Neem een kijkje achter de schermen bij onze provinciale scholen en centra

09.04.2024

De scholen en centra van het Provinciaal Onderwijs Antwerpen openen weer hun deuren en jij bent uitgenodigd! Ervaar zelf de levendige sfeer en dynamiek van onze scholen. Ook (toekomstige) leerkrachten zijn welkom om de innovatieve leeromgeving op onze scholen te komen ontdekken.

Opleiding hotel

Proef de sfeer van PIVA

Op zaterdag 20 april kun je op campus PIVA een kijkje achter de schermen nemen van de opleidingen bakkerij, slagerij, hotel en toerisme. Bezoekers kunnen deelnemen aan diverse workshops, van het maken van cupcakes en hamburgers tot een barista workshop en het bereiden van gastronomische desserts. Daarnaast is de strijd om de titel van Young Master Chef in volle gang in de bakkerij, slagerij en hotelafdelingen. Een speciaal hoogtepunt is de introductie van het ‘Antwerps Handje pateeke’, bereid met Elixir d’Anvers. Dit unieke gebakje symboliseert de rijke culinaire traditie van Antwerpen en de innovatieve aanpak van PIVA, een smakelijke aanrader dus. Mis ook niet de kans om de splinternieuwe keukens en de gerenoveerde theorieblok te bewonderen. Meer info op de website van PIVA.

PTSB STEM eerste graad

Laat je verbazen door PTS Boom

Via tal van demonstraties en infomomenten maak je op zaterdag 27 april kennis met alle facetten van STEM (science, technology, engineering en mathematics), dé troef van deze moderne en ambitieuze school. Hier studeren de ingenieurs van morgen maar ook voor wie liever meteen na het middelbaar het beroepsleven induikt, biedt de school heel wat mogelijkheden. Wie PTS Boom bezoekt, mag zeker de vernieuwde hout- en lasateliers niet overslaan. Meer informatie over de opendeurdag vind je op de website van PTS Boom.

Student maakt instrument bij ILSA

Muziekinstrumentenbouwers aan het werk bij ILSA

De Internationale Lutherie School Antwerpen, kortweg ILSA, is een voltijdse opleiding muziekinstrumentenbouw die uniek is in de Benelux. Wie de geheimen van instrumentenbouw wil leren kennen, kan op zaterdag 27 april de ateliers bezoeken in Boom. Onze gepassioneerde leerkrachten staan je graag te woord tussen 10 en 17 uur. Volgend schooljaar verhuist ILSA naar een nieuwe locatie in Antwerpen. Wie de prachtige ateliers in Boom graag nog een laatste keer bezoekt, is meer dan welkom.

Leerling in de serre

PTS Mechelen is klaar voor de toekomst

De opendeurdag op zondag 5 mei van 10 tot 17 uur is het uitgelezen moment om de moderne infrastructuur van PTS Mechelen te komen bewonderen. Bezoek het modern uitgeruste STEM-gebouw of laat je verbazen door het gloednieuwe schoolgebouw voor de eerste graad. Je kan ook demonstraties bijwonen met de innovatieve leermiddelen die de school inzet voor haar opleidingen technologische wetenschappen en elektriciteit. Wie interesse heeft in de opleidingen tuinbouw komt vast aan zijn trekken. De verkoop van eigen gekweekte planten en zelf gebrouwen bier is ondertussen een vaste waarde op de jaarlijkse opendeurdag van de school. Meer info vind je op de website van PTS Mechelen.

Leerlingen van avAnt tijdens les chemie (Campus Jacob Jordaens)

avAnt provinciaal Onderwijs, indrukwekkend veelzijdig!

Een bezoek aan de Opencampusdag van avAnt Provinciaal Onderwijs op zaterdag 20 april loont zeker de moeite. De school speelt met haar drie campussen in de Antwerpse regio in op de noden van enkele belangrijke sectoren. Wie geïnteresseerd is in wetenschappen, ondernemen, veiligheid, gezondheid of kunst en mode vindt er zeker een geschikte opleiding. Kom de moderne infrastructuur en leermiddelen bekijken maar ook een kennismaking met onze geëngageerde leerkrachten mag je die dag niet overslaan. Als leerling/ouder ben je meer dan welkom voor een begeleide rondleiding op de Opencampusdag. Inschrijven kun je via de website van avAnt.

PITO leerling sleutelt aan tractor

Verken PITO Stabroek

Ook PITO Stabroek toont op zondag 28 april tussen 10 en 16 uur graag wat de school te bieden heeft. De leerkrachten en leerlingen van de verschillende richtingen tonen je met veel enthousiasme waar ze mee bezig zijn. Je kunt vooraf inschrijven voor een rondleiding, meer informatie daarover vind je binnenkort op de website van PITO. Neem zeker een kijkje in de indrukwekkende M-loods, een nieuw energiezuinig schoolgebouw voor de leerlingen van de land- en tuinbouwopleidingen. Of je nu kiest voor technologie, wetenschappen of landbouw, PITO Stabroek beschikt over de modernste leermiddelen en dat laten de leerkrachten en leerlingen maar wat graag zien op de opendeurdag.

Werk en Nederlands

Levenslang leren met CVO Vitant

Op de opendeurdag van PIVA op zaterdag 20 april kom je ook meer te weten over het aanbod voor volwassenen van CVO Vitant. Zo kun je o.a. deelnemen aan infosessies voor het éénjarig traject Kok en Kelner. Op dinsdag 14 en woensdag 15 mei ben je ook van harte welkom op de openlesavonden op deze campus. Ben je meer geïnteresseerd in een opleiding administratie of logistiek of wil je je diploma secundair onderwijs behalen in het volwassenenonderwijs? Kom dan zeker naar een van de infomomenten op Campus Maalboot op maandag 6 mei (16 of 19 uur), woensdag 29 mei (16 of 19 uur), zaterdag 22 juni (10 of 14 uur) of maandag 1 juli (10 of 14 uur). Meer informatie vind je op de website van CVO Vitant.

Overzicht

Er valt dus weer heel wat te beleven op de opendeurdagen van het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Hieronder vind je een overzicht van alle data. We kijken ernaar uit om jullie te ontmoeten!

Waar? Wanneer? Wat?
PIVA, Antwerpen zat 20 april (11-17u) Opendeurdag
CVO Vitant, Antwerpen zat 20 april (11-17u) Opendeurdag campus PIVA
PTS, Campus Boom zat 27 april (10-17u) Opendeurdag