Project druktebeeld, verzorgingsgebied en aantrekkingskracht van de wekelijkse markt

01.06.2023

De provincie Antwerpen diende binnen de EFRO oproep City of Things (thema Slim Vlaanderen) een project in waarbij we onder meer de bezoekers van de markt in kaart willen brengen.

Wekelijks wordt er geld besteed op de lokale markten en zien we een verhuisbeweging van consumenten naar deze tijdelijke ingerichte winkelgebieden.

Wanneer we drukteprofielen en de oorsprong van consumenten op de markt in kaart kunnen brengen, leert dit ons veel over het verzorgingsgebied.

De attractie van de markt wordt beïnvloed door verschillende factoren:

• de marktdag gekoppeld aan het begin- en sluitingsuur
  • het aanbod, zowel in aantal als in categorieën
  • de locatie
  • de bereikbaarheid (ook voor de marktkramers zelf) en de parkeermogelijkheden
  • de promotionele ondersteuning
  • de grootte van het verzorgingsgebied (inwoners)

Dit project stelt ons in de mogelijkheid om de kruisbestuiving met het bestaande fysieke winkelaanbod in de kernen te evalueren. Hierdoor zal de marktlocatie beter kunnen worden beoordeeld in functie van economische troeven maar ook duurzame mobiliteit en interactie met lokale dienstverlening en evenementen.

Uw gemeente komt in aanmerking voor de implementatie van een slimme toepassing binnen een testopstelling op de markt. De verworven data en analyse uit dit project ondersteunt de continuïteit van de markt, maakt ruimte voor nieuwe initiatieven en legt een belangrijke focus op het behoud van dagelijkse voorzieningen in de kern.

Is uw stad of gemeente geïnteresseerd om als partner deel te nemen aan dit project? Laat dan je gegevens na via deze link (deadline 6 juni 2023).