1 miljoen fietsers over fietsbrug in Berchem

publish date
17.12.2019

De fietsbrug over de Singel in Berchem is een schot in de roos. Dat maken de indrukwekkende cijfers meer dan duidelijk. Op dinsdag 17 december 2019 fietste de miljoenste fietser van 2019 over deze brug. De eer viel David Giuliani uit Mortsel te beurt. 

David Giuliani als miljoenste fietser van 2019 op fietsbrug in Berchem
David Giuliani is de miljoenste fietser van dit jaar op de fietsbrug in Berchem.

 

De provincie Antwerpen telde op één jaar tijd meer dan een miljoen fietsers tellen op deze fietsbrug. Het bewijs dat deze fietsbrug broodnodig was. Het is een cruciaal punt op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel. Iedere werkdag steken hier meer dan 3 439 fietsers op deze manier veilig het kruispunt van de Antwerpse Singel en de posthofbrug over.

David Giuliani als miljoenste fietser van 2019 over fietsbrug

Om 12.42 uur reed David Giuliani uit Mortsel als 1 623ste fietser van de dag over de fietsbrug. Daarmee bracht hij de teller op 1 miljoen. 

Provinciale Fietsbarometer

De fietstelpaal op de fietsbrug in Berchem is een onderdeel van de provinciale Fietsbarometer. De teller registreert in welke richting de fietser fietst, tegen welke snelheid maar ook of er sprake is van een fietser of een bromfiets. Provincie Antwerpen telt sinds juli 2018 de fietsers op de fietsbrug. Sinds de teller actief is, fietsten er al meer dan 1 534 414 fietsers over de brug. En weten we ook dat er op weekdagen gemiddeld 3 439 fietsers over de fietsbrug rijden. In het weekend telt de provincie Antwerpen er gemiddeld 1 485. De absolute topdag tot nog toe is dinsdag 16 oktober 2018. Toen telde de provincie Antwerpen maar liefst 5 110 fietsers.
Voor de provincie Antwerpen zijn deze data noodzakelijk om de fietsnetwerken te verbeteren. Het cijfermateriaal leert de provincie waar het aantal fietsers stijgt of daalt, welke trajecten reeds verzadigd zijn en waar nieuwe investeringen nodig zijn.

Fietsbrug Berchem

De fietsbrug van 45 meter lang sluit aan op het fietsparkeergebouw aan het station Antwerpen-Berchem. Aan de overkant loopt het fietspad verder in de spoorwegberm om dan op een brug met zes stevige pijlers de stationsparking over te steken en tenslotte aan te sluiten op het hoogte punt van de Posthofbrug.
De provincie Antwerpen, de stad Antwerpen, het Vlaams agentschap Wegen en Verkeer en de NMBS investeerden maar liefst 3,3 miljoen euro in de fietsbrug. De provincie Antwerpen kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 900 000 subsidie voor de bouw van deze fietsbrug.
 

Provincie Antwerpen plaatst fietsbrug over Sint-Jobsstraat in Herentals

publish date
22.11.2019

Voor de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bouwt de provincie Antwerpen op Herentals grondgebied vijf fietsbruggen en één tunnel. De fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals en de fietstunnel aan Koulaak zijn al afgewerkt. Dit weekend staat een volgende brug op het programma: een fietsbrug over de Sint-Jobsstraat.

landhoofden voor fietsbrug in Sint-Jobsstraat in Herentals

 

Tussen de reeds gerealiseerde fietstunnel aan Koulaak en de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals ontbreken nog twee fietsbruggen. De eerste die op de planning staat, is de fietsbrug over de Sint-Jobsstraat. Deze brug van vijftig meter lang komt naast de huidige spoorwegbrug te liggen. De provincie Antwerpen plaatst er een fietsbrug van 5,5 meter breed met verlichting in de leuning. Een bouwwerk van ruim 800 000 euro. Voor dit project ontvangt de provincie voor de helft subsidies van de Vlaamse overheid.

Verloop werken

De werken aan deze fietsbrug starten met de aanvoer van de drie brugdelen tijdens de nacht van vrijdag 22 op zaterdag 23 november 2019. Vanaf zaterdagochtend staat de montage van de brugdelen op de planning indien de weersomstandigheden het toelaten. Het treinverkeer wordt niet onderbroken gedurende de werken. De Sint-Jobsstraat en de verbindingsweg naar Olen zijn tijdens de werken volledig afgesloten. Zowel voor fietsers als voor auto’s is er een omleiding voorzien.

Planning realisatie fietsostrade F105 Herentals-Balen

De aannemer start in het voorjaar 2020 met de bouw van de brug over de Kleine Nete. Deze fietsbrug ligt tussen de fietstunnel aan Koulaak en de fietsbrug over de Sint-Jobsstraat. Van zodra de fietsbrug over de Kleine Nete gerealiseerd is, starten de werken voor de aanleg van de fietsweg tussen Koulaak in Herentals en Doffen in Olen.

 

Provincie Antwerpen start met aanleg fietsostrade F105 Herentals-Balen tussen Geel en Mol

publish date
16.09.2019

Begin oktober start de aannemer met de aanleg van de fietsweg tussen de Heistraat in Geel en de Merelstraat in Mol. Hiermee realiseert de provincie Antwerpen alweer ruim 5 kilometer van de fietsostrade F105 Herentals-Balen. De kostprijs van deze aanleg bedraagt 3 miljoen euro.

 

De werken aan de fietsostrade F105 Herentals-Balen draaien op volle toeren. Tijdens het weekend van 7 september schoof aannemer Mols nv nog een fietstunnel onder spoorlijn 15. Ondertussen werkt aannemer Colas-Noord nv naarstig verder met de aanleg van de fietsweg tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel. En begin oktober staat de aanleg van het deel tussen de Heistraat in Geel en de Merelstraat in Mol op de planning. Een project van 3 miljoen euro.

Van Heistraat in Geel tot Merelstraat in Mol

Begin oktober start de aannemer met deze werken. Tijdens deze werken is geen omleiding voorzien. Het vrachtverkeer maakt gewoon gebruik van de bestaande wegen. Op kruispunten en spooroverwegen zijn wel verkeersborden voorzien om de weggebruiker attent te maken op het werfverkeer.

Infomarkt

Op donderdag 19 september 2019 organiseert de provincie Antwerpen een infomarkt in zaal Loana in Geel. Tussen 17 en 20 uur licht de provincie Antwerpen er de werken toe, hoe die precies verlopen en geeft de timing mee. Je krijgt er niet alleen concrete informatie, maar ook de kans om vragen te stellen aan de projectleiders van de provincie Antwerpen.

 

Provincie Antwerpen heeft twee dagen tijd om fietstunnel onder spoor te schuiven

publish date
06.09.2019

7 september iets na middernacht start aannemer Mols met het inschuiven van de fietstunnel van 14 meter lang onder spoorlijn 15. Een klus, in opdracht van de provincie Antwerpen, die op slechts 2 dagen uitgevoerd moet worden.

Fietstunnel Koulaak Herentals
De fietstunnel werd volledig naast het spoor gebouwd

De provincie Antwerpen bouwt naarstig verder aan de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Na de fietstunnel in Geel, de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals schuift provincie Antwerpen nu een fietstunnel onder de spoorlijn ter hoogte van Koulaak in Herentals. Net zoals de fietstunnel in Geel werd ook deze tunnel volledig naast het spoor gebouwd. Het gaat om een fietstunnel van 14 meter lang en 5,50 meter breed. De aannemer plaatste een keerwand van 205 meter tussen het spoor en het aan te leggen fietspad. Deze muur moet het niveauverschil opvangen. Hiervoor werden betonnen pilaren van 9 meter in de grond gestoken. Toch weer een bouwwerk van maar liefst 295 m³ beton en 91 ton ijzer.

Zaterdag 7 september om 0.30 uur starten vakmensen met het opbreken van de spoorlijn. Nadien graven ze een doorgang, schuift men de fietstunnel er in én leggen ze alles opnieuw aan. Dit in een tijdspanne van maximum 55 uur want maandagmorgen om 6 uur is er opnieuw treinverkeer op de spoorlijn 15.

De fietstunnel kan pas gebruikt worden na de aanleg van het fietspad. De aanleg hiervan start pas na de aanleg van de drie bruggen verder op het traject. Aan de brug over het kanaal Bocholt-Herentals worden de laatste werken uitgevoerd. Nadien volgen nog een fietsbrug in de Sint-Jobstraat en een fietsbrug over de Kleine Nete.

Investering van 1,3 miljoen euro

De kostprijs voor de aanleg van deze fietstunnel bedraagt 1,3 miljoen euro. Voor dit project krijgt de provincie Antwerpen 629 200 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 629 200 euro van de Vlaamse overheid. 
 

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

Deze fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze loopt langs spoorlijn 15 en is 36 kilometer lang. De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor 2 fietstunnels en 9 fietsbruggen.

EFRO en Europa logo

Innovatie bij aanleg fietsostrade F105 in Geel

publish date
03.09.2019

Een primeur op de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Aannemer groep Colas ontwikkelde speciaal voor het project van de provincie Antwerpen een dubbelzijdige betonmachine.

Dubbelzijdige betonmachine
Innovatieve betonmachine op fietsostrade F105 in Geel

 

De provincie Antwerpen is volop bezig met de bouw van de F105 fietsostrade tussen Herentals en Balen. Zo bouwden we al een fietstunnel onder de Ring van Geel en een 100 meter lange fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals. In totaal gaat het over 20 km fietsweg waarvan 3 km in Geel. De aanleg van dit stuk stelde de provincie Antwerpen voor bouwkundige uitdagingen, waaronder het plaatsen van de boordstenen die moeten zorgen dat de asfalt op zijn plaats blijft liggen. Dat heeft de aannemer geïnspireerd om een creatieve en efficiënte methodiek te ontwikkelen.

Omwille van de krappe werkruimte op de werf, zocht de groep Colas naar een oplossing om in een beperkte werkruimte met een betonmachine toch de lijnvormige elementen aan beide zijden van de weg gelijktijdig te kunnen uitvoeren. Samen met constructeur Wirtgen Group bouwden zij een bestaande slipformpaver om. Dat is een machine die al rijdend betonnen boordstenen plaatst. De grootste uitdaging lag in het optimaliseren van de stabiliteit van de omgebouwde machine, aangezien deze ontworpen is om slechts aan één zijde beton te plaatsen. Daarenboven diende de hoeveelheid aangeleverde beton onafhankelijk te kunnen gedoseerd in functie van het verbruik aan de twee verschillende zijden. Op het project fietsostrade in Geel diende een zeer smalle en hoge boordsteen met ingebouwde stut te worden gegoten. Dit verhoogde de moeilijkheidsgraad. Het gevaarte heeft daarom vier rupsbanden en een dubbele offset mal die door Colas zelf is uitgedacht en getekend. Wirtgen Group zorgde op haar beurt voor het design van de dwarsband en de verdeelworm voor de zijdelingse betontoevoer en bouwde alle ontworpen stukken. 

Private en publieke sector inspireren elkaar

Deze innovatie in de wegenbouw maakt duidelijk dat overheden en private ondernemingen elkaar kunnen aanzetten tot betere processen en producten. Met de fietsostrades zorgt de provincie Antwerpen beleidsmatig voor rechtlijnige en kwalitatieve fietsinfrastructuur voor de inwoners. De private markt speelt hier perfect op in om duurzamer en efficiënter te produceren. Een win-winsituatie voor de aannemer en de maatschappij.

Verdere fasering

De werken op de F105 gaan aan een hoog tempo vooruit. Tijdens het weekend van 7 september plaatst de aannemer opnieuw een fietstunnel. Deze keer onder de spoorweg in Herentals. Indien alles zo vlot blijft  verlopen, kan de provincie Antwerpen het eerste deel van deze fietsostrade (tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel) nog dit najaar openstellen voor het publiek. 

dubbelzijdige betonmachine
Innovatieve betonmachine op fietsostrade F105 in Geel

Oude elektriciteitscentrale Schelle geeft haar geheimen prijs tijdens Open Monumentendag

publish date
02.09.2019

Een opgemerkte deelnemer in het aanbod van de Open Monumentendag volgende zondag 8 september is de Electrabelsite in Schelle. Deze voormalige elektriciteitscentrale, doorgaans volledig afgesloten voor publiek, biedt een exclusieve inkijk in haar gebouwen en omgeving. Maak kennis met dit unieke erfgoed en de rijke natuur op de site via een rondleiding of op eigen houtje met de nieuwe erfgoedbrochure. Je vindt er ook informatie over de plannen van de provincie Antwerpen om deze site in de toekomst verder voor publiek te ontsluiten. Ze bereidt daarvoor een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor.

Een parel om te bezoeken tijdens de Open Monumentendag: de Electrabelsite in Schelle. Je maakt er kennis met het machtige hoofdgebouw, een unieke getuige van ons industriële verleden. De provincie Antwerpen, IVEBICA (de intergemeentelijke culturele dienst van Hemiksem, Schelle en Niel) en Natuurpunt Rupelstreek stellen de site samen voor.

Elk uur start er een gegidste rondleiding door de gebouwen en verneem je meer over de geschiedenis en de werking van de voormalige elektriciteitscentrale. Enkele van de gidsen zijn oud-werknemers van de elektriciteitscentrale. Je kan de grote generatorhal ook op je eigen tempo ontdekken. De gloednieuwe (gratis) Erfgoedbrochure, met heel wat interessante weetjes over de Electrabelsite en haar omgeving, biedt je een wandeling door de omgeving. Aanvullend nodigt de provinciale Monumentenwacht kinderen tussen 6 en 12 jaar in de grote generatorhal uit voor een afdaling in rappel. Natuurpunt organiseert om 11 en 15 uur een wandeling met natuurgids over het afgesloten deel van het domein. Doorlopend bieden ze telescopen aan om bijvoorbeeld zo’n 50 zwaluwnesten in het hoofdgebouw te bekijken. De toegang en deelname aan de rondleidingen en activiteiten zijn gratis. Voor de rondleidingen moet je je wel ter plaatse inschrijven. Je komt best met de fiets naar de Electrabelsite.

De Electrabelsite is meer dan geschiedenis alleen. Ook in de toekomst is deze site van groot belang voor mens en regio. Dat blijkt uit het gebiedsprogramma Rupelstreek en de opname in het netwerk van fietsostrades. De provincie Antwerpen wil de site verder ontsluiten voor het publiek en zoekt samen met de betrokkenen naar een goede toekomstige invulling ervan. De procedure voor de opmaak van een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) is daarvoor opgestart. Een infostand geeft je de stand van zaken. Of surf zelf al even naar de webpagina van het PRUP Electrabelsite.

Voorgevel_Electrabelsite.jpg

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier klaar tussen Deurne en Mortsel

publish date
05.07.2019

De provincie Antwerpen startte het schooljaar 2018-2019 met een nieuwe opdracht: de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen de Vosstraat in Deurne en het fietstunneltje aan de Priester Poppestraat in Mortsel. Aan het einde van dit schooljaar werd het project afgesloten met een meer dan geslaagd resultaat: een fietsweg van maar liefst vier en een halve meter breed.

Op 3 september 2018 ging aannemer Willemen, in opdracht van de provincie Antwerpen, van start met de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Het project start aan de Vosstraat, langs de luchthaven in Deurne richting Boechout. Op de grens van Boechout en Mortsel werd begin mei een kunststof fietsbrug gehesen die aansluit op de Victor Heylenlei. Die straat wordt een fietsstraat. In de Oude Steenweg verlegt de provincie Antwerpen het fietspad naar de zijde waar het aansluit op de reeds aangelegde fietsostrade, waardoor fietsers geen twee keer moeten oversteken.

Sinds deze week fiets je over een fietsweg van vier en een halve meter breed over een lengte van 2,8 kilometer en dit tussen de Vosstraat in Deurne en het fietstunneltje aan de Priester Poppestraat in Mortsel. Deze fietsostrade zal niet alleen voorzien worden van de nodige verlichting. We brachten op dit traject ook belijning aan. De randen van deze fietsostrade kregen een dot-markering. Deze markering heeft een betere lichtweerkaatsing bij regenweer of in het donker. Het waarschuwt je als fietser wanneer je op de lijn rijdt.


Nog niet het volledige traject is befietsbaar. Voorlopig is het nog niet mogelijk om over de fietsbrug te fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en de Oude Steenweg klaar zijn. Indien alles vlot verloopt, zijn deze werken eind dit jaar achter de rug.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Op slechts 30 minuten fiets je dan van Antwerpen naar Lier.
 

Provincie Antwerpen hijst fietsbrug van meer dan honderd meter over kanaal Bocholt-Herentals

publish date
05.07.2019

Donderdag 4 juli 2019 vertrokken vanuit Balen vier schepen met de verschillende brugdelen voor de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals op hun dek. Deze fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F105 Herentals-Balen-Leopoldsburg.

Plaatsen van fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals
Plaatsing van de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals

Het kanaal Bocholt-Herentals vormt een belangrijke natuurlijke barrière op de fietsostrade F105 Herentals-Balen-Leopoldsburg. Daarom hijst de provincie Antwerpen een kwalitatieve fietsbrug van maar liefst 105 meter lang, 5,5 meter breed en 22,5 meter hoog over dit kanaal. De brug is een knap staaltje staalwerk van maar liefst 265 ton. Ze ligt 8,30 meter boven het water waardoor ze geen belemmering vormt voor de scheepvaart en hiermee voldoet aan de nieuwe normen. De constructie wordt gedragen door 4 landhoofden bestaande uit meer dan 100 paalfunderingen, meer dan 470 m³ beton en meer dan 60 ton wapening.

De fietsbrug is een realisatie van THV Mols-Iemants waarbij de fietsbrug in het atelier van Iemants werd gemaakt. Om deze zware constructie ter plaatse te krijgen, werd er gekozen om de verschillende delen van het wegdek en de boogdelen per boot te vervoeren. Hiervoor werden 4 Zulu-boten ingezet. De binnenvaart leent zich uitermate voor het transport van dergelijke grote onderdelen.

Investering

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietsbrug bedraagt 3 091 211 euro. De provincie Antwerpen betaalt ruim 1,8 miljoen euro, de Vlaamse Waterweg nv subsidieert 600 000 euro en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) legt 632 000 euro bij.

Ingebruikname

Het is wel nog even geduld oefenen om deze fietsbrug te kunnen gebruiken. Eerst dient de provincie Antwerpen nog een tunnel aan de Koulaak in Herentals onder de spoorlijn te schuiven en drie bruggen te bouwen over de Kleine Nete en de Sint-Jobstraat. Nadien kan de aanleg van de fietsweg tussen die verschillende bouwwerken van start gaan.

Wereldoorlog II

De plaats waar de fietsbrug ligt, herbergt heel wat verhalen. Tijdens de werken deden buurtbewoners meer dan één anekdote over zware gevechten tijdens WOII uit de doeken. Tijdens de graafwerken voor de steunpilaren van de brug konden we niet anders dan deze verhalen bevestigen. De aannemer haalde er een Amerikaanse vliegtuigbom uit WOII uit de grond. Het bewijst nog maar eens dat we tijdens de aanleg van de fietsostrades rekening moeten houden met héél wat onvoorziene omstandigheden.

Fietsostrade F105 Herentals-Leopoldsburg

De fietsostrade Herentals-Leopoldsburg tot in Balen loopt langs spoorlijn 15 en telt 36 kilometer. Ze begint aan het station van Herentals en loopt over Olen, Geel en Mol tot in Balen. Langs deze fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en tal van sportverenigingen. Deze fietsostrade vormt dan ook een belangrijke aanrijroute. In Herentals verknopen bovendien vijf fietsostrades, de F5 Antwerpen-Hasselt, F105 Herentals-Balen, F106 Aarschot-Herentals, F103 Lier-Herentals en op termijn de F102 Herentals-Turnhout.

EFRO en Europa logo

Provincie Antwerpen start met aanleg fietsostrade F105 Herentals-Balen in Geel

publish date
23.05.2019

27 mei 2019 start de aannemer met de aanleg van de fietsostrade tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel. Hiermee wordt de eerste 2,7 kilometer van de fietsostrade F105 Herentals-Balen gerealiseerd. De kostprijs van deze aanleg bedraagt 2 miljoen euro.

Aanleggen van fietsweg tussen Langstraat en Rauwelkoven in Geel
Aanleg van de fietsweg tussen Langstraat en Rauwelkoven in Geel

 

De realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen draait eigenlijk al op volle toeren met de bouw van een fietstunnel aan de Koulaak in Herentals, een fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals en de realisatie van de fietstunnel onder de Ring van Geel.

Op 27 mei 2019 start de aannemer met de werken, met uitzondering van de werken tussen Buiteneinde en Rauwelkoven. Daar starten de werken van zodra de provincie Antwerpen zekerheid heeft over de eigendomsstructuur. Tijdens de werken is geen omleiding voorzien. Het vrachtverkeer maakt gebruik van de bestaande wegen. Op kruispunten en spooroverwegen staan wel verkeersborden om de weggebruiker attent te maken op het werfverkeer.

De werken nemen zo’n 165 werkdagen in beslag. Uiteraard is dit onder voorbehoud en afhankelijk van weersomstandigheden en onvoorziene werken.
 

Hijsen fietsbrug uitgesteld door technisch probleem aan kraan

publish date
04.05.2019

Vandaag stond op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier het hijsen van de fietsbrug, op de grens van Mortsel met Boechout, op het programma. Door een technisch probleem aan de hijskraan werden de plannen bijgesteld.

Vandaag was een groot moment voor de provincie Antwerpen. Op de grens van Boechout en Mortsel ging de aannemer, in opdracht van de provincie Antwerpen, een composietbrug van dertig meter lang plaatsen. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter.

Deze fietsbrug wordt op z’n plaats gelegd door middel van één hijskraan.
De kraan werd vanmorgen op de werf geplaatst en voorzien van de nodige ballast om de fietsbrug over de spoorlijnen te kunnen hijsen. Door een technisch defect bleek dit niet mogelijk.
De aannemer besliste daarop een nieuwe kraan ter plaatse te laten komen. Omdat dit over uitzonderlijk vervoer gaat, heb je hiervoor de nodige vergunningen nodig. Dankzij het Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie kreeg de aannemer de juiste vergunningen en kwam een nieuwe hijskraan omstreeks 16u30 toe op de werf. 

Op de werf werd in de vooravond de kraan gemonteerd met de nodig ballast er op. Deze werd ook uitvoerig getest zodat morgen de fietsbrug alsnog over de spoorlijn kan gehesen worden.
 

Provincie Antwerpen plaatst composietbrug met langste vrije overspanning in België

publish date
03.05.2019

Op de grens van Boechout en Mortsel plaatst de provincie Antwerpen een composietfietsbrug van dertig meter lang. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter. Een primeur dus op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Persmoment leggen fietsbrug Mortsel

Voor de provincie Antwerpen is een fietsbrug uit composiet geen nieuwigheid. Op de fietsostrade F18 Bornem-Puurs werd eerder al een fietsbrug uit glasvezel versterkte kunststof geplaatst. Als fietser steek je spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van dertig meter lang en vijf meter breed. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

Plaatsing

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in het Nederlandse Meerkerk, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts 2 maanden tijd in beslag.
In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

De fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Momenteel werkt aannemer Willemen Infra, in opdracht van de provincie Antwerpen, aan de toekomstige fietsostrade van aan de luchthaven in Deurne tot in Boechout. Er moeten nog enkele delen geasfalteerd worden of voorzien worden van de rode toplaag. Indien de werken vlot vorderen, wordt het fietspad voor het bouwverlof open gesteld voor het deel vanaf de Vosstraat tot aan de fietstunnel van de Pater Renaat Devosstraat. Het is nog wel even wachten om over de fietsbrug te kunnen fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en Oude Steenweg klaar zijn.

Het gaat uiteindelijk om een traject van 3,7 kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsostrade van 4 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt. Voor de fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route.

Investeringen

Het volledige project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Ook de Vlaamse overheid draagt ruim 3 miljoen euro bij.

 

Provincie Antwerpen schuift fietstunnel onder Ring van Geel

publish date
19.04.2019

Tijdens het paasweekend is het alle hens aan dek om de 35 meter lange fietstunnel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, onder de Ring van Geel te schuiven. Aannemer Mols heeft slechts vier dagen om het gevaarte van 800 000 kilogram op zijn plaats te krijgen en de Ring van Geel terug berijdbaar te maken.

Bouw fietstunnel in Geel

Eind september vorig jaar gaf de provincie Antwerpen het startschot van de werken aan de fietstunnel onder de R14 in Geel. Na voorbereidende werken, startte de aannemer begin dit jaar met de effectieve bouw van de fietstunnel. Op amper drie maanden tijd bouwde die een fietstunnel van 35 meter lang.

De fietstunnel werd volledig naast het spoor gebouwd. Een bouwwerk waar maar liefst 111 341 kilogram ijzer en 695m³ beton voor nodig was. De aannemer heeft slechts vier dagen en vier nachten de tijd om dit gevaarte op zijn plaats te krijgen. Vanaf vrijdag 19 april om 9 uur starten vakmensen met het openbreken van de Ring. Nadien graven ze een immense doorgang. Hiervoor moet ongeveer 10 000 m³ grond verzet worden. Dit betekent dat gedurende enkele uren elke vier minuten een vrachtwagen moet geladen worden. Nadien schuift men de enorme fietstunnel van 35 meter onder de Ring én leggen ze alles opnieuw aan. De klus moet geklaard zijn tegen dinsdagmorgen 6 uur want dan gaat de Ring van Geel opnieuw open voor het verkeer.

Na het paasweekend volgt nog de afwerking van de tunnel. Vervolgens staat, later dit jaar, de aanleg van de fietswegen naar de fietstunnel op de planning.

Ondersteuning door Europa en Vlaanderen

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietstunnel en de aanleg van het fietspad bedraagt 1,4 miljoen euro. Voor dit project krijgt de provincie Antwerpen 632 000 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 600 000 euro van de Vlaamse overheid. 

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

De fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze loopt langs spoorlijn 15 en is 36 kilometer lang. De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor 2 fietstunnels en 9 fietsbruggen. 

 

Volgende van de detaillijst