Helden bevrijden Hertberg van sigarettenpeuken en afval

21.03.2022

Rasechte helden uit het eerste leerjaar van school ‘Ter Veste’ uit Herselt maakten vandaag Provinciaal Groendomein Hertberg vrij van sigarettenpeuken en afval. De actie was meteen het startschot voor een rookvrij domein met ‘Generatie Rookvrij’. Bedoeling is dat ieder kind kan opgroeien in een rookvrije, gezonde, omgeving met prachtige propere natuur. Op termijn worden alle vier de groendomeinen van regio Kempen rookvrij gemaakt (Prinsenpark-Retie, De Averegten-Heist-op-den-Berg, Hoge Mouw-Kasterlee en Hertberg-Herselt).

Generatie rookvrij*

Generatie Rookvrij is een brede beweging van burgers en organisaties die streven naar een samenleving waar niemand nog (over)lijdt aan de gevolgen van roken en meeroken.

Een nobel streven waar wij in Hertberg volledig mee op willen inzetten. Het domein trekt veel kinderen en jeugdige bezoekers aan. Spelen en genieten in de natuur is nodig voor een goede gezondheid, (e)-sigaretten en andere rookwaren horen daar niet in thuis. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien.

Door niet meer te roken in het zicht van kinderen en hen een andere norm rond roken te leren, maak je hen weerbaarder om later zelf niet te gaan roken. Zien roken, doet roken.

Er zijn trouwens heel wat redenen om te kiezen voor rookvrije omgevingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van minder peuken en afval? Ook de planten en dieren in Hertberg zullen je er dankbaar voor zijn!

Rookvrij betekent niet dat je in Hertberg nergens nog mag roken. We vragen je alleen om dit enkel in de aangegeven rookzone op het terras aan Mie Maan te doen, uit het zicht van onze jeugdige bezoekers.

Samenwerking met gemeente en bib Herselt rond de Jeugdboekenmaand

Ieder jaar werkt Hertberg met de gemeente en bib van Herselt samen rond de Jeugdboekenmaand. Dit jaar staat in het teken van ‘Helden en schurken’, wat perfect past in het bevrijden van de natuur van sigarettenpeuken en ander afval. Leerlingen uit de lagere scholen worden door de bib uitgenodigd voor een leuke activiteit rond het jaarthema.

Leerlingen uit het eerste leerjaar van ‘Ter Veste’ kwamen vandaag mee het Hertbergbos opruimen. Ze leerden hoe lang het duurt eer afval in het bos vergaat en hoe planten en dieren lijden onder de vervuiling. Ze worden zo meteen gestimuleerd om geen afval in de omgeving te verspreiden, jong geleerd is oud gedaan!

Gedeputeerde Mireille Colson, bevoegd voor Groen- en Recreatiedomeinen: “De provinciale groendomeinen worden elke dag druk bezocht en bieden rust in onze drukke maatschappij. Initiatieven als het rookvrij maken van de domeinen en het leren aan kinderen dat afval niet thuishoort in de natuur, zijn belangrijk om de groendomeinen ook op termijn in optimale conditie te houden.”

*Generatie Rookvrij is een initiatief van de Alliantie voor een Rookvrije Samenleving.

De Alliantie is een samenwerkingsverband tussen Kom op tegen Kanker, Stichting tegen Kanker, Vlaams Instituut Gezond Leven, Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding, Belgische Cardiologische Liga, Gezinsbond, Fonds des Affections Respiratoires, de Service d’Etude et de Prévention du Tabagisme en Observatoire de la Santé du Hainaut. Intussen is er een groeiende groep van organisaties die Generatie Rookvrij steunen.