Kempen populair bij Belgische dagtoerist

24.11.2022

Populairste groene regio bij de Belgische dagtoerist? Kempen!
Een grootschalige studie onderstreept het belang van daguitstappen en omgevingsrecreatie voor de toeristische sector én de economie.

Enkele opvallende resultaten uit de studie ‘Dagtrips door Belgen naar Vlaanderen en Brussel’, uitgevoerd door Westtoer in opdracht van de vijf provinciale toeristische organisaties, de vijf kunststeden en Brussel en Toerisme Vlaanderen:

Kempen

• Met 5,8 miljoen dagtrippers is Kempen de populairste groene regio.
  • 95% van de dagtoeristen in de Kempen komt uit Vlaanderen. 47% van de gezelschappen bestaat uit twee personen, 19% is met kinderen op stap.
  • Populairste activiteiten: wandelen (31%), bezoek aan een attractie, museum, tentoonstelling of groendomein (18%) en fietsen (16%).
  • De gemiddelde besteding bedraagt 24,60 euro per persoon, goed voor een totale omzet van 143 miljoen euro.

Scheldeland

• 2,6 miljoen Belgen maakten een dagtrip naar Scheldeland.
  • 91% van de daguitstappers komt uit Vlaanderen.
  • 39% van de dagtrips kadert in een georganiseerde groepsuitstap.
  • Populaire activiteiten: wandelen (29%) en evenementen (22%).
  • De gemiddelde besteding van 25,30 euro per persoon resulteert in een totale omzet van 66 miljoen euro.

Omgevingsrecreatie

• De provincie Antwerpen scoort het best in Vlaanderen met 12,9 miljoen omgevingsrecreanten (23,6%).
  • Zij besteden samen ruim 243 miljoen euro.