Leerkrachten uit Finland, Ijsland en Verenigd Koninkrijk laten zich inspireren door scholen uit onze provincie

18.09.2017

MOS en basisschool De Wereldreiziger uit Antwerpen stapten begin 2016 in een Erasmus+project om, samen met leerlingen en schoolteams van andere landen, te leren duurzame keuzes te maken voor de planeet. Deze week ontvangen ze een delegatie leerkrachten uit Finland, Ijsland en Verenigd Koninkrijk voor de teacher training in België.

Erasmus +Teacher training Finland mei17
MOS-begeleiders Elke en Katrien samen met Charlotte en Lesley van basisschool De Wereldreiziger te gast in Oulu (Finland) tijdens de teacher training in mei.

Deze week nemen 9 leerkrachten uit Finland, Ijsland, Verenigd Koninkrijk en België deel aan de teacher training in België ‘Learn to live and living to learn’. Deze training kadert in het Erasmus+project ECORoad waarin MOS provincie Antwerpen en basisschool De Wereldreiziger samen met buitenlandse scholen en organisaties onderzoeken op welke manier ze educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) kunnen integreren in de school.

Met de teacher training van deze week willen we laten zien hoe scholen uit onze provincie, samen met leerlingen van diverse afkomst, leren duurzame keuzes te maken voor de planeet. De Wereldreiziger is een multiculturele school waar kinderen van verschillende nationaliteiten samen leven en leren. Binnen dit project zetten zij extra in op de betrokkenheid van de ouders en de samenwerking tussen de verschillende werkgroepen op school.

Boeiend programma

Dinsdag trekt de delegatie leerkrachten samen met leerlingen van het vierde leerjaar van basisschool De Wereldreiziger naar provinciaal groendomein Rivierenhof voor het programma ‘Midden in de moestuin’. Hier ervaren leerlingen en leerkrachten de moestuin met al hun zintuigen en leren ze meer over ecologisch tuinieren. Ann Moorkens en Martine Vispoel, educatoren, vertellen hoe ze aan de slag gaan met groepen met een grote diversiteit aan culturen. Gedeputeerde Rik Röttger, bevoegd voor Natuur en Leefmilieu, kwam kennismaken met de leerkrachten en moedigde hen aan dit verhaal verder te zetten.

Verder deze week staat onder meer een bezoek aan basisschool De Bever te Deurne op het programma. Het MOS-team van provincie Antwerpen ondersteunde deze school de afgelopen twee jaar met procesbegeleiding naar een groene en avontuurlijke speelplaats. Naast het creëren van een uitdagende speel- en leerplek, ervoer de school dit project als een meerwaarde om ouders van verschillende nationaliteiten dichter bij de school te brengen.

In Atheneum MXM te Merksem zal de delegatie de Romeinse tuin en wetenschapstuin bezoeken die volledig door de leerlingen wordt beheerd en onderhouden.

Donderdagnamiddag trekt de delegatie naar de Tampicotuin op de Luchtbal. Deze samentuin brengt gezinnen van diverse afkomst bij elkaar en geeft hen een fijne opstap naar verdere integratie.

Een boeiend jaar in aantocht

Dit Erasmus+ project loopt tot juni 2018, met nog een teacher training in Ijsland en een projectmeeting in Verenigd Koninkrijk. Op de laatste bijeenkomst in Finland, wordt een EcoRoadbook opgemaakt waarin je de resultaten van dit tweejarig Erasmus+ project kan terugvinden. Zo hopen MOS en basisschool De Wereldreiziger hun steentje bij te dragen om andere scholen te inspireren bij het implementeren van educatie voor duurzame ontwikkeling door in te zetten op de schoolcultuur.

Meer info

Kan je vinden op de website van ECORoad.