De Springplank in Westerlo

Ideeën verzamelen
Mama Carina: We begonnen met ideeën te verzamelen bij ouders en leerlingen. De leerlingenraad is zelf in elke klas rondgegaan. Zij organiseerde per klas een momentje met de juf of meester zodat iedereen hun ideeën kon doorgeven. Met deze ideeën hebben we dan een eerste plan getekend.
In 2023 werd onze subsidie dan goedgekeurd en konden we aan de slag. Op het schoolfeest hebben we een infostand gebouwd waar de ouderraad uitleg kon geven over de speelplaatsvergroening. Naast een maquette van onze droomspeelplaats stond daar ook een ideeënbus zodat ook de ouders hun mening konden doorgeven.
Er kruipt wat werk in om zo’n speelplaats om te toveren, maar mijn kinderen komen nu wel elke dag enthousiast thuis over hun groene speelplaats.
Handen uit de mouwen

Carina: Wij hebben zelf ontzettend veel gedaan. Daardoor hebben we meer kunnen realiseren met het beschikbare budget. We hebben een ‘plantdag’ georganiseerd, de opkomst was enorm; naast de ouderraad en de leerkrachten, zijn nog 40 andere ouders de hele dag mee komen werken.
Met een boomverzorgpapa en een oud-leerling tuinaannemer aan de leiding, gingen de ouders in groepjes aan de slag. Met z’n allen hebben we houtschors verspreid, plantjes geplant en paaltjes gezet om touw rond de planten te hangen. Wij voorzagen een lunch en wat muziek. De dag was een groot succes. Als iedereen helpt, is het ook niet zo veel werk.

Het was ook heel fijn om wat mensen te leren kennen. Ik ben zelf mama van twee kleutertjes, dus ik ben nog relatief nieuw op de school. Er zijn veel ouders die je wel al kent ‘van ziens’ aan de schoolpoort. Maar zo samen aan de slag gaan was ideaal om wat andere ouders te leren kennen.
Communicatie is alles

Carina: Ik geloof ook dat er zoveel ouders zijn komen helpen omdat we iedereen op de hoogte hielden met het laatste nieuws over de speelplaatsvergroening. In de nieuwsbrief van de school kregen we een vaste rubriek en op het schoolfeest hebben we uitleg gegeven over de aankomende vergroening. Bij de infostand konden ouders ook vragen stellen.
We wilden steeds duidelijk meegeven ‘zo gaat de groene speelplaats eruitzien, dit is wat we willen doen’ of ‘deze werken voeren we nu uit’. Zo konden alle ouders zich aanpassen aan het idee, en overvielen we niemand met de veranderende speelplaats. We schakelden de leerlingen ook mee in. Als kinderen elke dag thuiskomen en enthousiast vertellen over hun groene speelplaats, zijn de ouders ook snel mee. [lacht]
Stapje voor stapje
Carina: We spraken af dat deze zomer de ouderraad nog water geeft en het onkruid uittrekt, maar daarna zetten we een onderhoudsregeling op. Stap voor stap passen we ons aan, aan de groene speelplaats. Zo trekken sommige leerkrachten al met hun klas naar buiten om daar te leren. In de plaats van op te tellen met 5 knikkers, doen ze dat nu al met 5 blaadjes bijvoorbeeld.
Ik heb geen concreet advies voor andere scholen, behalve ‘gewoon doen’. Er kruipt wat werk in om zo’n speelplaats om te toveren, maar mijn kinderen komen nu wel elke dag enthousiast thuis over hun groene speelplaats.
