Provinciaal Onderwijs Antwerpen ziet toekomst in samenwerking met bedrijven

19.09.2023

Het Provinciaal Onderwijs Antwerpen (POA) lanceerde vandaag een nieuwe website om bedrijven te informeren over de mogelijkheden om samen te werken met de provinciale scholen. De primeur ging naar de genodigden van een uniek sector- en bedrijvenevent in het Provinciehuis.

De website biedt een overzicht van de verschillende samenwerkingsvormen: van stages, bedrijfsbezoeken en workshops tot het delen van infrastructuur. Bedrijven kunnen ook hun interesse in een samenwerking met specifieke scholen aangeven via een online formulier.

Met het nieuwe initiatief wil POA de kloof tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt verkleinen. Door samen te werken met bedrijven krijgen de leerlingen de kans om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen in de praktijk. Dat is niet alleen goed voor de jobkansen van deze leerlingen, maar het heeft ook een positief effect op de groei en de ontwikkeling van de lokale bedrijven. Bedrijven die samenwerken met het POA krijgen immers toegang tot gemotiveerde leerlingen en kunnen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen door bij te dragen aan de ontwikkeling van de volgende generatie professionals.

De inspirerende getuigenissen van onderwijsprofessionals van de provinciale scholen PTS Boom en PITO Stabroek maakten alvast heel wat bedrijven warm voor een samenwerking met het provinciaal onderwijs. Wie meer wil weten over de mogelijkheden om samen te werken, kan vanaf nu terecht op deze website.