Vier nieuwe leskeukens officieel in gebruik genomen in PIVA

05.09.2023

De nieuwe leskeukens in PIVA zijn paradepaardjes op vlak van duurzame horeca en hedendaagse lesaanpak. Dinsdag 5 september werden de nieuwe leskeukens, verbruikerszalen en wijnkennislokaal voor PIVA en CVO Vitant officieel in gebruik genomen.

Vanaf dit schooljaar koken de leerlingen van PIVA en de cursisten van het volwassenenonderwijs CVO Vitant op inductievuren in vier gloednieuwe leskeukens. De provincie Antwerpen investeert in totaal 8,7 miljoen euro in de vernieuwing van 10 keukens, verbruikerszalen en het wijnkennislokaal.

De horecasector heeft dringend nood aan vakkundig opgeleide personeelsleden die mee zijn met alle nieuwe technieken. Door extra, goed uitgeruste praktijkruimte voor horeca-opleidingen te voorzien, komt het Provinciaal Onderwijs Antwerpen tegemoet aan deze vraag. Bij het ontwerp van de keukens hebben we dan ook samengewerkt met partners met veel ervaring in de inrichting van horecakeukens op hoog niveau.

Nieuwe keukens PIVA

Vandaag werden de eerste vier nieuwe keukens, verbruikerszalen en het wijnkennislokaal op campus PIVA in gebruik genomen. In totaal zullen 10 keukens gerenoveerd worden, naast de verbruikerszalen en het wijnkennislokaal. De provincie Antwerpen investeert in totaal 8,7 miljoen euro in de vernieuwing. De werken gebeuren verspreid over twee schooljaren. Vanaf april 2024 start fase 2 met de renovatie van nog eens 6 leskeukens.

Begin april 2023 startte de eerste fase waarin vier nieuwe keukens op de 2de verdieping werden geïnstalleerd. Ook de drie verbruikerszalen en het wijnkennislokaal op deze verdieping werden in deze fase aangepakt. De werken gingen van start in de paasvakantie en er werd stevig doorgewerkt, ook tijdens de zomervakantie, weekends en feestdagen. Maar de deadline van 1 september werd gehaald. Vanaf dit schooljaar krijgen de eerste leerlingen en cursisten les in deze nieuwe infrastructuur. In april 2024 start dan de tweede fase van het project waarin zes keukens op de eerste en de gelijkvloerse verdieping zullen worden aangepakt.

Nieuwe keukens PIVA

Vernieuwend architecturaal concept

Architectenbureau Stramien en bouwbedrijf dhulst’ werkten een vernieuwend architecturaal concept uit dat de bestaande ruimte transformeerde naar een professioneel, functioneel en onderhoudsvriendelijk geheel. Voor het ontwerp van de keukens werd vertrokken vanuit het didactisch pedagogisch concept van PIVA en CVO Vitant.

Stijn Jammaers, technisch adviseur hotel PIVA: “Eén van de meest opmerkelijke voordelen van deze keukens is de doordachte opstelling. De kookplaten en werktafels zijn zodanig geplaatst dat leerlingen in kleine groepen kunnen samenwerken en optimaal kunnen leren. Bovendien is er bewust gekozen voor een minimalistisch design met zo min mogelijk kasten om de ruimte rustig te houden. Leerlingen worden minder afgeleid tijdens de les en bovendien kan een leerkracht in één oogopslag zien of al het materiaal keurig gesorteerd is aan het einde van de les. Het zijn het vooral de leerlingen van het 3e en 4e jaar hotel die dit schooljaar kunnen genieten van de nieuwe keukens.

Alle leslokalen zijn uitgerust met multimedia-apparatuur zodat de lessen verrijkt kunnen worden met beeldmateriaal. Ook de nieuwste ICT-toepassingen omtrent voedselveiligheid, voorraadbeheer, kostprijsberekening e.d. zijn voorzien. Grote raampartijen zowel tussen de keukens onderling als naar de restaurants en park Hof Van Leysen zorgen voor een open atmosfeer. Een geïntegreerde gebogen wand tussen de keukens en de gang zorgt voor grotere keukens en een kortere link met de verbruiksruimtes. In deze wand zijn open doorgeeftogen voorzien. Door het open luik en het glas in de wand hebben de verbruikers zicht op wat er zich in de keukens afspeelt.

Wijnkennislokaal als blikvanger

Ook het wijnkennislokaal kreeg een totaal nieuwe look en interactieve uitrusting voor een hedendaagse lesaanpak. De ruime ‘wijn-inloopkast’ in blauw afgewerkt met achtergrondverlichting en glazen deuren fungeert als een toonkast voor wijnflessen en kan worden ingericht volgens thema. Ze heeft zowel een educatieve als een decoratieve functie.