Paul en Patrick Van Hoeydonck – GO BABY GO!

Expo Paul Van Hoeydonck en Patrick Van Hoeydonck

Vijftig jaar geleden, in de zomer van 1971, liet de bemanning van Apollo 15 een klein aluminium beeldje achter op het maanoppervlak. Ze plaatste er een bordje bij met daarop de namen van alle veertien omgekomen Amerikaanse astronauten én Sovjet-kosmonauten. Zo werd 'Fallen Astronaut' een gedenkteken voor gesneuvelde ruimtereizigers.

Dit was nochtans niet het oorspronkelijke opzet. De ontwerper van het figuurtje, de Antwerpse kunstenaar Paul Van Hoeydonck (1925), zag zijn 'Man in Space' als een ode aan de onbegrensde mogelijkheden van de mensheid. Het menselijke figuurtje had hij in blauw plexi gevat, als een ruimtereiziger op weg naar verre horizonten. Een eerste prototype maakte hij samen met zijn toen elfjarige zoon Patrick Van Hoeydonck (1959 – 1984).

Naar aanleiding van deze verjaardag werd 'Man in Space' in een oplage van 1971 exemplaren uitgebracht naar het oorspronkelijke ontwerp. Een exemplaar van deze editie vormde het middelpunt van een kleine selectie met werk van zowel Paul als Patrick Van Hoeydonck uit de provinciale kunstcollectie. Daarrond werden een aantal bruiklenen samengebracht uit de verzameling van de kunstenaar en de museale collecties van Mu.ZEE, KMSKA en M_HKA.

Deze presentatie was een eerste interventie in de kunstinstallatie Every Collection Hides Another Collection, een ontwerp van Nico Dockx, waarin de provinciale kunstcollectie in wisselende opstellingen wordt getoond.

Bezoekers konden gratis en zonder reservatie komen kijken tijdens de openingsuren van het provinciehuis.

Paul Van Hoeydonck en Patrick Van Hoeydonck - Groot masker
Paul Van Hoeydonck - Zonder titel
Patrick Van Hoeydonck - Facethoofd
Paul Van Hoeydonck en Patrick Van Hoeydonck - Man in space
Paul en Patrick Van Hoeydonck - Man in space
Paul Van Hoeydonck - Star Dream
Patrick Van Hoeydonck - Obelisk met energiepatroon
Patrick Van Hoeydonck - Playtime
Patrick Van Hoeydonck
Paul Van Hoeydonck

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze mailing en blijf op de hoogte van collectiepresentaties en andere activiteiten rond de kunstcollectie van de provincie Antwerpen. De mailing sturen we ongeveer vier keer per jaar uit.