Scheldevallei wordt Nationaal Park

13.10.2023

De Vlaamse regering erkende zopas drie nieuwe Nationale Parken. De Scheldevallei, met haar unieke getijdennatuur, is er een van!

Met de erkenning van een Nationaal Park beoogt de Vlaamse regering een dubbel doel: bijzondere natuur in topconditie houden en het erfgoedbeleid, toerisme en economische ontwikkeling in de betrokken gebieden versterken.

De Scheldevallei - een ketting met blauwe en groene parels tussen Antwerpen en Gent - mag zich voortaan Nationaal Park noemen.

Troeven

• dynamische getijdennatuur, met zoute, brakke en zoete zones;
  • gevarieerde ‘natte’ natuur, zoals overstromingsgebieden en wetlands;
  • watergebonden erfgoed, waaronder pittoreske dorpen, (kunst)steden, kastelen en abdijen;
  • bijzondere beleef- en bereikbaarheid via o.a. dijken, jaagpaden, veren en waterbus.

Benieuwd? Bekijk de introductievideo.

De voorbije twee jaar schreven Regionaal Landschap Schelde-Durme en uiteenlopende partners samen een ambitieus toekomstverhaal voor de Scheldevallei uit.

Toerisme Provincie Antwerpen werkt enthousiast mee aan de uitvoering van de toeristische ambities.

Check de plannen op www.rivierparkscheldevallei.be.