Gezocht: buitenlessen voor het secundair

24.11.2022

Geef je les in het secundair en heb je de voordelen van buiten leren ontdekt? Dan kan jij ons helpen nog meer leerkrachten te overtuigen ook eens buiten te vliegen met de leerlingen.

Buitenlesdag

Buiten leren

De voordelen van buiten leren zijn ontelbaar: leerlingen zijn vaak meer gemotiveerd, de leerstof blijft beter plakken, de ontwikkeling op persoonlijk en sociaal vlak gaat er op vooruit enz. Buiten lesgeven vraagt om een andere aanpak. Bekijk je groene omgeving (een park, een bos, een klein grasveld, een bloemenborder, ...) als het verlengde van je klaslokaal.

Lerend netwerk

In 2021 startte MOS Antwerpen een lerend netwerk buiten leren in het secundair onderwijs om zoveel mogelijk lesgevers aan te moedigen buiten les te geven. Samen met leerkrachten en experten onderzoeken we wat buiten leren in het secundair kan betekenen, zowel vakoverschrijdend als vakspecifiek. Nieuwsgierig? We geven graag enkele sfeerbeelden.

Buitenles-fiches voor buitenles-challenges

De pilootscholen uit het lerend netwerk krijgen 6 buitenles-challenges en de vraag om actief deel te nemen aan de MOS-Buitenlesdag op 27 april ’23. Om te slagen voor deze uitdagingen, moeten ze zoveel mogelijk leerkrachten van verschillende vakken, graden en richtingen overhalen op hun school om naar buiten te trekken. Om hen hierbij te helpen, willen we buitenlesfiches maken.

!! Oproep !!

Ook jij kan helpen! Geef jij of één van je collega’s al (een deel) buiten les en wil je dit graag delen? Vertel ons jouw aanpak via dit formulier. Het vraagt een kwartiertje van je tijd. Met jouw input gaan we aan de slag en maken er buitenlesfiches van. Deze fiches verspreiden we via de website van MOS Vlaanderen of een ander platform. Zo kan iedereen er mee aan de slag, want sharing is caring! Veel dank alvast!

Heb je interesse om met je school ook de uitdagingen aan te gaan? Meld dan je school aan als pilootschool voor de buitenles-challenges voor half december '22 en maak kans op een leuke prijs! Voor meer informatie kan je contact opnemen met MOS-begeleider Veerle Moons, veerle.moons@provincientwerpen.be