Studiedag leghennenhouderij 2017

10.10.2017

Op 17 september kreeg het Proefbedrijf Pluimveehouderij bijna 1900 bezoekers over de vloer op de Dag van de Landbouw. Een duidelijk teken dat de Vlaamse bevolking heel nieuwsgierig is waar hun eitjes en kippenvlees precies vandaan komen. En in welke omstandigheden de dieren gehouden worden.

Verslaggeving in de media stellen de pluimveesector immers vaak in een kwaad daglicht. Om burgers de kans te geven uit eerste hand te ontdekken wat de realiteit van zowel dierenwelzijn als arbeidsomstandigheden is, stellen wij ons bedrijf graag open tijdens evenementen als Dag van de Landbouw.

Vanaf 2018 gaat het Proefbedrijf ook toegankelijker zijn voor scholen uit het algemeen onderwijs. Dit dankzij de hulp van de landbouwgidsen die al een tijdje in dienst zijn op ons zusterbedrijf de Hooibeekhoeve.

Maar op 10 en 13 oktober 2017 lag de focus op onze core-business. Het praktijkonderzoek. Daarom verwelkomden we ons primair doelpubliek op onze duo-studiemiddagen voor de leghennensector. Een sector die de provincie Antwerpen nauw aan het hart ligt.

Op het Proefbedrijf investeren we dan ook in praktijkonderzoek dat inspeelt op de meest actuele noden van de sector. Met onze resultaten reiken we je objectieve informatie aan. Over de mogelijkheden om op een efficiënte en duurzame manier eieren te produceren. Zo zorgen we er samen voor dat de burger eitjes van gezonde kippen koopt.

Het is al enkele jaren een traditie om de vaste studiedag voor de vleeskuikensector op het Proefbedrijf uit te breiden met een tweede dag in de provincie West-Vlaanderen. Dankzij het PraktijkCentrum Pluimvee was in 2017 ook de leghennensector aan de beurt. Onze mensen presenteerden hun bevindingen dus ook in Tielt. Zo konden al de Vlaamse pluimveehouders op een efficiënte manier met onze resultaten kennismaken.

We hechten immers zeer veel belang om samen te werken met iedere partij die betrokken is bij onderzoek en voorlichting in de pluimveesector. Dat we hierbij zelfs internationaal gaan, mocht blijken uit de aanwezigheid van onze eerste spreekster.

Monique Mul van Wageningen U.R. Livestock Research deelde haar vogelmijtkennis. Die is verkregen met behulp van mijtmonitoringsdata van 20 legronden. Die zijn verzameld op vier afdelingen op het Proefbedrijf.

Onze tweede gastspreekster was Viviane Aerts. Zij werkt bij Dierengezondheidszorg Vlaanderen. Ze presenteerde tips en tricks in de rode vogelmijtbestrijding.

Dit alles kwam voort uit het project "Potentiële bestrijdingsmethoden van Dermanyssus gallinae bij pluimee in de praktijk". Dit project werd gefinancierd door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Het liep vorig najaar ten einde. Onze eigen onderzoekster, Nathalie Sleeckx, bracht de resultaten van geïntegreerde behandelingen. Die werden in onze praktijkstallen uitgetest.

De presentaties kun je hieronder downloaden.