Duurzame M-loods feestelijk geopend

19.01.2024

Op 5  september 2022 startte in PITO Stabroek de bouw van de M-loods, een nieuw water- en energiezuinig schoolgebouw voor de land- en tuinbouwrichtingen. Vandaag werd het imposante gebouw, een investering van 3,7 miljoen euro, plechtig geopend!

Inhuldiging M-loods PITO
De M-loods wordt plechtig ingewijd met een tractorrit doorheen een feestelijk lint

De nieuwe M-loods, een investering van 3.700.000 euro door de provincie Antwerpen, is een schoolvoorbeeld van duurzame infrastructuur.

Het gebouw combineert praktijkruimtes, moderne klaslokalen, een opslagruimte voor landbouwmachines en biedt plaats aan 154 leerlingen. Dat maakt het een ideale omgeving voor jongeren die zich voorbereiden op een toekomst in de agrarische sector.

Het nieuwe gebouw kadert in het masterplan van de site en sluit bovendien aan bij de ambitie van PITO om het opleidingsaanbod nog beter af te stemmen op de noden van de brede agrarische sector. Zo richtten we twee jaar geleden al de nieuwe richting ‘Paardenhouderij duaal’ op. Ook de investering in een virtuele simulator past in de ambitie van onze school om dé referentie te blijven voor land- en tuinbouwonderwijs in de regio.

Opening M-loods persmoment
De M-loods heeft naast praktijkruimte ook 7 modern uitgeruste theorielokalen voor 154 leerlingen

Nood aan praktijkruimte

De nood aan extra praktijkruimte was groot. De vorige loods was te klein voor de opslag van al het logistieke materieel zoals landbouwmachines, die niet alleen groter worden maar ook evolueren naar hoogtechnologische en innovatieve werktuigen. Om die te kunnen bedienen, zoeken landbouw- en tuinbedrijven voortdurend gekwalificeerd personeel.

Die zoektocht verloopt echter moeizaam. De nieuwe opslagruimte in de M-loods biedt ook hiervoor kansen. Fabrikanten kunnen voortaan op een veilige manier demomachines ter beschikking stellen. Dat zorgt voor een win-winsituatie omdat PITO Stabroek zo de modernste landbouwmachines kan gebruiken voor het opleiden van gekwalificeerd personeel voor de mechanisatiesector.

Impuls voor tuinbouwonderwijs in de regio

Land- en tuinbouwers staan niet alleen in de frontlinie van de klimaatcrisis, maar maken ook deel uit van de oplossing. Met de M-loods geeft PITO Stabroek het land- en tuinbouwonderwijs in de regio een nieuwe impuls. We zetten namelijk vanaf de eerste graad in op STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) en bereiden leerlingen voor op zowel de arbeidsmarkt als verdere studies.

Directeur Daniëlle Segers bevestigt het succes van deze aanpak: “We bieden een modern en praktijkgericht onderwijsaanbod dat aansluit bij de noden van de arbeidsmarkt. Dat is ook terug te zien in het toenemende aantal leerlingen in onze agrarische opleidingen waaronder steeds meer meisjes. Onze leerlingen zijn zich ervan bewust dat de landbouwsector een interessante en uitdagende sector is met veel toekomstperspectief. Ik ben trots op de sterke rolmodellen, zowel mannen als vrouwen, die binnen onze school elke dag het beste van zichzelf geven. Zij zijn een inspiratie voor onze leerlingen en helpen hen om hun dromen te realiseren. De uitbreiding van de praktijkruimte voor de agrarische opleidingen is een investering in hun toekomst.”

M-loods vooraanzicht
De nieuwe M-loods is duurzaam, innovatief en afgestemd op de noden van zowel leerlingen als arbeidsmarkt

Duurzaam en circulair

De M-loods is een toonbeeld van duurzaam en circulair bouwen, in lijn met de ambitie van de provincie om bij te dragen aan een leefbare en klimaatneutrale toekomst. Er is nagedacht over wat er met de gebruikte materialen en componenten in een volgende fase kan gebeuren, ook nadat deze geen deel meer uitmaken van het huidige gebouw. Het project maakt ook deel uit van de Green Deal, een programma van de Vlaamse Overheid om pioniersprojecten in het circulair bouwen aan te moedigen en te ondersteunen.

Het gebouw voldoet ook aan de BEN+ energiestandaard en maakt gebruik van een zonnepaneelinstallatie. Bovendien zijn er maatregelen genomen voor waterrecuperatie en gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater.