Aan de slag met ecosysteemdiensten in jouw gemeente

Ecosysteemdiensten zijn diensten die de natuur ons biedt, zoals zuivere lucht, water, voedsel en verkoeling. Door ze bewust in te schakelen, geniet jouw stad of gemeente van heel wat natuurvoordelen. Hoe pak je dat best aan? Wij zetten je graag op weg.

Bomen planten voor meer schaduw en verkoeling. Bloemenweides creëren voor meer biodiversiteit. Verharding weghalen zodat regenwater kan infiltreren. Ecosysteemdiensten hebben niet alleen een grote impact, ze zijn soms ook verrassend eenvoudig. Zeker in tijden van klimaatverandering zijn ze essentieel om jouw gemeente of stad duurzamer te maken.

Benut de kansen in jouw gemeente

Om lokale besturen hierin te ondersteunen, ontwikkelden onze experten een handige nieuwe gids voor lokale besturen. Die helpt je om ecosysteemdiensten nog beter toe te passen en gericht actie te ondernemen. Je ontdekt hoe je de kansen in jouw gemeente optimaal benut en hoe je met natuurgebaseerde oplossingen meerdere doelen tegelijk realiseert.

Daarnaast toont de gids hoe je aan de slag gaat met de ecosysteemdienstenkaarten op ons geoloket. Aan de hand van tips en voorbeelden ontdek je hoe je de kaarten gebruikt en combineert, waar de knelpunten zich situeren in jouw gemeente én welke oplossingen er zijn.

Kortom, zoek je het antwoord op vragen als:

• Op welke plekken in mijn gemeente levert ontharding het meeste rendement op zodat regenwater vlot kan infiltreren?
  • Waar is de luchtvervuiling in mijn gemeente het grootst en kan lokaal groen een positieve bijdrage leveren?
  • Welke plekken hebben extra bescherming nodig om de biodiversiteit te bevorderen?
  • Welke scholen in mijn gemeente liggen op minder dan 1 km afstand van groen?
  • Waar kan ik groene infrastructuur inzetten om regenwater op te vangen en te bufferen?

Volg de gids, duik in het geoloket en maak je gemeente duurzamer.

Meer weten?

Ontdek de website en het geoloket  voor meer informatie over ecosysteemdiensten.

Heb je nog vragen of wil je advies op maat? Contacteer Inge Vermeulen, onze adviseur ecosysteemdiensten.