Boommarters 'kraken' bosuilenkast in het Prinsenpark

20.02.2024

In verschillende bossen en domeinen werden er nestkasten speciaal voor boommarters opgehangen. Maar ze worden soms ook in andere nestkasten gevonden!

Boommarters kijken vanuit een boom

In het Provinciaal Groendomein Prinsenpark in Retie werd in het voorjaar van 2023 een nest boommarters ontdekt in een bosuilenkast: een moeder met drie jongen.

De nestkast werd oorspronkelijk geopend om de bosuilen te ringen. De kast werd nadien niet meer geopend om verstoring van de boommarters te vermijden.

Er werden rondom de nestkast wildcamera’s geplaatst. Op de beelden van de wildcamera's in mei werden maar 2 jongen gezien, samen met de moeder. De provincie Antwerpen, die het gebied beheert, zal in 2024 aan de slag gaan met het ophangen van speciale nestkasten voor boommarters.