Omgaan met kansarmoede en kwetsbaarheid in de kleuterklas
- woensdag 3 maart 2021 van 09.30 uur tot 12.30 uur
-
Kleuteronderwijs
-
Leerkrachten
-
Lerarenopleiding
45 €

Inhoud?
Het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ (KKGK – 2017-2020) bracht
alle Vlaamse bacheloropleidingen Kleuteronderwijs bijeen in Lerende
Netwerken. Daaruit ontstond een kader dat de basis vormde voor de
website www.grotekansen.be.
Het geeft op een toegankelijke manier aan waar we als
kleuterleerkracht best op inzetten om kwaliteitsvol met kinderen te
werken, in het bijzonder met kinderen uit kansengroepen. Het kader
focust enerzijds op 4 hefbomen voor kwaliteitsvolle interacties en
anderzijds op 3 hefbomen over onze ‘beeldvorming’ op kwetsbaarheid en
kansarmoede. Het geheel biedt een meerwaarde voor de praktijk omdat we
op deze manier ons eigen handelen onder de loep kunnen nemen.
Enkele hefbomen waren bovendien aanleiding voor Klasse om er
videoreportages rond te maken: “De Klas van Juf Jelke”
In deze sessie
geven we toelichting bij het KKGK-kader en gaan we in op elk van de
zeven aangereikte ‘hefbomen’. We zoomen in op één specifieke hefboom,
met name ‘kwaliteitsvolle interactie op vlak van rijke taal’. Daarvoor
kun je als voorbereiding naar de ‘rijke taal’-video van Juf Jelke kijken. We nemen
enkele fragmenten hieruit als aanleiding voor de vertaalslag naar jouw
kleuterklaspraktijk: hoe en wanneer kunnen we nog meer inzetten op
‘rijke taal’?
Werkwijze?
Introductie over dit kader – fragmenten uit de videoreportage van ‘Juf Jelke’ – linken aan eigen klaspraktijken – groeikansen voor (toekomstige) professionals ontdekken – ervaringsuitwisseling en intervisie.
Door wie?
Jan De Mets is sinds 2011 medewerker bij het Steunpunt Diversiteit
en Leren (UGent). Hij is onder meer verantwoordelijk voor de
vertaalslag van allerlei onderzoeksresultaten naar het brede
(onderwijs)werkveld in tools, artikels, brochures edm. Zijn 'dada' de
voorbije jaren is 'partnerschap met ouders' en 'kwaliteitsvolle
interacties/transities van, naar en in de kleuterklas'. Hij heeft
verder de coördinatie over enkele lopende Europese projecten i.h.k.v.
werken met anderstalige nieuwkomers, warme transities naar het
kleuteronderwijs en video coaching als
professionaliseringsinstrument.
Voor wie?
(toekomstige) leerkrachten kleuteronderwijs
Coronamaatregelen
Deze sessie zal als webinar worden aangeboden. De sessie wordt niet opgenomen en kan dus niet nadien worden bekeken.