Provincie Antwerpen genomineerd voor prestigieuze Europese Excellence in Road Safety Awards 2023 met het traject Verkeersveilige Gemeente

Het European Road Safety Charter, een initiatief waarmee de Europese Commissie streeft naar een verbetering van de verkeersveiligheid in Europa, kent de Excellence in Road Safety Awards toe. Deze prijzen erkennen en belonen projecten en initiatieven die opmerkelijke vooruitgang boeken op het gebied van verkeersveiligheid. Het doel is om goede voorbeelden te delen, bewustzijn te creëren en inspiratie te bieden aan andere landen om soortgelijke maatregelen te implementeren.

Deze nominatie is een erkenning van de toewijding en inspanningen van alle partners in dit project en onze deelnemende gemeenten en hun politiezones om onze wegen veiliger te maken. Deze erkenning inspireert ons om verder te gaan op deze weg en nog meer te investeren in verkeersveiligheid, met als uiteindelijk doel 0 verkeersslachtoffers in de provincie Antwerpen.

De prijsuitreiking heeft plaats op donderdag 19 oktober 2023 in Brussel.

Het traject Verkeersveilige Gemeente

Vanuit het traject Verkeersveilige Gemeente ondersteunt de provincie Antwerpen gemeenten en politiezones bij het voeren van een geïntegreerd en structureel verkeersveiligheidsbeleid. Verkeersveiligheid vergt een brede aanpak die werkt op vijf pijlers: beleid en organisatie, infrastructuur, educatie en communicatie, handhaving en monitoring en evaluatie.

Daarbij begeleidt de provincie Antwerpen gemeenten en steden bij de uitvoering van hun verkeersveiligheidsactieplan en werkt ze aan een maximale kennisdeling en opbouw van verkeersveiligheidsreflex bij lokale besturen en politiezones. Naast de persoonlijke begeleiding op maat biedt de provincie Antwerpen handige tools zoals infofiches, brochures en het dashboard verkeersongevallen en organiseert ze een Lerend Netwerk.

Felicitaties aan de genomineerden

De provincie Antwerpen feliciteert ook de andere genomineerden voor hun indrukwekkende inzet op het gebied van verkeersveiligheid. De Municipality of Gdansk uit Polen werd erkend voor het Gdańsk Program of Traffic Calming as a way to sustainable urban mobility, en de Małopolska Road Safety Council, ook uit Polen, ontving een nominatie voor 'Pedestrian safety - common responsibility'.

Team Verkeersveiligheid
Telefoon