Zo belangrijk is landbouw voor jou

22.01.2024

Landbouw bestrijkt 40% van de oppervlakte van onze provincie. Nogal wiedes dat provincie Antwerpen landbouwers en gemeenten helpt bij hun zoektocht naar ruimte voor landbouw en advies geeft over emissiereductie, water en andere hete landbouwhangijzers. Tijdens de Agridagen, een landbouwdriedaagse in Ravels, leer je hedendaagse duurzame landbouwers kennen die dagelijks jouw bordje vullen met lokaal lekkers. Op de stand van de provincie Antwerpen, Hooibeekhoeve en Proefbedrijf Pluimveehouderij ga je zelf aan de slag met een mini waterzuiveringsstation, speel je een spel rond agrobiodiversiteit, bekijk je klimaatrobuuste voedergewassen, biogebaseerde materialen uit de landbouw en spreek je met experten land- en tuinbouw, pluimveehouderij en melkveehouderij.

beeld Agridagen 2024 met logo's

Bezoek ons tijdens de Agridagen

De tweejaarlijkse beurs Agridagen is meer dan een vakbeurs voor landbouwers en andere spelers uit de sector. Iedereen die dagelijks zijn bordje vult met groenten, vlees, kaas, aardappelen, fruit, vis... heeft een link met landbouw. Wil je deze boeiende sector beter leren kennen, dan is een bezoekje aan de Agridagen een goed idee.

Aanbod provincie Antwerpen

Vanuit de provincie zetten we binnen de landbouw in op drie grote thema’s. Het eerste is ruimte voor landbouw: zorgen dat onze landbouwers nog een plek vinden om te kunnen ondernemen. Een tweede uitdaging draait rond het zorgen dat de landbouw in harmonie is met de omgeving. Daarvoor zetten we heel hard in op projecten rond water, bodem en energie. Ten slotte willen we ook niet vergeten dat de landbouw een economische sector is. Dus als we dingen doen rond ruimte en omgeving, dan koppelen we die aan de nodige verdienmodellen voor de landbouwers. Want het moet uiteraard economisch leefbaar zijn.

In de proefbedrijven Hooibeekhoeve en Proefbedrijf Pluimveehouderij proberen we om die thema’s om te zetten in de praktijk. We bekijken hoe we niet enkel innovatie en technologie, maar ook beleid en dierenwelzijn kunnen samenbrengen in een toekomstgericht landbouwverhaal met een rendabel verdienmodel.

Dankzij de proefbedrijven ervaren we ook de realiteit met dezelfde uitdagingen waar landbouwers voor staan. Momenteel zijn er heel wat spotlights gericht op de veeteelt. We doen daar objectief en praktijkgericht onderzoek naar hoe een landbouwbedrijf om kan gaan met al die factoren: de nodige infrastructuur van een bedrijf, de relatie met de omgeving, de emissies en de grondstoffen die nodig zijn. We bekijken al die verschillende aspecten binnen het geheel, met de nodige aandacht voor het grotere geheel.

Tijdens de Agridagen brengen we onze projecten en ons onderzoek tot leven in een interactieve beursstand! In onze Do-It-Yourself-zone ga je aan de slag met een mini waterzuiveringsinstallatie. Op Het Proefbedrijf Pluimveehouderij werken we met een groter exemplaar: een heuse waterzuiveringscontainer. Dat kadert binnen Life ACLIMA, een waterproject waarbij letterlijk elke druppel telt!

Speel een spel rond agrobiodiversiteit, want ook in de landbouw is biodiversiteit van cruciaal belang. En/ of knutsel een mijtenval die je later kan gebruiken in je eigen kippenren om zo te monitoren of je hennen al dan niet geplaagd worden door de ectoparasiet rode vogelmijt. Bekijk hieronder onze animatievideo die jou vertelt waarom je beter de strijd aanbindt tegen de rode vogelmijt!

Praat met onze experten

Kom je naar de Agridagen? Kom dan zeker lands op onze hoekstand in hal 2. Op elk moment van de driedaagse beurs kan je er van gedachten wisselen met onze experten land- en tuinbouw, pluimveehouderij, melkveehouderij en voedergewassen. Landbouw is alomtegenwoordig in ons leven en in het nieuws: stof tot praten verzekerd! We maakten speciaal voor de beurs ook enkele nieuwe publicaties over ons onderzoek. Jouw exemplaar ligt klaar op de stand.

We leiden je met plezier rond in ons tentoonstellinsghoekje waar je een levensgrote stuw en peilput kan bekijken. Deze op het eerste gezicht simpele objecten zorgen ervoor dat landbouwers beter water kunnen vasthouden op hun percelen en zo dus beter opgewassen zijn tegen droge periodes. Voel aan de biogebaseerde materialen uit de landbouw zoals hennep (wat geluidsdempend werkt) of blader door onze tool om ruimte te creëren voor landbouw, genaamd het landbouwkompas. Bestudeer onze klimaatrobuuste voedergewassen in doorzichtige vazen zodat je de planten in zijn geheel kan bekijken en plooi enkele van onze landschapsintegratieplannen open! Deze plannen zorgen ervoor dat landbouwbedrijven prima geïntegreerd worden in het landschap maken onze kleine expo compleet.

Dus... Tot in Ravels op 16, 17 of 18 februari?