www.provincieantwerpenleert.be.