Heerlijke herfstdag tijdens Ecodroom

08.10.2023

Zondag 8 oktober genoten duizenden bezoekers van een aangename herfstdag tijdens Ecodroom. Het Provinciaal Groendomein Rivierenhof organiseerde voor de 22e keer de gezelligste én duurzaamste markt van het jaar.

Het jaarlijkse evenement Ecodroom stond opnieuw garant voor een namiddag heerlijk genieten onder de herfstzon in het Rivierenhof: kuieren tussen de marktkramen, lokale drankjes drinken en lekkere hapjes proeven. Tussendoor kon je luisteren naar de zomerse sfeermuziek van Bossa Sofa in de verkeerstuin en Salopet, een jazz-meets-folk bende, entertainde de wandelaars op de Parkdreef.

Ecodroom in het Rivierenhof is de markt bij uitstek waarbij gezellig winkelen én duurzaamheid hand in hand gaan. De standhouders van de marktkramen zetten zich in voor verschillende thema’s. Denk aan korte keten, recht van bij de boer, fair trade, vegan, vegetarisch, biologisch, recyclage en verpakkingsarm. Ecodroom sluit zo ook helemaal aan bij het ISO-14001 kwaliteitslabel van het Rivierenhof en draagt bij aan de SDG-doestellingen.

Standhouder Katja van Starfish Deli stond voor de tweede keer op Ecodroom met haar vegan instant mixen: “Ecodroom is een markt op een mooie locatie met veel ecologische standhouders. Het is fijn dat er zoveel bezoekers een kijkje komen nemen.

Peter Verdyck, directeur van het Provinciaal Groendomein Rivierenhof: “Ecodroom wil bezoekers inspireren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Of je nu tweedehands komt kopen op de rommelmarkt of duurzame producten ontdekt op de markt. Samen zetten we ons beste beentje voor.

Bij het Ecohuis Antwerpen leerde je meer over optimaal omgaan met regenwater of (ver)bouwen met duurzame materialen. Bij Velt kon je zien hoe je zelf zaden kan vermeerderen en in de welvaartsimulator van 11.11.11 ging je op zoek naar manieren om de wereld te voorzien van economische welvaart. De leerlingen en leerkrachten mechanica en elektriciteit van de Spectrumschool staken hun handen uit de mouwen en herstelden huishoudtoestellen, speelgoed, tuingereedschap en fietsen in het repair café.

Emilie is een jaarlijks terugkerende bezoekster en kwam vandaag met haar mama en vriend naar de markt: “Ik kom naar Ecodroom voor de ecologische producten. Ik kocht al bloemen, honing, confituur en pikante saus en ga nog op zoek naar pompoenen.” Sarah kwam vandaag voor het eerst naar Ecodroom: “Ik kwam een kijkje nemen op de rommelmarkt maar ontdekte ook al leuke producten op de markt.”