10.000ste installatie zonnepanelen via groepsaankoop

21.06.2018

Tien jaar geleden begon de installatie van zonnepanelen in Vlaanderen te groeien dankzij de subsidies die de aanvragers konden krijgen. In 2011 had Vlaanderen een absolute piek in de installaties, maar in 2012 kwam er een kentering omwille van de bijstelling van de subsidies. In 2013 vielen de subsidies helemaal weg waardoor het aantal installaties wegzakte. In 2014 startte de provincie de eerste groepsaankoop zonnepanelen op. De eerste installaties werden gerealiseerd eind 2014 tot mei 2015. Het jaar nadien volgden verschillende andere provincies en organisaties het voorbeeld van provincie Antwerpen en gingen de installaties in Vlaanderen terug in stijgende lijn.

Helft zonnepanelen na de subsidiestop via groepsaankoop

Uit cijfers van de Vlaamse overheid wordt duidelijk dat 70 % van de zonnepanelen die vandaag in Vlaanderen liggen voor de subsidiestop werden geplaatst. 30% werden er gezet toen er geen certificatensteun meer was. In de provincie Antwerpen betekent dat, dat er in totaal 72.174 installaties werden geplaatst. Het aantal dat na de subsidiestop werd geplaatst in Antwerpen bedraagt 21.652 installaties. Na vier groepsaankopen heeft de provincie Antwerpen 10.151 systemen gerealiseerd wat goed is voor bijna 50% van de installaties na het wegvallen van de subsidiering.

Vooral in de steden doet de provincie het goed. Mortsel is koploper. Daar werd 29% van de geïnstalleerde zonnepanelen via de groepsaankoop gerealiseerd. Op plaats twee staat Stad Antwerpen met 28%. In het verleden werd vaak aangegeven dat installaties in de steden of stedelijk gebied complexer zijn en dat de steden daarom minder goed scoren op vlak van zonnepanelen. Provincie Antwerpen biedt met de groepsaankoop duidelijk een meerwaarde door heldere communicatie, volledige ontzorging en een scherpe prijs.

Scherpe prijs

Vandaag kost een installatie van 15 panelen via de groepsaankoop € 4.070 (incl.btw). Onafhankelijk onderzoek van iVOX toont aan dat de Vlaming een aankoop gemiddeld schat op  €8.600. De gemiddelde marktprijs voor een installatie van 15 zonnepannelen is €5.600.

We zijn als provincie heel blij met deze goede cijfers in stedelijk gebied. Het is duidelijk dat ook stedelingen willen investeren in zonnepanelen op hun dak. En de heldere communicatie, het ontzorgingstraject en de prijs die de provincie met de groepsaankoop aanbiedt, spreekt aan. We blijven daarom ook in de toekomst investeren in de groepsaankoop zonnepanelen.

5e groepsaankoop gestart

De nieuwe inschrijvingsprocedure loopt. Geïnteresseerden kunnen zich volledig vrijblijvend inschrijven tot 8 augustus. Daarna worden er infosessies georganiseerd en wordt elke aanvraag apart bekeken. Inschrijvers krijgen hun persoonlijk voorstel dan in hun mailbox en hebben tot 5 oktober de tijd om te kijken of ze al dan niet inschrijven op het aanbod.