Stiltecocon in het Prinsenpark zorgt voor innerlijke rust

14.06.2021

Fysieke en mentale rust zijn meer dan ooit ver zoek, zowel op het werk als thuis. Vaak merken we dit pas als we overprikkeld afhaken. Hoog tijd dus om voldoende rust te nemen en te vertragen. In het Prinsenpark vind je daar nu een speciaal plekje voor: de stiltecocon. Initiatiefnemer Tommy Browaeys uit Retie plaatste de cocon om iedereen de kans te geven innerlijke rust te vinden. Tommy plant ook nog enkele stiltewandelingen in het park.

Tommy Browaeys aan de stiltecocon © Zinedine Browaeys

Fysieke en mentale rust zijn voor te veel mensen ver zoek, op en naast het werk. We raken steeds meer van onszelf en elkaar vervreemd, omdat we doorgaan met iets wat we eigenlijk niet meer willen. Zo hopen we om later gelukkig te kunnen zijn. Tot we overprikkeld afhaken. Want helaas hebben we meestal een ferme wake-up call nodig, een identiteitscrisis die zich uit in een burn-out, bore-out of depressie, als herinneringsprik voor een bewust zelfbesef.

© Zinedine Browaeys

Ghongha

“We wachten beter niet op die knauw om te ervaren dat grensverleggend niet altijd harder, meer en sneller betekent. Want als je vertraagt, zie je meer. Je ontdekt het uitzonderlijke in het vanzelfsprekende. Stilstaan om anders te bewegen”, zegt initiatiefnemer Tommy Browaeys.

Een wandeling in de natuur is volgens de Retienaar als kuieren in de fauna en flora van je fijnste vezels, grasduinen in het zijn van je ziel. “Daarbij zijn pauzes om echt te luisteren, zien, ruiken, proeven en voelen de ideale manier om jezelf te ont-moeten. De ghongha, Hindi voor slak, wil zo’n plek en moment bieden. Naast of in de veilige cocon neem je de ademruimte om letterlijk en figuurlijk stil te staan en innerlijke rust te vinden. Voor verbinding met jezelf. En met anderen, wanneer je elkaar in stilte vindt en delen vermenigvuldigen wordt.”

De slak is Tommy’s metafoor voor mindfulness en hoogsensitiviteit. Je stapt over de drempel, zowel naar binnen als buiten. Symbool voor de moed die nodig is om in jezelf te kijken of je veilige cocon te verlaten.

Stiltewandelingen

Wil je graag in een kleine groep ervaren hoe helend stilte kan werken, dan kan je inschrijven voor de Stiltewandelingen die Tommy Browaeys zelf begeleidt. Data: 20 juni en 19 september 2021. Meer info vind je op de website www.provincieantwerpen.be > Prinsenpark.

Gedeputeerde Jan De Haes, bevoegd voor Groen- en Recreatiedomeinen: “De provinciale groendomeinen vormen een belangrijke partner in de ontstressing van lichaam en geest. Initiatieven als de stiltecocon en de stiltewandelingen bieden hierbij zeker een meerwaarde. Ik kijk al uit naar de positieve reacties van de bezoekers van het Prinsenpark!”

Ghongha – Stiltecocon

Concept: Tommy Browaeys (+32 479 97 78 17)

Kleimodel & Schilderwerk: Annik Loodts

Productie - Begeleiding: Indupol - Marc Monden