Every Collection Hides Another Collection

De provincie Antwerpen heeft een uitgebreide kunstcollectie en wil die graag tonen aan het grote publiek. Kunstenaar Nico Dockx kreeg de opdracht om in de publieke zone van het provinciehuis een installatie te voorzien.

Het resultaat: een kunstenkabinet genaamd 'Every Collection Hides Another Collection'. Tussen vijftig palen van vijf meter hoog bieden legplanken, vitrines en hangrekken ruimte voor presentaties.

De installatie is vrij toegankelijk op werkdagen, tijdens de openingsuren van het provinciehuis. Regelmatig zijn er andere stukken uit de kunstcollectie te bewonderen. Periodiek ligt de focus op een specifieke kunstenaar of thema. Soms integreren we ook bruiklenen, om de werken meer context te geven.

Voor de realisatie van de constructie werkte Nico Dockx nauw samen met Studio Zuidervaart. Het hout voor de palen komt uit een restverzameling van een gepensioneerd schrijnwerker, en kent op deze manier een zinvol en duurzaam (her)gebruik.

LETTEREN

Van 26 januari tot 19 april 2024 kan je in het provinciehuis de expo LETTEREN bezoeken. Daarin ligt de focus op werk met raakpunten tussen beeldende kunst en literatuur of poëzie.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze mailing en blijf op de hoogte van collectiepresentaties en andere activiteiten rond de kunstcollectie van de provincie Antwerpen. De mailing sturen we ongeveer vier keer per jaar uit.

Sluitstuk pilootproject Kunst in Opdracht

De installatie Every Collection Hides Another Collection is het sluitstuk van onze deelname aan het pilootproject Kunst in Opdracht, een initiatief van de Vlaamse Overheid. Doel is onze kunstcollectie, die de voorbije 50 jaar tot stand kwam en al die tijd een ietwat verborgen bestaan leidde in de gangen, kantoren en vergaderzalen van het vorige provinciehuis, aan een breder publiek te tonen. De locatie van de installatie, in het publiek toegankelijke deel van het provinciehuis, is dan ook bewust gekozen.

In 2021 ontving de provincie voor deze kunstintegratie de Prijs Wivina Demeester voor Excellent Bouwheerschap in de categorie 'Kunst in Opdracht'. De jury loofde de frisse en vernieuwende wijze waarop de bestaande kunstcollectie in het provinciehuis werd geïntegreerd en door Every Collection Hides Another Collection ook opnieuw wordt geactiveerd.

Op de website van de Vlaams Bouwmeester vind je een korte video die het verhaal brengt van de kunstinstallatie.

Cover boek kunstcollectie provincie Antwerpen (2020)

Boek 'Every Collection Hides Another Collection'

Naar aanleiding van het pilootproject Kunst in Opdracht verscheen in september 2020 een boek dat de theoretische neerslag vormt van Every Collection Hides Another Collection. Als fysieke verwijzing naar de installatie is het boek gevat in een gezeefdrukt kartonnen foedraal. De teksten van onder meer Sara Weyns, Leen Hammenecker, Katrien Laenen en Bob Daems worden aangevuld met foto’s van Oxiea Villamonte en Sander Tas. Midden in het boek is de complete inventaris van de collectie opgenomen. Het geheel biedt een inkijk in de provinciale kunstcollectie en de wijze waarop deze verzameling de voorbije halve eeuw tot stand kwam. Het boek is te koop voor 15 euro, aan het onthaal van het provinciehuis. Betalen is enkel mogelijk met Payconiq.