Duurzaam businessmodel voor (kleinschalig) logies

29.01.2024

Elk logies verdient de kans om duurzaam te innoveren. Daarom sponsort Toerisme Provincie Antwerpen het project duurzaamheid van Hogeschool PXL.

Toerisme Provincie Antwerpen ondersteunt logiesuitbaters bij de switch naar een duurzame aanpak.
Het pilootproject duurzaamheid van Hogeschool PXL biedt daarvoor volop kansen.

Uitbaters van kleinschalig logies (max. 15 kamers) volgen een persoonlijk leertraject. Het resultaat is een duurzaam businessmodel, op maat van hun onderneming.

Leertraject kleinschalig logies

• Het traject loopt van september 2024 tot en met september 2026.
  • Het combineert coaching (o.a. nulmeting, opportuniteitenanalyse, stappenplan en vertaling conclusies naar business cases) en workshops o.l.v. experten.
  • Tien logies - 7 uit Kempen, 1 uit Scheldeland, 1 uit Antwerpen en 1 uit Mechelen - stelden zich kandidaat.
  • Na een succesvol traject betaalt Toerisme Provincie Antwerpen 90% van het inschrijvingsgeld (800 euro excl. btw) terug aan de deelnemende logies.

Toolkits

Tweede doelstelling van het project? Handige toolkits voor de diverse logiestypes (B&B, hotel, camping, vakantiewoning, jeugdverblijf, …)
Met daarin concrete tips om je onderneming te verduurzamen, te besparen en de lokale economie te ondersteunen.

• onderzoeksteam Hogeschool PXL (lead) i.s.m. Thomas More;
  • kernpartners: Toerisme Provincie Antwerpen, Good Planet, Logeren in Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen.

PS: Toerisme Provincie Antwerpen subsidieert ook het traject richting ecolabel Green Key. Volgende deadline om in te tekenen is 15 maart 2024.