Kunstcollectie

Wandtapijt: Kirke biedt een gezel van Odysseus haar toverdrank aan, (1650-1700)
Wandtapijt: Kirke biedt een gezel van Odysseus haar toverdrank aan, (1650-1700), ketting: vlas of hennep, inslag: wol en zijde, 304 x 471 cm

Divers

Met een verzameling van ruim 2.300 kunstwerken bezit de provincie een rijke en diverse collectie. Die geeft een mooi overzicht van de kunstproductie in de provincie sinds het midden van de 19de eeuw.

De nadruk ligt op schilderijen, grafiek en beelden uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Er zijn schilderijen van 19de eeuwse meesters als Nicaise De Keyser, Henri Leys en Jacob Jacobs. En ook heel wat werk van hedendaagse kunstenaars zoals Fred Bervoets, Anne-Mie Van Kerckhoven, David Claerbout en Koen van den Broek.

Nevada van Fred Bervoets
Nevada van Fred Bervoets in de Warande, 1500 x 300 cm

Toegankelijk

Op verschillende locaties kun je mee genieten van de mooie kunstwerken.

Ook in en rond het nieuwe provinciehuis zal kunst weer prominent aanwezig zijn. In de publieke ruimten tonen we vanaf midden 2019 een representatief deel van onze collectie. En in de tuin zal je enkele boeiende sculpturen kunnen ontdekken.

Onze kunst blijft niet altijd binnenshuis. Een ruime selectie van de collectie stellen we voor lange periode ter beschikking van gemeentes en erkende musea uit de provincie. En voor tijdelijke tentoonstellingen in binnen- en buitenland geven we geregeld kunst in bruikleen.

Ook jouw organisatie kan kunst in bruikleen vragen.

Jan Dries, Vol-ledig, 1973, carraramarmer
Jan Dries, Vol-ledig, 1973, carraramarmer

Werk in de kijker: ‘Vol-ledig’ van Jan Dries

Een van de blikvangers uit de provinciale kunstcollectie is de sculptuur ‘Vol-ledig’ van Jan Dries. De provincie gaf de marmersculptuur in 2018 in bruikleen voor de expo 'From Natural Wonders to Art Treasures' in het Natural History Museum in Shanghai. Voor die tentoonstelling werkten we samen met DIVA en Shanghai Diamond Exchange. 

Jan Dries (1925-2014) volgde zijn eerste lessen op de tekenschool in Mol. Daarna studeerde hij aan de Antwerpse Kunstacademie en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten. Na zijn studies bleef hij hangen in Antwerpen. Hij betrok een atelier in de Raapstraat. Van daaruit legde hij zich toe op keramiek. In de jaren zestig richtte hij mee de Nieuwe Vlaamse School op. In dezelfde periode maakte Jan Dries geleidelijk aan de overstap naar marmeren sculpturen. Via zijn achtergrond in de fotografie ontstond een fascinatie voor het licht. Met het marmer zocht hij naar zuivere vormen en gave lichtwerking.

‘Vol-ledig’ dateert uit 1973. In deze sculptuur is het marmer zo opengewerkt dat het licht zelfs doorheen de wand schijnt. Het werk is opgebouwd uit tegenstellingen: buitenkant wordt gelijk aan binnenkant, boven- aan onderkant, links aan rechts.