GHLOBO

Waarom hybride leeromgevingen?
Hybride leren vermengt verschillende leervormen en -omgevingen: die
van de schoolbanken en die uit de beroepspraktijk. Deze aanpak is
daarom uitermate geschikt voor beroepsgericht onderwijs. Hybride
leeromgevingen zorgen op die manier voor meer leerpotentieel en een
betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, complementair aan
het leren op de schoolcampus en de werkplek.
GHLOBO zet
in op de uitwisseling tussen onderwijs en de beroepspraktijk, verdere
afstemming van het bestaande leeromgevingen en investeert in
aanvullende hybride leeromgevingen. In de ontwikkeling van hybride
leeromgevingen is het dan ook essentieel dat onderwijsverstrekkers en
ondernemingen mekaar voldoende vinden. Het is op deze uitdaging dat
het ontwerpmodel van hybride leeromgevingen een evidence-informed
kader biedt. Deze animatie maakt inzichtelijk wat hybride
leeromgevingen precies zijn:

Hoe gaan we concreet aan de slag?
(1) Via lerende netwerken zetten we in op de uitwisseling van wetenschappelijke kennis en praktijkervaringen uit Nederland en Vlaanderen. We doen dit door middel van peer learning activiteiten en workshops door kennis- en expertisecentra;
(2) In de provincie Antwerpen lopen we met ondersteuning vanuit het Gouverneur Kinsbergencentrum een pilot voor zorg en binnen Curio (provincie Noord-Brabant) een pilot voor logistiek. Bij die laatste is ook het Havencentrum betrokken. Voor elke pilot zal een leergemeenschap van studenten en professionals uit het onderwijs én de beroepspraktijk in co-creatie hybride leeromgevingen ontwikkelen en testen;
(3) Via een behoefteanalyse energietransitie onderzoeken we in onze grensregio welke competentie- en opleidingsnoden de Europese Green Deal stelt voor bouw-, elektro, koelings- en warmtetechnieken en vertalen we deze naar kansen voor nieuwe hybride leeromgevingen. In provincie Antwerpen betrekken we Kamp C in deze behoefteanalyse.
Op wie richten we ons?
(1) Onderwijsinstellingen met een beroepsgericht aanbod gericht op de sectoren zorg, logistiek, energietransitie (m.n. bouw-, elektro-, koeling- en warmtetechnieken) in de provincies Antwerpen en Noord-Brabant. De focus ligt op opleidingen niveau 2-4 in de Europese Kwalificatiestructuur maar er is ook ruimte voor aanbieders van opleidingen op kwalificatieniveaus 5 en 6.
(2) Ondernemingen, sectororganisaties en sociale partners uit de sectoren zorg, logistiek en sectoren verbonden aan de energietransitie (m.n. bouw-, elektro-, koeling- en warmtetechnieken).
(3) Beleidsactoren in het flankerend onderwijs- en arbeidsmarktbeleid en de Vlaamse/ Nederlandse overheidsinstanties die instaan voor arbeidsbemiddeling, beroepsopleidingen en -onderwijs.
(4) De lerenden in de betrokken beroepsgerichte opleidingen in het secundair (VL) of middelbaar (NL) onderwijs als finale eindgebruikers.
Save the date(s)
Dinsdag 20/04 9u30-10u30: Opstartvergadering lerend netwerk logistiek (online)
Dinsdag 27/04 9u00-10u00: Opstartvergadering lerend netwerk zorg (online)
Donderdag 27/05 13u00-17u00: Kick-off conferentie (online; keynote, workshops en panelgesprek)
