Ecologisch bermbeheer: win-win voor fietsers en natuur

Slim ecologisch bermbeheer. Hoe begin je eraan en hoe laat je het grotere plaatje kloppen? Wij legden ons oor te luisteren op de studiedag ‘Ecologisch bermbeheer’ en filterden er voor jou vier belangrijke aanbevelingen uit.

Op onze studiedag regende het tips van experten van de dienst Mobiliteit en de dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid . De deelnemers ontdekten onder meer hoe ze bermen natuurvriendelijk onderhouden, invasieve exoten aanpakken, een beheerplan opmaken en bermen integreren in de ontwerpplannen van nieuwe fietsinfrastructuur.

Bermen spelen niet alleen een cruciale rol in verkeersveiligheid, ze zijn ook een essentiële schakel in een ecologisch netwerk. Of je nu bestaande bermen aanpakt of ecologisch bermbeheer integreert in nieuwe projecten, met deze tips zorg je voor een win-win voor fietsers en natuur.

• Geef fietsers ruimte

Het Bermbesluit bepaalt dat je bermen vanaf 15 juni mag maaien en eventueel een tweede keer vanaf 15 september. Veiligheidsmaaibeurten kunnen ook buiten deze periode. Ons advies: leg maaibeurten vast in een bermbeheerplan en maai een strook van één meter langs fietspaden in functie van de veiligheid. Zo krijgen fietsers de ruimte die ze nodig hebben.

• Voer het maaisel af

Dit zorgt ervoor dat de vegetatie in de berm minder voedingsstoffen krijgt en minder snel terug opschiet. En dat bespaart je dus weer maaiwerk.

• Hergebruik de grond

In plaats van voedselrijke grond aan te voeren, kan je de zwarte grond die je uitgraaft beter recupereren. Zo behoud je de bestaande zadenbank en bespaar je kosten omdat je niet opnieuw moet inzaaien. Bovendien heb je sneller terug een extensieve, streekeigen berm die minder maaiwerk vraagt.

• Vergeet het ruime plaatje niet

Bermen zijn niet alleen functioneel, ze zijn ook heel waardevol. Elke berm is een kleine groene parel die deel uitmaakt van een groter natuurnetwerk. Ga na of je een berm kan verbinden met nabije groenelementen en creëer extra ruimte voor natuur door ontharding.

Meer tips?

Duik in de presentaties van onze studiedag ecologische bermen.

Interesse in bermbeheeradvies op maat van jouw gemeente?

Contacteer Karen Coeckelbergs op karen.coeckelbergs@provincieantwerpen.be en we geven samen een boost aan de biodiversiteit!