Oude elektriciteitscentrale Schelle geeft haar geheimen prijs tijdens Open Monumentendag

publish date
02.09.2019

Een opgemerkte deelnemer in het aanbod van de Open Monumentendag volgende zondag 8 september is de Electrabelsite in Schelle. Deze voormalige elektriciteitscentrale, doorgaans volledig afgesloten voor publiek, biedt een exclusieve inkijk in haar gebouwen en omgeving. Maak kennis met dit unieke erfgoed en de rijke natuur op de site via een rondleiding of op eigen houtje met de nieuwe erfgoedbrochure. Je vindt er ook informatie over de plannen van de provincie Antwerpen om deze site in de toekomst verder voor publiek te ontsluiten. Ze bereidt daarvoor een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor.

Een parel om te bezoeken tijdens de Open Monumentendag: de Electrabelsite in Schelle. Je maakt er kennis met het machtige hoofdgebouw, een unieke getuige van ons industriële verleden. De provincie Antwerpen, IVEBICA (de intergemeentelijke culturele dienst van Hemiksem, Schelle en Niel) en Natuurpunt Rupelstreek stellen de site samen voor.

Elk uur start er een gegidste rondleiding door de gebouwen en verneem je meer over de geschiedenis en de werking van de voormalige elektriciteitscentrale. Enkele van de gidsen zijn oud-werknemers van de elektriciteitscentrale. Je kan de grote generatorhal ook op je eigen tempo ontdekken. De gloednieuwe (gratis) Erfgoedbrochure, met heel wat interessante weetjes over de Electrabelsite en haar omgeving, biedt je een wandeling door de omgeving. Aanvullend nodigt de provinciale Monumentenwacht kinderen tussen 6 en 12 jaar in de grote generatorhal uit voor een afdaling in rappel. Natuurpunt organiseert om 11 en 15 uur een wandeling met natuurgids over het afgesloten deel van het domein. Doorlopend bieden ze telescopen aan om bijvoorbeeld zo’n 50 zwaluwnesten in het hoofdgebouw te bekijken. De toegang en deelname aan de rondleidingen en activiteiten zijn gratis. Voor de rondleidingen moet je je wel ter plaatse inschrijven. Je komt best met de fiets naar de Electrabelsite.

De Electrabelsite is meer dan geschiedenis alleen. Ook in de toekomst is deze site van groot belang voor mens en regio. Dat blijkt uit het gebiedsprogramma Rupelstreek en de opname in het netwerk van fietsostrades. De provincie Antwerpen wil de site verder ontsluiten voor het publiek en zoekt samen met de betrokkenen naar een goede toekomstige invulling ervan. De procedure voor de opmaak van een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) is daarvoor opgestart. Een infostand geeft je de stand van zaken. Of surf zelf al even naar de webpagina van het PRUP Electrabelsite.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier klaar tussen Deurne en Mortsel

publish date
05.07.2019

De provincie Antwerpen startte het schooljaar 2018-2019 met een nieuwe opdracht: de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen de Vosstraat in Deurne en het fietstunneltje aan de Priester Poppestraat in Mortsel. Aan het einde van dit schooljaar werd het project afgesloten met een meer dan geslaagd resultaat: een fietsweg van maar liefst vier en een halve meter breed.

Op 3 september 2018 ging aannemer Willemen, in opdracht van de provincie Antwerpen, van start met de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Het project start aan de Vosstraat, langs de luchthaven in Deurne richting Boechout. Op de grens van Boechout en Mortsel werd begin mei een kunststof fietsbrug gehesen die aansluit op de Victor Heylenlei. Die straat wordt een fietsstraat. In de Oude Steenweg verlegt de provincie Antwerpen het fietspad naar de zijde waar het aansluit op de reeds aangelegde fietsostrade, waardoor fietsers geen twee keer moeten oversteken.

Sinds deze week fiets je over een fietsweg van vier en een halve meter breed over een lengte van 2,8 kilometer en dit tussen de Vosstraat in Deurne en het fietstunneltje aan de Priester Poppestraat in Mortsel. Deze fietsostrade zal niet alleen voorzien worden van de nodige verlichting. We brachten op dit traject ook belijning aan. De randen van deze fietsostrade kregen een dot-markering. Deze markering heeft een betere lichtweerkaatsing bij regenweer of in het donker. Het waarschuwt je als fietser wanneer je op de lijn rijdt.


Nog niet het volledige traject is befietsbaar. Voorlopig is het nog niet mogelijk om over de fietsbrug te fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en de Oude Steenweg klaar zijn. Indien alles vlot verloopt, zijn deze werken eind dit jaar achter de rug.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Op slechts 30 minuten fiets je dan van Antwerpen naar Lier.
 

Provincie Antwerpen hijst fietsbrug van meer dan honderd meter over kanaal Bocholt-Herentals

publish date
05.07.2019

Donderdag 4 juli 2019 vertrokken vanuit Balen vier schepen met de verschillende brugdelen voor de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals op hun dek. Deze fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F105 Herentals-Balen-Leopoldsburg.

Plaatsen van fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals
Plaatsing van de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals

Het kanaal Bocholt-Herentals vormt een belangrijke natuurlijke barrière op de fietsostrade F105 Herentals-Balen-Leopoldsburg. Daarom hijst de provincie Antwerpen een kwalitatieve fietsbrug van maar liefst 105 meter lang, 5,5 meter breed en 22,5 meter hoog over dit kanaal. De brug is een knap staaltje staalwerk van maar liefst 265 ton. Ze ligt 8,30 meter boven het water waardoor ze geen belemmering vormt voor de scheepvaart en hiermee voldoet aan de nieuwe normen. De constructie wordt gedragen door 4 landhoofden bestaande uit meer dan 100 paalfunderingen, meer dan 470 m³ beton en meer dan 60 ton wapening.

De fietsbrug is een realisatie van THV Mols-Iemants waarbij de fietsbrug in het atelier van Iemants werd gemaakt. Om deze zware constructie ter plaatse te krijgen, werd er gekozen om de verschillende delen van het wegdek en de boogdelen per boot te vervoeren. Hiervoor werden 4 Zulu-boten ingezet. De binnenvaart leent zich uitermate voor het transport van dergelijke grote onderdelen.

Investering

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietsbrug bedraagt 3 091 211 euro. De provincie Antwerpen betaalt ruim 1,8 miljoen euro, de Vlaamse Waterweg nv subsidieert 600 000 euro en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) legt 632 000 euro bij.

Ingebruikname

Het is wel nog even geduld oefenen om deze fietsbrug te kunnen gebruiken. Eerst dient de provincie Antwerpen nog een tunnel aan de Koulaak in Herentals onder de spoorlijn te schuiven en drie bruggen te bouwen over de Kleine Nete en de Sint-Jobstraat. Nadien kan de aanleg van de fietsweg tussen die verschillende bouwwerken van start gaan.

Wereldoorlog II

De plaats waar de fietsbrug ligt, herbergt heel wat verhalen. Tijdens de werken deden buurtbewoners meer dan één anekdote over zware gevechten tijdens WOII uit de doeken. Tijdens de graafwerken voor de steunpilaren van de brug konden we niet anders dan deze verhalen bevestigen. De aannemer haalde er een Amerikaanse vliegtuigbom uit WOII uit de grond. Het bewijst nog maar eens dat we tijdens de aanleg van de fietsostrades rekening moeten houden met héél wat onvoorziene omstandigheden.

Fietsostrade F105 Herentals-Leopoldsburg

De fietsostrade Herentals-Leopoldsburg tot in Balen loopt langs spoorlijn 15 en telt 36 kilometer. Ze begint aan het station van Herentals en loopt over Olen, Geel en Mol tot in Balen. Langs deze fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en tal van sportverenigingen. Deze fietsostrade vormt dan ook een belangrijke aanrijroute. In Herentals verknopen bovendien vijf fietsostrades, de F5 Antwerpen-Hasselt, F105 Herentals-Balen, F106 Aarschot-Herentals, F103 Lier-Herentals en op termijn de F102 Herentals-Turnhout.

EFRO en Europa logo

Provincie Antwerpen start met aanleg fietsostrade F105 Herentals-Balen in Geel

publish date
23.05.2019

27 mei 2019 start de aannemer met de aanleg van de fietsostrade tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel. Hiermee wordt de eerste 2,7 kilometer van de fietsostrade F105 Herentals-Balen gerealiseerd. De kostprijs van deze aanleg bedraagt 2 miljoen euro.

Aanleggen van fietsweg tussen Langstraat en Rauwelkoven in Geel
Aanleg van de fietsweg tussen Langstraat en Rauwelkoven in Geel

 

De realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen draait eigenlijk al op volle toeren met de bouw van een fietstunnel aan de Koulaak in Herentals, een fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals en de realisatie van de fietstunnel onder de Ring van Geel.

Op 27 mei 2019 start de aannemer met de werken, met uitzondering van de werken tussen Buiteneinde en Rauwelkoven. Daar starten de werken van zodra de provincie Antwerpen zekerheid heeft over de eigendomsstructuur. Tijdens de werken is geen omleiding voorzien. Het vrachtverkeer maakt gebruik van de bestaande wegen. Op kruispunten en spooroverwegen staan wel verkeersborden om de weggebruiker attent te maken op het werfverkeer.

De werken nemen zo’n 165 werkdagen in beslag. Uiteraard is dit onder voorbehoud en afhankelijk van weersomstandigheden en onvoorziene werken.
 

Hijsen fietsbrug uitgesteld door technisch probleem aan kraan

publish date
04.05.2019

Vandaag stond op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier het hijsen van de fietsbrug, op de grens van Mortsel met Boechout, op het programma. Door een technisch probleem aan de hijskraan werden de plannen bijgesteld.

Vandaag was een groot moment voor de provincie Antwerpen. Op de grens van Boechout en Mortsel ging de aannemer, in opdracht van de provincie Antwerpen, een composietbrug van dertig meter lang plaatsen. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter.

Deze fietsbrug wordt op z’n plaats gelegd door middel van één hijskraan.
De kraan werd vanmorgen op de werf geplaatst en voorzien van de nodige ballast om de fietsbrug over de spoorlijnen te kunnen hijsen. Door een technisch defect bleek dit niet mogelijk.
De aannemer besliste daarop een nieuwe kraan ter plaatse te laten komen. Omdat dit over uitzonderlijk vervoer gaat, heb je hiervoor de nodige vergunningen nodig. Dankzij het Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie kreeg de aannemer de juiste vergunningen en kwam een nieuwe hijskraan omstreeks 16u30 toe op de werf. 

Op de werf werd in de vooravond de kraan gemonteerd met de nodig ballast er op. Deze werd ook uitvoerig getest zodat morgen de fietsbrug alsnog over de spoorlijn kan gehesen worden.
 

Provincie Antwerpen plaatst composietbrug met langste vrije overspanning in België

publish date
03.05.2019

Op de grens van Boechout en Mortsel plaatst de provincie Antwerpen een composietfietsbrug van dertig meter lang. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter. Een primeur dus op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Persmoment leggen fietsbrug Mortsel

Voor de provincie Antwerpen is een fietsbrug uit composiet geen nieuwigheid. Op de fietsostrade F18 Bornem-Puurs werd eerder al een fietsbrug uit glasvezel versterkte kunststof geplaatst. Als fietser steek je spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van dertig meter lang en vijf meter breed. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

Plaatsing

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in het Nederlandse Meerkerk, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts 2 maanden tijd in beslag.
In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

De fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Momenteel werkt aannemer Willemen Infra, in opdracht van de provincie Antwerpen, aan de toekomstige fietsostrade van aan de luchthaven in Deurne tot in Boechout. Er moeten nog enkele delen geasfalteerd worden of voorzien worden van de rode toplaag. Indien de werken vlot vorderen, wordt het fietspad voor het bouwverlof open gesteld voor het deel vanaf de Vosstraat tot aan de fietstunnel van de Pater Renaat Devosstraat. Het is nog wel even wachten om over de fietsbrug te kunnen fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en Oude Steenweg klaar zijn.

Het gaat uiteindelijk om een traject van 3,7 kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsostrade van 4 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt. Voor de fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route.

Investeringen

Het volledige project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Ook de Vlaamse overheid draagt ruim 3 miljoen euro bij.

 

Provincie Antwerpen schuift fietstunnel onder Ring van Geel

publish date
19.04.2019

Tijdens het paasweekend is het alle hens aan dek om de 35 meter lange fietstunnel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, onder de Ring van Geel te schuiven. Aannemer Mols heeft slechts vier dagen om het gevaarte van 800 000 kilogram op zijn plaats te krijgen en de Ring van Geel terug berijdbaar te maken.

Bouw fietstunnel in Geel

Eind september vorig jaar gaf de provincie Antwerpen het startschot van de werken aan de fietstunnel onder de R14 in Geel. Na voorbereidende werken, startte de aannemer begin dit jaar met de effectieve bouw van de fietstunnel. Op amper drie maanden tijd bouwde die een fietstunnel van 35 meter lang.

De fietstunnel werd volledig naast het spoor gebouwd. Een bouwwerk waar maar liefst 111 341 kilogram ijzer en 695m³ beton voor nodig was. De aannemer heeft slechts vier dagen en vier nachten de tijd om dit gevaarte op zijn plaats te krijgen. Vanaf vrijdag 19 april om 9 uur starten vakmensen met het openbreken van de Ring. Nadien graven ze een immense doorgang. Hiervoor moet ongeveer 10 000 m³ grond verzet worden. Dit betekent dat gedurende enkele uren elke vier minuten een vrachtwagen moet geladen worden. Nadien schuift men de enorme fietstunnel van 35 meter onder de Ring én leggen ze alles opnieuw aan. De klus moet geklaard zijn tegen dinsdagmorgen 6 uur want dan gaat de Ring van Geel opnieuw open voor het verkeer.

Na het paasweekend volgt nog de afwerking van de tunnel. Vervolgens staat, later dit jaar, de aanleg van de fietswegen naar de fietstunnel op de planning.

Ondersteuning door Europa en Vlaanderen

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietstunnel en de aanleg van het fietspad bedraagt 1,4 miljoen euro. Voor dit project krijgt de provincie Antwerpen 632 000 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 600 000 euro van de Vlaamse overheid. 

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

De fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze loopt langs spoorlijn 15 en is 36 kilometer lang. De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor 2 fietstunnels en 9 fietsbruggen. 

 

Provincie Antwerpen bouwt fietsbrug van 3 miljoen euro over kanaal Bocholt-Herentals

publish date
21.03.2019

De provincie Antwerpen bouwt een fietsbrug van meer dan 100 meter lang over het Kempisch Kanaal. Deze fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Een investering goed voor ruim 3 miljoen euro.

Eerste spadesteek fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals

 

De fietsostrade F105 Herentals-Balen verbindt de kleinstedelijke gebieden Herentals, Geel en Mol. Langs deze fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en tal van sportverenigingen. Deze fietsostrade vormt dan ook een belangrijke aanrijroute. In Herentals verknopen bovendien vijf fietsostrades, de F5 Antwerpen-Hasselt, F105 Herentals-Balen, F106 Aarschot-Herentals, F103 Lier-Herentals en op termijn de F102 Herentals-Turnhout.

Natuurlijke barrière

Het kanaal Bocholt-Herentals vormt een belangrijke barrière op de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Met de bouw van een kwalitatieve fietsbrug, van 107 meter lang en 5,5 meter breed, biedt de provincie Antwerpen een autovrij, veilig en vlot alternatief voor verplaatsingen met de auto binnen de regio. Deze fietsostrade ligt langs de spoorlijn wat mogelijkheden biedt om het station duurzaam te bereiken en dit uit te bouwen tot een multimodaal knooppunt.

Bouw fietsbrug

De fietsbrug is een realisatie van THV Mols-Iemants waarbij Mols de betonwerken voor de rekening neemt en Iemants de staalconstructie. Beide firma’s zijn al in actie geschoten. Het bouwen van de landhoofden, de steunpunten van de brug, is volop aan de gang. Net als de bouw van de brug. Deze wordt gemaakt in het atelier van Iemants.
De onderdelen voor deze nieuwe fietsbrug worden voor de zomervakantie aangevoerd via de waterweg.

Kostprijs

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietsbrug bedraagt 3 091 211 euro. De provincie Antwerpen betaalt ruim 1,8 miljoen euro, de Vlaamse Waterweg nv subsidieert 600 000 euro en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) legt 632 000 euro bij.

EFRO en Europa logo

Kristina De Swert als 500 000ste fietser over fietsbrug in Berchem

publish date
14.12.2018

Begin juli 2018 plaatste de provincie Antwerpen op de fietsbrug over de Singel in Berchem een fietstelpaal. Op nog geen half jaar tijd reden er maar liefst een half miljoen fietsers over deze nieuwe brug. Kristina De Swert uit Boechout reed als 500 000 ste fietser over de teller.
 

Het cijfer op de fietstelpaal ging razendsnel omhoog. De fietsbrug over de Singel maakt deel uit van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel. Het is een cruciaal punt op deze route. Iedere werkdag steken meer dan 3 000 fietsers op deze manier het kruispunt van de Antwerpse Singel en de Posthofbrug over. Het bewijst nog maar eens dat deze fietsbrug broodnodig was.

Kristina De Swert 500 000ste fietser over fietsbrug

Om 7u10 reed Kristina De Swert als 196ste fietser van de dag over de brug. Daarmee bracht zij de teller op 500 000.  Zij fietst iedere dag van Boechout naar haar werk aan de Waaslandtunnel. Goed voor zo’n 35 minuten fietsen. Voor Kristina betekent die fietsbrug minstens 10 minuten tijdswinst. Ze staat niet meer eindeloos te wachten aan de verkeerslichten. Vooral tijdens de avondspits is zij enorm blij dat ze over deze fietsbrug naar huis kan en niet meer moet aanschuiven in een fietsfile.
 

Kristina De Swert als 500 000ste fietser over fietsbrug in Berchem
Kristina De Swert als 500 000ste fietser over fietsbrug in Berchem

Cijfers

Gemiddeld rijden er op week- en weekenddagen 2 963 fietsers over de fietsbrug. Enkel op weekdagen loopt dit gemiddelde op naar 3 496 fietser. Op 16 oktober 2018 telde de provincie Antwerpen maar liefst 5 110 fietsers, een absolute topdag tot nog toe. Het topmoment op weekdagen ligt tussen 8 en 9 uur. Dan passeren er al snel zo’n 550 fietsers per uur voorbij de fietstelle.

Dit cijfermateriaal haalt de provincie Antwerpen uit de Provinciale Fietsbarometer waar de fietstelpaal op de fietsbrug in Berchem een onderdeel van is. De teller registreert in welke richting de fietser fietst, tegen welke snelheid de fietser fietst, maar ook of er sprake is van een fietser of bijvoorbeeld een bromfiets.
Voor de provincie Antwerpen zijn deze data noodzakelijk om de fietsnetwerken te verbeteren. Dankzij het cijfermateriaal kan de provincie Antwerpen vaststellen of het aantal fietsers stijgt of daalt, welke trajecten reeds verzadigd zijn en waar nieuwe investeringen nodig zijn.

Fietsbrug Berchem

De fietsbrug van 45 meter lang sluit aan op het fietsparkeergebouw aan het station Antwerpen-Berchem. Aan de overkant loopt het fietspad verder in de spoorwegberm om dan op een brug met zes stevige pijlers de stationsparking over te steken en tenslotte aan te sluiten op het hoogste punt van de Posthofbrug.
De provincie Antwerpen, de stad Antwerpen, het agentschap Wegen en Verkeer en de NMBS investeerden maar liefst 3,3 miljoen euro in de fietsbrug. De provincie Antwerpen kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 900 000 euro subsidie voor de bouw van deze fietsbrug.
 

Bouw fietstunnels fietsostrade F105 Herentals-Balen gestart

publish date
03.12.2018

Voor de fietsostrade F105 Herentals-Balen is de provincie Antwerpen gestart met de realisatie van twee fietstunnels, één aan Koulaak in Herentals en één onder de ring van Geel.

De werken aan de fietstunnel onder de ring van Geel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, zijn gestart

In Herentals gaat het voorlopig om voorbereidende werken. De aannemer rooide er de struiken en legde een werfweg aan. Na Nieuwjaar start men met het plaatsen van een betonnen keerwand in de spoorweghelling. Deze muur moet er het niveauverschil opvangen tussen het spoor en het maaiveld.
Aansluitend worden nutsleidingen, die de bouw van de tunnel verhinderen, verplaatst. In de periode mei-augustus 2019 bouwt de aannemer de tunnel aan de zijde van Koulaak om vervolgens tegen het najaar van 2019 de tunnel onder de sporen te kunnen plaatsen.

Voor de fietstunnel onder de ring van Geel werden bomen en struiken gerooid en de werfzone ingericht. Daar start de aannemer met de bouw van de tunnel. Het eerste werk is de vloerplaat gieten.
De bouw van de tunnel gebeurt volledig naast het spoor, aan de zijde van Larum (richting Olen). Tijdens het paasweekend volgend jaar wordt de ring afgesloten en de fietstunnel op zijn plaats geschoven.
Daarna volgt de afwerking van de betonnen tunnel en de aanleg van het fietspad.

Onderdeel fietsostrade F105 Herentals-Balen

Beide fietstunnels maken deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze fietsostrade loopt langs spoorlijn 15 en zal 36 kilometer lang zijn. De keuze voor deze fietsostrade is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt namelijk door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen.

Subsidies

Voor beide fietstunnels kan de provincie Antwerpen rekenen op de financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en van Vlaanderen. EFRO is een structuurfonds dat bijdraagt aan de economische, sociale en territoriale ontwikkeling van de Vlaamse regio.
 

EFRO en Europa logo

Werken aanleg fietsostrade tussen luchthaven Deurne en Mortsel vorderen goed

publish date
03.12.2018

De werken aan het ontbrekende deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier vorderen goed. Het goede weer van de afgelopen maanden zorgt er voor dat de fietsostrade vorm begint te krijgen. Zo is de onderlaag van het fietspad van aan de sportvelden langs de luchthavenlei in Deurne tot aan de fietstunnel aan Pater Renaat De Vosstraat in Mortsel reeds aangelegd, de verlichtingskabels werden al voorzien en de grachten gegraven.

Aanleg fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen luchthaven van Deurne en Mortsel
De onderlaag voor de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen de luchthaven van Deurne en Mortsel werd al aangelegd.

2019

Na de kerstvakantie start de aannemer met de bouw van de keerwanden voor de aansluiting op de Vosstraat in Deurne. Deze muur zorgt ervoor dat het niveauverschil tussen de Vosstraat en het terrein naast de spoorweg opgevangen wordt.
Na de kerstperiode worden ook de landhoofden van de kunststof fietsbrug ter hoogte van de Priester Poppestraat gebouwd. Het landhoofd is het steunpunt van de fietsbrug over de sporen. Voor de bouw van deze fietsbrug kan de provincie Antwerpen beroep doen op EFRO-steun (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling).


Het is nog wachten tot zomer 2019 voor een deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier kan ingefietst worden. In het voorjaar van 2019 worden de verlichtingspalen geplaatst. En van zodra overal de fundering voor het fietspad ligt, kan de rode toplaag voorzien worden.
Om over de fietsbrug te kunnen fietsen, is het nog geduld oefenen tot eind 2019.
 

Provincie Antwerpen onderzoekt meest ideale traject voor ontbrekende schakel op de fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom via de haven

publish date
11.09.2018

De fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom brengt je via Merksem, Ekeren, Antwerpen Haven, Stabroek, Berendrecht, Zandvliet zo naar Ossendrecht, Woensdrecht en Bergen op Zoom in Nederland. Deze fietsostrade volgt het fietspad langs de Noorderlaan in de haven. Omdat er nog geen verbinding is tussen het centrum van Ekeren en de Noorderlaan stelde de provincie Antwerpen een ontwerper aan om het meest ideale traject voor deze ontbrekende schakel te bepalen en te ontwerpen.

Infotentoonstelling ontbrekende schakel F12 Antwerpen-Bergen op Zoom
Omwonenden konden al een eerste blik werpen op het voorstel van de ontbrekende schakel op de fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom via de haven

De fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom is een belangrijke fietsverbinding voor de haven. Momenteel komt nog 81% van de in het havengebied tewerkgestelde werknemers met de auto. Slechts 6% van de woonwerk-verplaatsingen gebeurt per fiets, tegenover 15,5% als Vlaams gemiddelde. Het grote potentieel van de fietsostrade F12 zit in het totaal aantal werknemers in de haven: om en bij de 60 000 werknemers werken voor ongeveer 900 bedrijven waarvan 68% vanuit de nabije omgeving komt. Daarom is het van belang om in te zetten op een vlot, ecologisch, veilig en gezond woon-werkverkeer.

Fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom

De fietsostrade F12 sluit aan op de F14 Antwerpen-Essen op de Argentiniëlaan ter hoogte van het station Noorderdokken langs de Havanasite om daarna de Ekersesteenweg over te steken langs de wijk Rozemaai, en verder te gaan via de afrit Leugenberg richting Bergen op Zoom. De provincie Antwerpen ontwerpt de ontbrekende schakel tussen de Noorderlaan en het centrum van Ekeren. Dit project situeert zich ten zuiden van het rangeerstation Antwerpen Noord en ten noorden van de Ekerse Putten.

Tijdens een infomarkt konden omwonenden en bedrijven een eerste blik werpen op het voorstel voor het tracé van deze ontbrekende schakel. Met de informatie van omwonenden en partners gaat ontwerper Sweco nu aan de slag om ontwerpplannen op te maken.
 

Plannen

Hieronder vind je de eerste voorstellen. 

Volgende van de detaillijst