Steek je kop niet in 't zand. Weet jij welk grondwater uit je put komt?

19.10.2017

Van 25 april tot 30 juni 2017 liep de campagne ‘Steek je kop niet in ’t zand… Weet jij welk grondwater uit je put komt’ in 14 Kempense gemeenten: Balen, Dessel, Geel, Herenthout, Herselt, Kasterlee, Lille, Mol, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Vorselaar, Vosselaar, Westerlo.

51% gebruikt putwater om te drinken, te koken, af te wassen of zichzelf te wassen

2.254 deelnemers vulden in de online tool op www.wateruitjeput.be in voor welke toepassingen ze putwater gebruiken. 51% gebruikt putwater om te drinken, te koken, de afwas te doen of zichzelf te wassen. Om gezondheidsrisico’s te beperken, zou bij deze vormen van gebruik de kwaliteit van het putwater regelmatig gecontroleerd moeten worden.

Effectief drinken van het putwater gebeurt door 37% van de mensen die deelnamen aan de bevraging. Wanneer we kijken naar andere vormen van gebruik, dan besproeit respectievelijk 71% en 70% het gazon of de moestuin met putwater. 58% zet putwater in om de auto te wassen. Voor het doorspoelen van het toilet, doet 50% beroep op putwater. Poetsen gebeurt met putwater bij 43% van de respondenten.

Putwater is kwetsbaar

Zelfs al oogt putwater helder, ruikt het niet én smaakt het lekker, dan nog kan het verontreinigd zijn door bacteriën en/of chemische stoffen. Wie zijn putwater gebruikt om de auto te wassen, het toilet door te spoelen of het gazon te besproeien loopt geen gezondheidsrisico’s. Wanneer je putwater evenwel drinkt, het gebruikt om te koken, de afwas te doen of te douchen, moet het voldoen aan de drinkwaternormen en laat je best regelmatig een analyse uitvoeren om dit te controleren.

184 vroegen putwateranalyse aan

Slechts 8% van de gezinnen die putwater gebruiken voor een drinkwatertoepassing, heeft dit het laatste jaar laten testen. De anderen kregen het voorstel om een putwateranalyse te laten uitvoeren. Uiteindelijk werden 184 analyses uitgevoerd door het Provinciaal Instituut voor de Hygiëne. Daarnaast steeg ook het aantal aanvragen vanuit de Kempen voor een gratis putwateranalyse via de Vlaamse overheid; een aanbod dat geldt voor particulieren die niet aansluitbaar zijn op het openbaar waterleidingnet. De analyseresultaten werden aan de betrokkenen overgemaakt, waarna zij beslissen over het al dan niet verdere gebruik van putwater.

3xG studie

Deze bevindingen uit de campagne passen binnen de recente resultaten van de 3xG-studie, een lokaal initiatief dat de gezondheid van baby’s en moeders in de regio Dessel, Mol en Retie opvolgt. Deze studie stelde vast dat wie in deze regio putwater gebruikt om te koken, een risico loopt op blootstelling aan toxisch arseen.