Voorstelling gebiedsmanager Kanaalkant

publish date
08.08.2018

De Kanaalkant gaat een nieuwe fase in.  Er werd een gebiedsmanager aangeduid die zich vanaf september 2018 zal inzetten voor de optimalisering en verdere ontwikkeling van het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen.

De gebiedsmanager functioneert op de grens tussen overheid en bedrijven. Hij spoort de gepaste organisaties aan om projecten op te starten in de zone Kanaalkant.

De provincie Antwerpen en de provinciale ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen (POM) organiseren voor de bedrijven uit de Kanaalkant op donderdagavond 13 september 2018 een informele voorstelling van de nieuwe gebiedsmanager in de lokalen van de NV Frisomat. Zij vernemen die avond ook graag jouw persoonlijke suggesties en ideeën omtrent de mogelijke ontwikkelingen in dit gebied.

Workshop fietsgeschiktheid bedrijventerrein

publish date
21.12.2017

De workshop op 4 december, rond de toolbox van de studie ‘onderzoek fietsgeschiktheid bedrijventerrein’, was enorm constructief. De provincie Antwerpen testte dit instrument uit samen met een dertigtal bedrijven en experten.

Workshop fietsgeschiktheid
Workshop fietsgeschiktheid

Om de verkeersveiligheid en het fietsklimaat binnen bedrijventerreinen, zoals de Kanaalkant, te verbeteren, werkt de provincie Antwerpen een toolbox aan maatregelen uit. Zowel ‘harde maatregelen’, die focussen op verkeerstechnische ingrepen, als ‘zachte maatregelen, die eerder een sensibiliserende werking hebben, zijn opgenomen in de toolbox.
Maar hoe sterk is deze toolbox? Is het maatregelenpakket realistisch en uitvoerbaar? Zijn er ontbrekende maatregelen? Hoe kunnen bedrijven en overheden samen een bedrijvenzone verkeersveiliger en fietsgeschikter maken?
Vragen waarop een antwoord werd gezocht tijdens de workshop.

Het maatregelenpakket werd afgetoetst a.d.h.v. opmerkingen en aanvullingen op post-its en specifieke cases besproken tijdens tafelgesprekken.
De provincie Antwerpen verwerkt de feedback in het eindrapport van de studie maar enkele topics kwamen tijdens de workshop geregeld naar boven:

  • verkeersveiligheidheid
    Dat verkeersveiligheid het prioritair aandachtspunt is, blijkt zowel uit de post-it sessie als de groepsgesprekken. Veel bedrijven willen pas sterker inzetten op de fiets als ze ook overtuigd zijn van een verkeersveilige omgeving. In de Kanaalkant zijn de bedrijven gematigd positief en stellen vast dat het aantal fietsers onder de werknemers langzaam groeit. 
  • directe lijn tussen een contactpersoon fietsbeleid per bedrijf en de overheid
    De verantwoordelijken fietsbeleid verzamelen knelpunten van de eigen werknemers en leggen deze voor tijdens netwerkmeetings.
  • Vrachtwagenparkeren
    Verschillende bedrijven zetten reeds in om de impact van het eigen vrachtverkeer zo veel mogelijk te beperken of op eigen terrein op te vangen. Niet alle bedrijven zijn in de mogelijkheid dit te realiseren. 
  • Meten is weten
    Duidelijk aantonen van stressvermindering, absenteïsme, werknemerstevredenheid bij werknemers kan een hefboom zijn om sterker in te zetten op de fiets. Fiets- of mobiscans kunnen een eerste stap zijn in dit proces. 
  • Centraal (en digitaal) delen van informatie
    Wat zijn de aantrekkelijkste fietsroutes, wat zijn gevaarlijke punten voor fietsers, op welke fietspaden wordt gestrooid, waar kunnen vrachtwagens parkeren, communicatie rond het aantal fietsers en de evolutie ervan
    - …

 

De presentatie en posters die werden getoond tijdens de workshop vind je hieronder:

Brug van den Azijn ingevaren

publish date
18.12.2017

De nieuw stalen boogbrug over het Albertkanaal in Deurne, in de volksmond ‘de brug van den Azijn’ werd de voorbije maanden op de oever gemonteerd. Zondag 17 december werd de brug op haar plaats gezet.

Meer info vind je terug op de webpagina van de Vlaamse Waterweg

Provincie brengt bedrijven Kanaalkant en overheidspartners samen

publish date
22.11.2017

Via 13 infostandjes ontvingen Provincie Antwerpen en haar partners vol enthousiasme meer dan 40 verschillende bedrijven op de infomarkt van de Kanaalkant.  

Er gebeurt heel wat in de Kanaalkant. De provincie Antwerpen organiseerde gisteren een infomarkt voor de bedrijven over wat er dit jaar in en rond de Kanaalkant op de planning staat.

De provincie Antwerpen ontwikkelde met verschillende beleidspartners een toekomstvisie voor ‘De Kanaalkant’. Dit toekomstplan biedt een ruimtelijk kader dat oplossingen aanreikt rond mobiliteit, economie en leefmilieu op lange termijn. Bedoeling is om lopende en toekomstige projecten op elkaar af te stemmen en in te passen in een totaalvisie.

In de Kanaalkant zijn heel wat instanties aan het werk. Het is voor de bedrijven niet evident om van elk project op de hoogte te zijn, laat staan te weten bij wie ze terecht kunnen. Bovendien zijn er heel wat goede initiatieven die de provincie Antwerpen kenbaar wil maken aan de bedrijven. Denk maar aan Biodiva en 2 be Connect dat bedrijven stimuleert aan biodiversiteit te werken. Daarom wil de provincie Antwerpen, vanuit haar rol als coördinator, de bedrijven ondersteunen door de projectleiders, adviseurs en experten voor hen samen te brengen op één plek. Zo krijgen ze snel een volledig beeld van wat er speelt en wat de Kanaalkant kan betekenen voor hen.

De verhoging van de bruggen en de verbreding van het Albertkanaal, de werken aan de IJzerlaan en de voorbereidingen voor de Oosterweelverbinding waren slechts enkele projecten waar de bedrijven info over konden krijgen. De provincie Antwerpen heeft ook al de projecten gebundeld in een brochure en ook op een overzichtskaart. Dit is ook terug te vinden op de website.

Maar daar stopte het niet! De provincie Antwerpen trommelde de adviseurs van Slim naar Antwerpen, het provinciaal mobiliteitspunt en de bereikbaarheidsmanager van Voka op om advies op maat te geven. Ook de nutmaatschappijen, de provinciaal ontwikkelingsmaatschappij en Samen Klimaat Actief waren van de partij.

Iedereen nam de nodige tijd om met vol enthousiasme de bedrijven gericht te woord te staan. Er kwamen heel wat positieve reacties over dit initiatief van de provincie. Verschillende bedrijven gaven aan dat het concept van de infomarkt een goede aanpak vonden aangezien ze zo een snel overzicht kregen wat er allemaal speelt en gericht een 1 op 1 gesprek konden hebben. Ze hopen op een verder vervolg hierrond. Ook de overzichtskaart werd enorm goed onthaald.

De provincie Antwerpen is er van overtuigd dat via dit initiatief er weer een stap is gezet in de uitvoering van het toekomstplan voor de Kanaalkant.