Brabant Kust de Kempen

22.01.2024

Europees enthousiasme voor ‘Brabant Kust de Kempen’! Het grensoverschrijdende toeristische project ontvangt 933.625 euro subsidies van het programma Interreg Vlaanderen-Nederland.

Van het kleurrijke smokkelverleden tot Europese topnatuur: de grensstreek tussen Brabant (NL) en de Kempen (B) beschikt vandaag over een sterk toeristisch-recreatief potentieel.

Via het project ‘Brabant Kust de Kempen’ willen dertien partners uit Vlaanderen en Nederland die toeristische troeven en verhalen in de toekomst optimaal uitspelen.

De ambitie? Een duurzaam meerdaags toerisme, enthousiaste vakantiegangers én trotse ondernemers en bewoners.

Collage met partners in project Brabant kust de Kempen

Partnership

• zes Vlaamse gemeenten: Arendonk, Baarle-Hertog, Hoogstraten, Merksplas, Ravels en Turnhout;
  • vier Nederlandse gemeenten: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Goirle en Tilburg;
  • twee hogescholen: Thomas More Mechelen-Antwerpen en BUas in Breda;
  • projectcoördinator Toerisme Provincie Antwerpen.

Plannen

De projectpartners formuleerden vijf concrete werkpakketten.

Hoog op de agenda:

1. extra beleving op en rond het Bels Lijntje;
  2. sterke storytelling via betere samenhang tussen de unieke grensverhalen;
  3. analyse huidige werking toeristisch-recreatieve sector in de grensstreek, met het oog op verdere professionalisering.

• ‘Brabant Kust de Kempen’ loopt van maart ’24 tot het voorjaar van ’27.
  • Totale budget: 1.867.000 euro, waarvan 933.625 euro subsidies van het Europese programma Interreg Vlaanderen-Nederland.
  • Lees meer over de projectwerking van Toerisme Provincie Antwerpen.
Logo Interreg Vlaanderen-Nederland