Wat veranderde er op 1 april?

publish date
04.04.2017
sfeerbeeld hotelkamer

Op 1 april 2017 trad het nieuwe Vlaams logiesdecreet in werking. Het vereenvoudigt de administratieve regels voor wie toeristen tegen betaling laat overnachten.

Alles draait rond eenvoud, flexibiliteit en vertrouwen. Het decreet geeft ruimte aan ondernemerschap, creativiteit en nieuwe evoluties. Veiligheid en basiskwaliteit blijven evenwel essentieel.

Iedereen die in het Vlaamse Gewest toeristen laat overnachten tegen betaling moet zich aanmelden bij Toerisme Vlaanderen. Dat logies kan een woning, appartement, chalet, gastenkamer of een andere
(originele) slaapplaats zijn.

Handige documenten en websites

Toerisme Vlaanderen werkte de brochure ‘Het logiesdecreet in één oogopslag’ uit.
Op www.toerismevlaanderen.be/logiesdecreet lees je wat het nieuwe decreet voor jouw onderneming concreet betekent.
Op www.toerismevlaanderen.be/logiesuitbaters zie je welke ondersteuning Toerisme Vlaanderen biedt.

Nog vragen?

Infosessies voor de ondernemer

Toerisme Provincie Antwerpen noteerde alvast volgende infosessies in onze provincie:

3 mei in Antwerpen:
bedoeld voor kleinschalig logies in de stad Antwerpen of binnen een andere stedelijke context en dankzij samenwerking met Toerisme Provincie Antwerpen zijn ook andere geïnteresseerden welkom;
organisatie van Kleinschalige Stedelijke Logies in Vlaanderen vzw (KSLV) en De Gilde der Antwerpse Gastenkamers, in samenwerking met Toerisme Provincie Antwerpen;

9 mei in Mechelen:
bedoeld voor Mechels logies; organisatie van Stedelijke dienst Lokale Economie in samenwerking met Toerisme Mechelen
Met vragen kan u vanaf 11 april terecht bij:

10 mei in Westerlo:
bedoeld voor leden van Kempen Campings;
Algemene vergadering van Kempen Campings vzw in aanwezigheid van Toerisme Provincie Antwerpen
Meer info?

21 juni in Bornem:
open voor alle vakantiemakers van de provincie Antwerpen;
sessie op de zomerhappening Toerisme Provincie Antwerpen
Meer info?

Advies Toerisme Provincie Antwerpen

Voor eerstelijnsadvies rond logies contacteer je deze medewerkers bij Toerisme Provincie Antwerpen:

regio Kempen

regio Scheldeland

algemeen en promotiecampagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland

Goed om weten:
• Toerisme Provincie Antwerpen promoot zowel aangemeld als erkend logies
• Uitsluitend erkend logies komt in aanmerking voor subsidies en projecten

Gezocht: vrijwilligers

publish date
04.04.2017
sunparks


Wie logeert er in onze vakantieparken?

In het kader van het onderzoek ‘Vlaamse vakantieganger’ zoekt Toerisme Provincie Antwerpen vrijwilligers om tussen april en november e-mailadressen te verzamelen van verblijfsgasten in SunParks Mol.

Geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen bij de Dienst Beleid & Kennis.




 

NIEUW: fietskaart Kempen en ‘Fietsers Welkom’ horeca

publish date
23.02.2017
cover nieuwe fietskaart

De nieuwe fietskaart Kempen is uit. Het netwerk telt 100 km extra routes en 50 nieuwe knooppunten. Op www.routedokter.be staan kaartjes met de belangrijkste wijzigingen.

Ook nieuw zijn de 200 ‘Fietsers Welkom’ horecazaken langs het netwerk. Geen verplichte criteria of onverwachte controles ditmaal, het engagement van de uitbaters primeert. Interesse om alsnog aan te sluiten? Registreer je als ‘Fietsers Welkom’ horecazaak.

Het project krijgt binnenkort navolging in (Antwerps) Scheldeland, Mechelen en de Zuidrand.

5 miljoen euro subsidies voor 3 toeristische projecten

publish date
23.02.2017

Uitstekend nieuws: Toerisme Vlaanderen trekt 5 miljoen euro subsidies uit voor drie veelbelovende toeristische projecten: ‘Slapende Reus’ op de Kempense Heuvelrug, ‘Van Steen tot Steen langs de Schelde’ en het interprovinciale samenwerkingsverband ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’.

Fietsers met kaart
fietsen

Toerisme Provincie Antwerpen coördineert de komende jaren het internationaal fietsproduct ‘Fietsvakanties in Vlaanderen’. Dit samenwerkingsverband tussen de vijf Vlaamse provincies wil zowel het aanbod als het aantal meerdaagse fietsvakanties in Vlaanderen stimuleren.

De vijf Vlaamse provincies zullen zelf geen fietsvakanties ontwikkelen of verkopen. Ze willen vooral hun knowhow delen met vakantiespecialisten in binnen- en buitenland.

De werkgroep en de vakantiespecialisten zullen samen fietsvakanties uitwerken rond drie thema’s: bier, Vlaamse meesters en Vlaamse toppers. Touroperators en Toerisme Vlaanderen zullen die vervolgens op de internationale markt promoten.

Op woensdag 22 maart organiseert de werkgroep een kick-off evenement in Stadsbrouwerij De Koninck in Antwerpen.

Meer details?

Wandelaars Kempense Heuvelrug

Met zijn mix van zand, duinen, dennen en spectaculaire boomwortels vormt de Kempense Heuvelrug een van de meest iconische landschappen in de Kempen.

De Provincie Antwerpen, Toerisme Provincie Antwerpen, de gemeente Kasterlee en Regionaal Landschap Kleine en Grote en Nete stelden op basis van een landschapsstudie een toeristisch ontwikkelingsplan op. Dat plan moet resulteren in sterke toeristische producten en een prima onthaal. Het landschap vormt daarbij telkens de belangrijkste inspiratiebron.

In de pijplijn zitten o.a. een wandeling rond het thema ‘zand’, een uitdagend spel met natuurlijke hindernissen, een zoektocht naar De Slapende Reus en betere onthaal- en rustpunten in en rond Provinciaal Groendomein Hoge Mouw.

Meer details?

Kasteel Marnix van Sint Aldegonde

Het kastelenproject ‘Van Steen tot Steen langs de Schelde’ speelt in op het toeristische groeipotentieel van de Scheldevallei. De projectpartners van Schelde Sterk Merk willen een netwerk van erfgoedsites uitbouwen tussen het Steen in Antwerpen en het Gravensteen in Gent. De kastelen van Bornem, Laarne en Wissekerke (Kruibeke) - de drie blikvangers op deze as - zullen worden opengesteld voor het publiek.

De projectpartners willen toeristen de weg tonen naar de Schelde, de idyllische dorpen langs de rivier, het erfgoed, de streekbieren en het bijzondere landschap met slikken, schorren en overstromingsgebieden.

Meer details op http://www.rlsd.be/sterk-merk/nieuws/kastelenproject-krijgt-4-miljoen-euro-steun

In aanvulling op dit investeringsproject werkt Toerisme Provincie Antwerpen samen met Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Scheldeland en Toerisme Waasland aan een toeristisch luik rond innoverend en watergebonden logies.

Meer details?

Nieuwe routepublicaties in 2017

publish date
08.11.2016

Momenteel in volle voorbereiding: een nieuwe fietskaart voor de Kempen. Tientallen suggesties van gemeenten, toeristische partners en wegbeheerders zorgen voor een nóg kwaliteitsvoller knooppuntennetwerk. De kaart verschijnt in februari en geeft een up-to-date overzicht van alle trajecten en ‘Fietsers welkom’ horeca (opvolger fietsvriendelijke cafés en resto's).
Toerisme Provincie Antwerpen vernieuwt in 2017 diverse fiets-, wandel- en autoroutes.
Ben je partner in een van deze projecten? Dan word je tijdig betrokken bij het overleg.

Kempen
• fietskaart Kempen
• kaart wandelnetwerk Kempense Hoven
• flyer Aardbeienroute
• flyer Abdijenroute
• flyer Prinsenroute
• flyer Molenroute
• flyer Smokkelaarsroute

Scheldeland
• flyer Aspergeroute
• brochure ‘Toegankelijke routes’ (fietsen/wandelen/auto) van Toerisme Oost-Vlaanderen, met o.a. Scheldelandroute

Mechelen
• fietskaart Mechelen & omgeving

Gedetailleerde info i.v.m. bestellen volgt.

Nieuwe cadeaubon ‘Logeren in Vlaanderen Vakantiecheque’

publish date
08.11.2016

Net voor de eindejaarsperiode brengt Logeren in Vlaanderen een nieuwe cadeaubon op de markt, de Logeren in Vlaanderen Vakantiecheque.
Voor de logiesuitbaters is er één belangrijke wijziging in vergelijking met de vorige geschenkbon: de ondernemers betalen voortaan geen commissie meer.
Nieuw voor de klant is dat de cheque voortaan uitsluitend online te koop is via www.devakantiecheque.be.

Praktische info voor de logiesuitbater:
- alleen wie adverteert in het boek ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ of op www.logereninvlaanderenvakantieland.be op het moment dat de cheque gebruikt wordt, komt in aanmerking voor uitbetaling
- Resengo bezorgt in november de inloggegevens en verdere details om de Vakantiecheques te clearen
- je cleart de Vakantiecheque op www.livv.resengo.com
- Resengo betaalt wekelijks op vrijdag het volledige bedrage van de ingebrachte Vakantiecheques uit
- je betaalt GEEN commissie op de Vakantiecheque.

Praktische info voor wie de cheque koopt:
- je kunt met de cheque terecht bij alle adressen in het boek’ Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ of op www.logereninvlaanderenvakantieland.be op het moment van betaling.
- je koopt je cadeaubon op www.devakantiecheque.be
- je kiest voor een cheque van 35, 50 of 100 euro
- je print de cheque thuis als pdf af of laat hem in een mapje thuis bezorgen (kleine extra kost)
- de vakantiecheque is 18 maanden geldig (niet verlengbaar).

PS: de Vlaanderen Vakantiecheque, die tot 1 juni 2016 verkocht werd i.s.m. Xenarjo, blijft geldig tot eind 2017.

Antwerpen lanceert fietstoelage voor toeristisch logies

publish date
08.11.2016

Antwerpen wil zich internationaal op de kaart zetten als fietsvriendelijke stad. Tegelijk wil ze verblijfstoeristen stimuleren om tijdens hun citytrip de fiets te nemen en de stad op een verrassende manier te beleven.
Het nieuwe toeristische fietsactieplan - een realisatie van Visit Antwerpen en Toerisme Provincie Antwerpen - vertaalt die ambitie in concrete acties.
Nauwelijks enkele maanden na de presentatie zet de stad een eerste aanbeveling in de praktijk. De gemeenteraad maakte 15.000 euro vrij om uitbaters financieel te ondersteunen bij de aankoop en de herstelling van fietsen voor verhuur aan hun gasten.

Voor wie?
• vergund, aangemeld of erkend (geregistreerd vanaf 1 november 2016) logies in de categorie hotel/gastenkamer/openluchtrecreatief verblijf/(jeugd)hostel in Antwerpen

Voorwaarden?
• logies beschikt over een fietsenstalling
• logies vermeldt in zijn communicatie dat het fietsen en een fietsenstalling aanbiedt
• logies biedt minstens 2 fietsen aan
• logies verhuurt alle fietsen met 2 degelijke fietssloten
• aankoop/herstelling gebeurt tussen 1 november 2016 en 31 oktober 2017

Bedrag?
• maximum 100 euro voor aankoop fiets en 50 euro voor herstelling fiets; de toelage bedraagt maximum 50% van de totale aankoopprijs of herstelkost
• maximum 300 euro per logies voor de duur van het project

Hoe aanvragen?
• uitsluitend via www.ondernemeninantwerpen.be.

Lees meer details in het toelagereglement voor toeristisch logies.

Voor meer duiding bij dit project neem je contact op met sector@visitantwerpen.be en tel. 03 338 95 24.

Word partner in promotiecampagne Kempen 2017

publish date
08.11.2016

De Kempenpromotie omvat drie luiken.
De imagocampagne Kempenkuur zet de regio in de markt als ideale bestemming om er even tussenuit te knijpen. Toerisme Kempen en Communicatiebureau Prophets werken het concept en de acties samen uit.
Jij kunt als partner actief participeren in de basiscommunicatie en de mediacampagnes.

BASISCOMMUNICATIE
• promotie toeristisch aanbod van jouw gemeente op www.kempen.be, in e-letters, op social media, in toeristische gids Kempen en in pr-acties
• 2500 of 1250 euro volgens grootte toeristische gemeente
• 1500 euro voor extra advertentieruimte in toeristische gids

MEDIACAMPAGNES

Als je intekent voor de basiscommunicatie, kun je ook participeren in de mediacampagnes rond fietsen en wandelen.

Voorjaarscampagne fietsen i.s.m. Mediahuis
• ruimte voor jouw gemeente in minimagazine bij Het Nieuwsblad Magazine
• promotie fietsroute op www.nieuwsblad.be, www.kempen.be, in Facebookadvertenties en consumentenmagazines van Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg
• 3000 euro; samenwerking tussen gemeenten mogelijk

Najaarscampagne wandelen i.s.m. Mediahuis
• wandelroute van jouw gemeente in minimagazine in CittA, weekendmagazine van Gazet van Antwerpen
• promotie wandelroute op www.kempen.be
• 2000 euro

Najaarscampagne wandelen i.s.m. Op Lemen Voeten
• 2 pagina’s over wandeling/logies in minimagazine bij het Nederlandse wandeltijdschrift Op Lemen Voeten
• 750 euro; 250 euro korting voor wie deelneemt aan beide najaarscampagnes

Bekijk de gedetailleerde presentatie van de promotiecampagne 2017.
Overtuigd? Inschrijven kan tot 15 november.

Graag een woordje uitleg bij deze plannen? Contacteer regiomanager Bie De Busser.

Nieuw digitaal platform werkt vakantiedrempels weg

publish date
09.09.2016

Beperkt budget, minder mobiel, speciaal dieet… Iedereen wil, maar niet iedereen kan met vakantie gaan. Het nieuwe digitale platform ‘Vakantieschakel’ van Toerisme Vlaanderen helpt oplossingen zoeken voor specifieke behoeftes. Weg vakantiedrempels!
Zelf leerrijke ervaringen met gasten? Post je vragen of ideeën op www.vakantieschakel.be.

Voorzichtig met auteursrechten

publish date
09.09.2016

In 2009 opende Toerisme Provincie Antwerpen haar ‘beeldenbank’ om aan partners gratis foto’s en beelden ter beschikking te stellen; bijvoorbeeld voor gebruik in brochures, folders,… . 

Het is echter maar sinds 2013 dat we met alle fotografen die voor ons werken, sluitende overeenkomsten opstellen om het gratis en rechtenvrij gebruik van beelden door derden toe te laten.

Permission Machine, een vereniging die de auteursrechten van fotografen verdedigt, stelde voorbije zomer een schadeclaim in tegen TPA voor foto’s die in het verleden door Daniël Rys in opdracht van TPA werden gemaakt.

TPA en Permission Machine zaten samen om te bekijken wat we konden doen om deze claim te doen verdwijnen. We sloten een overeenkomst af waarin werd afgesproken dat we de beelden van de fotograaf nog steeds mogen gebruiken als we steeds de naam van de fotograaf vermelden bij zijn foto’s. Deze verplichting geldt ook voor derden die beelden uit de beeldenbank van TPA gebruiken.

De voorbije maanden werden ook een aantal partners van TPA aangeschreven omdat zij beelden van de fotograaf gebruikt hebben. Permission Machine sluit door onze overeenkomst nu deze dossiers af. Er zal dus niet langer aangedrongen worden op betaling of aankoop van een licentie. Reeds betaalde bedragen worden echter niet terug gestort.

Speciale promotieactie voor vakantie in eigen land

publish date
09.09.2016

Kort na de aanslagen van 22/03 hield Toerisme Provincie Antwerpen een steekproefbevraging bij de logiessector in de provincie. Die gaf aan dat er na een eerste golf van annuleringen relatief weinig negatieve impact overbleef op ons deel van de toeristische business (individueel vrije tijdstoerisme in de binnenlandse regio’s).
Na een uitgebreidere bevraging via Logeren in Vlaanderen (LiV), waren de conclusies enigszins anders. Ook de cijfers van de hotelbarometer voor de maand maart gaven duidelijk aan dat minstens een significant deel van de logiessector negatieve gevolgen ondervindt die voorlopig aanhouden.

Daarom hebben wij beslist om 30.000 euro vrij te maken voor een gezamenlijke actie met de andere provinciale toeristische organisaties en Logeren in Vlaanderen. Samen zetten we zo € 200.000 in op een nieuwe, brede campagne voor vakantie in eigen land.

Wij namen ook het voortouw in de organisatie van een samenkomst met de sector. Op 2 mei organiseerden de vijf provincies in de Lamotsite in Mechelen een overleg met de sector over compenserende maatregelen. Het voorstel van de campagne werd er erg gesmaakt.

Het voorstel kwam tot stand na overleg met de 3 grootste mediagroepen in Vlaanderen (Mediahuis, Persgroep en Roularta). Zij deden elk een voorstel voor een magazine (inclusief redactie, opmaak, druk en distributie met hun krantentitels). Het magazine zou in het najaar verspreid worden, in combinatie met een onlinecampagne (redactionele content op hun websites en traffic ernaartoe via banners) die al vóór de zomer gestart werd.
Uiteindelijk werd besloten om met de Persgroep in zee te gaan.
Hun campagnevoorstel bood provincies en regio’s het meest de ruimte om hun troeven voor een korte vakantie naar voor te brengen. Ook online werd vooral inhoudelijk gewerkt en de kunststeden werden mee in beschouwing genomen. Een ander voordeel van dit campagnevoorstel was dat er ook ruimte geboden werd voor bv. de kampeersector of het dagtoerisme met de attracties.

Na een geslaagde online campagne (vnl. via www.hln.be en www.nina.be) tijdens de zomermaanden (jun-sept), verschijnt vanaf 10 september een inspirerend magazine. Dat wordt verspreid op ruim 500.000 exemplaren, via o.a. de titels Nina, Goed Gevoel, De Morgen Magazine en Algemeen Dagblad (NL).

In de pers verkondigde TPA het op 8 en 9 september samen met de andere partners als volgt: 

16 miljoen overnachtingen van Belgen in eigen land
Korte vakanties in eigen land blijven populair

Het voorbije jaar noteerde de logiessector in Vlaanderen maar liefst 16 miljoen overnachtingen door Belgen. Om de Vlaamse regio’s, de kust en de kunststeden te promoten in het binnenland investeren de vijf Vlaamse provincies en Logeren in Vlaanderen vzw permanent in diverse campagnes. Vanaf 10 september wordt op initiatief van de vijf provincies en Logeren in Vlaanderen een inspirerend magazine verspreid op ruim 500.000 exemplaren.

“De grote belangstelling voor een korte vakantie in eigen land betekent een sterke stimulans voor de Vlaamse toeristische sector. De bestemmingen in Vlaanderen bevinden zich in een vertrouwde omgeving. En toch kan je ook in eigen land verrast worden. De vaak kleinschalige logiesformules bieden naast authenticiteit ook eigentijds comfort en een echt vakantiegevoel.”, aldus Bruno Peeters, gedeputeerde en voorzitter Toerisme Provincie Antwerpen.

In totaal zijn in Vlaanderen in 2015 ruim 24 miljoen overnachtingen van Belgische en buitenlandse recreatieve verblijfstoeristen in commercieel logies genoteerd. Twee derden van deze overnachtingen (ruim 16 miljoen) worden gegenereerd door Belgische vakantiegangers. De Vlaamse regio’s zijn goed voor 30,5 procent van die overnachtingen en de kunststeden voor 6,7 procent. De Kempen is de grootste van de 15 Vlaamse toeristische regio’s en realiseert op zich ruim 23 procent (1.155.000) van de Belgische regio-overnachtingen. Antwerpen en Mechelen tellen samen jaarlijks zo een 400.000 overnachtingen van Belgen in eigen land. Alle Belgische en buitenlandse vakantiegangers samen realiseerden bij logiesuitbaters uit de provincie Antwerpen zowat 3 miljoen overnachtingen. 

Nieuwe fietskaart Kempen in de maak

publish date
09.09.2016

Deze winter geeft Toerisme Provincie Antwerpen het fietsknooppuntennetwerk opnieuw een grondige opfrisbeurt, met focus op de Kempen. Volgend jaar is regio Scheldeland aan de beurt. Geregeld komen er immers nieuwe fietspaden, -bruggen en –tunnels bij. De fietser van vandaag is ook niet meer de fietser van gisteren. Hij weet wat hij wil en maakt gebruik van steeds betere en snellere (o.a. elektrische) fietsen. TPA wil hierop inspelen en deze veranderingen zo goed mogelijk integreren in het fietsknooppuntennetwerk. Dit alles moet tegen maart resulteren in een nog beter uitgebouwd fietsknooppuntennetwerk, mét een nieuwe Fietskaart Kempen.

Kwaliteitscontrole
De voorbereidingen zijn volop aan de gang. Er kwamen heel wat suggesties binnen naar aanleiding van de oproep die TPA eerder dit jaar lanceerde. Ook tijdens de Zomerhappening op 22/06 kwam het thema aan bod. TPA toetste alle binnengekomen suggesties tijdens de zomermaanden op hun haalbaarheid. De resultaten van deze haalbaarheidstoets worden in de loop van september teruggekoppeld met de betrokken gemeenten. In het najaar doen we de nodige aanpassingen op het terrein en aan de fietskaarten. 

Trajectaanpassingen
Opvallende oranje borden verduidelijken gewijzigde situaties. Een overzicht van alle aanpassingen kan je steeds terugvinden op www.routedokter.be. Mocht je toch ergens een probleem ontdekken, dan kan je dat daar signaleren via het online meldformulier. Lees zeker ook de laatste nieuwtjes op de Facebookpagina van Routedokter en Antwerpen Fietsprovincie.

Horeca
Aansluitend bekijken we ook de toekomst van de Fietscafé’s en Fietsresto’s. Deze dragen bij aan de fietservaring van toeristen. Uitbaters van horecazaken zullen kunnen inspelen op thema’s die voor hen belangrijk zijn, zoals fietsen maar ook wandelen, ruiters of kindvriendelijkheid. Zo werken we met een breder concept van gastvrijheid en kunnen we gericht relevante zaken meenemen in onze producten en promotie. Het nieuwe concept zal eerst uitgerold worden voor de Kempen, samen met de nieuwe fietskaart.

Distributie
De nieuwe fietskaarten zullen zoals gebruikelijk te bestellen zijn via distributeur Mondikaarten. Partners die nog een voorraad hebben met kaarten van de huidige editie, kunnen deze in 2017 via Mondikaarten inruilen voor een creditnota. Val je toch zonder kaarten in het najaar of heb je nog een grote voorraad, neem dan zeker contact op met ons. Samen zoeken we graag naar een oplossing. 

Volgende van de detaillijst