WEBINAR - droogtebeleid voor lokale besturen

Datum
  • dinsdag 23 juni 2020 van 09.15 uur tot 11.30 uur

De nasleep van de droogte van afgelopen jaren laat zich nog duidelijk voelen in verschillende waterlopen in Vlaanderen. De grondwatervoorraden hebben zich afgelopen winter onvoldoende kunnen herstellen. Wanneer er dan lange tijd geen of amper regen valt, dalen de waterpeilen en debieten op de waterlopen snel. Vanwege de aanhoudende droogte en gezien de dalende waterstanden werd in het provinciaal droogteoverleg van 3 juni 2020 voorgesteld een bijkomend captatieverbod in te stellen. Het is onzeker of dit captatieverbod deze zomer verder wordt uitgebreid.

Lokale besturen spelen een grote rol in deze droogteproblematiek, door bijvoorbeeld retourbemalingen of het ter beschikking stellen van het bemalingswater voor hergebruik te stimuleren, de opmaak en uitvoering van een hemelwaterplan, vraag en aanbod met elkaar in contact brengen voor het lokaal hergebruik van gezuiverd afvalwater, het eigen watergebruik in kaart brengen, inwoners en landbouwers sensibiliseren, etc.

Naar aanleiding van de vele vragen over de droogteproblematiek organiseren we, in samenwerking met de Vlaamse Milieumaatschappij, op dinsdagvoormiddag 23/06 een webinar over lokaal droogtebeleid.

 

Op het programma: 

09u15-09u30: Inloggen

09u30-10u00: Wetgeving en mogelijkheden hergebruik bemalingswater - Ywan De Jonghe (VMM)

10u00 – 10u30: Wat kunnen gemeenten doen: interactieve kaart alternatieve watervoorzieningen - Kris Huijskens (provincie Antwerpen)

10u30-10u45: Communicatie en sensibilisatie over watergebruik & droogte

10u45-11u: Vragenrondje

 

Deelnemen via je laptop/vaste computer/smartphone kan via deze link, ook al heb je geen Skype:

https://meet.provincieantwerpen.be/katleen.vanbraekel/ZGHYD3YK

Deelnemen via de vaste telefoon kan ook (+32 3 240 50 40, Vergadering-ID: 5436094), maar dan kan je geen vragen stellen via de chat-functie. 

De link van dit webinar mag je zeker delen met geïnteresseerde collega's, inschrijven via het onderstaande formulier is wel verplicht.

Kan je er niet bij zijn? Het webinar wordt opgenomen en na afloop delen we de opname met de presentaties op deze pagina.

Enkele instructies voor een vlot verloop: 

Sluit je computer bij voorkeur aan de internetkabel aan voor een optimale verbinding. 

Aanmelden kan vanaf 09u15, het webinar zelf start om 09u30. Test zeker vanaf 09u15 of je toegang hebt tot het webinar, zo mis je geen presentaties. Gelieve je volledige naam en functie in te vullen wanneer je je aanmeldt, dit is later zichtbaar wanneer je vragen stelt via de chat-functie (teksballon-icoontje aan linkerkant).

Als deelnemer ben je niet zichtbaar voor de sprekers: camera's en microfoons van deelnemers staan gedempt om een goede beeld- en geluidskwaliteit te verzekeren. Tijdens de presentaties heeft enkel de spreker het woord. Na elke presentatie is er ruimte voor vragen en reacties tijdens de vragenronde, dan kan je je vraag stellen via het chatvenster links. Gelieve ook steeds te vermelden aan wie van de sprekers je vraag gericht is. Het is mogelijk om op voorhand vragen door te geven via het inschrijvingsformulier. Je kan via de chat ook spreekrechten vragen wanneer je bijvoorbeeld een ervaring uit je gemeente wil delen of is je vraag te lang is om te typen, maar gelieve dit als een uitzondering te zien. Vragen via de chat-functie zijn voor de moderator efficiënter te beheren.

De personen die zich via het formulier inschreven, ontvangen deze instructies ook via mail op maandag 22/06. Dit geldt dan als bevestiging van je inschrijving.