ILSA viert 40-jarig bestaan én kondigt verhuis aan

19.06.2023

ILSA, de Internationale Lutherie School Antwerpen, viert dit schooljaar haar 40-jarige bestaan. Dit jubileum werd gevierd op zaterdag 17 juni in het monumentale Provinciehuis in Antwerpen met een bijzonder concert. Naast het concert konden de bezoekers ook genieten van een unieke overzichtstentoonstelling '40 jaar ILSA', waar ook de nieuwe instrumenten, vervaardigd door de ILSA-studenten, werden tentoongesteld.

ILSA heeft zich ontwikkeld tot een gerenommeerde opleiding voor studenten die zich willen vestigen als professionele instrumentenbouwers. Als unieke opleiding in de Benelux trekt het studenten aan uit heel Europa en zelfs daarbuiten. Verschillende oud-studenten hebben inmiddels een solide reputatie opgebouwd en werken voor een internationaal publiek.

Nieuwe locatie ILSA

Verhuis naar het Parkhuis in 2024

De provincie Antwerpen heeft steeds diverse vormen van erfgoed gekoesterd. De opleiding muziekinstrumentenbouw, waarbij ook de restauratie van historische instrumenten aan bod komt, past dan ook helemaal in de provinciale visie op erfgoedconservatie. Antwerpen oefende ook in vroegere tijden al een grote aantrekkingskracht uit op muzikanten en muziekinstrumentenbouwers zoals de beroemde klavecimbelbouwers van de familie Ruckers in de 16de en 17de eeuw. Je vindt hun instrumenten vandaag nog terug in musea van over heel de wereld. De leerkrachten en leerlingen van ILSA schrijven zich als opvolgers van deze instrumentenbouwers dus in een mooie traditie in.

Maar er was ook nieuws over de toekomst. Vanaf het schooljaar 2024-2025 verhuist ILSA naar het Parkhuis, een historisch gebouw vlak naast het Provinciehuis. Zo komen de opleiding en de studenten naar een internationale omgeving waar ze nog dichter bij hij bruisende culturele leven van Antwerpen tot ontplooiing kunnen komen.

Oud ambacht, nieuwe technologie

Het beroep van instrumentenbouwer draagt nog steeds het imago uit van een oud ambacht waarbij enkel oude technieken gebruikt worden. “Maar ook in deze wereld staat de vooruitgang niet stil” vertelt Johan Hertogs, opleidingsverantwoordelijke van ILSA. “We gebruiken al jaren technieken en meetapparatuur om het hout te vinden met de beste klankeigenschappen maar we investeren ook in een degelijk machinepark. Binnenkort plaatsen we een nieuwe kantschuurmachine in ons atelier en in 2024 willen we investeren in een moderne 3D-scanner en een kleine CNC-freesmachine. Op die manier zorgen we ervoor dat we bijblijven met de nieuwste technologieën.”

Wederzijdse bewondering

Ter gelegenheid van het 40-jarige jubileum werden enkele gerenommeerde muzikanten uitgenodigd. Tijdens het eerste deel van het concert werden 8 nieuwe gitaren aan het publiek voorgesteld door Robert Denies en Patrizio Perucchi. De muzikanten kozen voor een intiem en melancholisch repertoire met zuiderse klanken die de instrumenten helemaal tot hun recht deden komen.

Muzikanten tokkelinstrumenten ILSA

Na de pauze was het tijd voor de strijkinstrumenten die afgelopen jaar door de studenten van ILSA werden vervaardigd. De 5 violen en 5 cello’s zorgden voor hemelse klanken gebracht door topmuzikanten Tatiana Samouil (viool) en Justus Grimm (cello). De muzikanten namen uitgebreid de tijd om bij elk instrument de bouwers ervan nadrukkelijk te feliciteren. Voor de studenten was dit concert een spannend moment waar ze enorm naartoe geleefd hebben.

Maar ook voor de muzikanten was het geen alledaags optreden. Het vergt immers heel wat lef om op een totaal onbekend instrument te spelen. De wederzijdse bewondering van de instrumentenbouwers en muzikanten was dan ook een rode draad doorheen deze muzikale avond.

Geert Vermeiren

Voor het concert werden er nog twee speciale gasten uitgebreid in de bloemetjes gezet. “Geert Vermeiren, grondlegger en bezieler van de school, zette samen met wijlen Lode Bauwens muziekinstrumentenbouw op de kaart in Vlaanderen. Dankzij zijn visie en doorzettingsvermogen hebben we door de jaren heen niet alleen instrumentbouwers kunnen opleiden, maar ook mensen die sterker en gelukkiger in het leven staan” vertelde collega Els Jageneau.

Els, die binnenkort met pensioen gaat, werd ook uitgebreid bedankt voor de vele jaren waarin ze haar kennis met veel passie doorgaf aan de volgende generaties muziekinstrumentenbouwers.