B3W zoekt jou!

23.01.2023

B3W, de Begeleidingsdienst Betere Bodem- en Waterkwaliteit, is een samenwerking van dertien Vlaamse onderzoeks- en praktijkcentra. Hooibeekhoeve is hier één van. Via B3W willen we landbouwers begeleiden in hun zoektocht naar een optimaal bodem- en nutriëntenbeheer en een toekomstgerichte productie. Dit doen we aan de hand van drie pijlers: individuele begeleiding, thematische uitwisselingsmomenten en focusgroepen.

getuigenis loonwerker Maarten Paepen voor B3W

Landbouwers gezocht

Voor 2023 zoeken we nog naar landbouwers die geïnteresseerd zijn in de focusgroep Eigen Eiwitproductie Regio Oost van B3W. Binnen deze focusgroep willen we dit jaar graag toespitsen op de teelt van grasklaver en graskruiden. Concreet zouden we graag landbouwers bereiken die reeds aan de slag gaan met grasklaver en/of graskruiden. Binnen de focusgroep is er ruimte om op je velden een kleine proef aan te leggen. Zo kan er bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt worden in voederwaarden tussen gras en grasklaver of grasklaver en graskruiden. Ook kan er een vergelijking gemaakt worden tussen percelen (of deelpercelen) waar er met en zonder kunstmest bemest wordt op bv. grasklaver.

Aan de slag met een eiwitgewas?

Zou je dit graag zelf uittesten op jouw percelen? Of zou je graag aan de slag gaan met een ander eiwitgewas? Of wens je misschien meer informatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Ook voor enkele thematische uitwisselingsmomenten in 2023 zoeken we nog enthousiaste landbouwers binnen de provincie Antwerpen die hun goede praktijk willen voorstellen. Concreet gaat het om bijbemesten met biostimulantia of vloeibare meststoffen bij maïs en het gebruik van herwonnen meststoffen (RENURE) bij maïs of gras. Heb je hier al ervaring mee of ken je iemand die zijn ervaringen hierover graag wil delen, neem dan contact met ons op!

Pas je zelf een andere duurzame of innovatieve techniek toe die niet helemaal binnen bovenstaande thema’s passen, maar die je wel graag zou willen toelichten aan collega-landbouwers? Of heb je interesse in een bepaalde techniek? Ook dan kan je ons zeker contacteren en bekijken we de mogelijkheden.

Nog niet helemaal overtuigd? Ook in 2022 organiseerden we verschillende thematische uitwisselingsmomenten. Hier werd heel wat beeldmateriaal verzameld. Zo vond er in het najaar een uitwisselingsmoment plaats over bodemverdichting. Volgende filmpje toont de diepwoelers die we toen in actie gezien hebben.

Andere uitwisselingsmomenten gingen o.a. over bemesting in maïs en kunstmeststrooiers. Enkele landbouwers en loonwerkers zorgden voor een interessante getuigenis.

getuigenis loonwerker Maarten Paepen voor B3W