Netwerk fietssnelwegen in Vlaanderen bestaat 10 jaar

19.04.2024
???module.newsItem.label.themes???

De 5 Vlaamse provincies werken al 10 jaar samen aan kwaliteitsvolle fietsostrades of fietssnelwegen. Dit resulteert anno 2024 in 130 fietsverbindingen, samen goed voor 2.800 kilometer, een uniforme leesbaarheid én de website fietssnelwegen.be met routeplanner.

Gebruik jij al de fietssnelweg of fietsostrade?

Het idee voor een beter functioneel fietsnetwerk borrelde al een tijdje in de Vlaamse provincies. De vele auto’s en onaangepaste fietsinfrastructuur tussen de stedelijke gebieden zorgden voor weinig motivatie om het woon-werk verkeer met de fiets af te leggen. In 2014 bundelden de Vlaamse provincies hun ideeën en werd er een Vlaams netwerk uitgetekend van 110 fietssnelwegen oftewel 2400 kilometer.

We spoelen door naar 2024. Resultaat: een netwerk van ondertussen 130 fietssnelwegen dat bestaat uit 2800 kilometer, een uniforme leesbaarheid én een website fietssnelwegen.be met routeplanner.

De voorbije 10 jaar werkten de 5 Vlaamse provincies, samen met de Vlaamse overheid én de steden en gemeenten, aan de realisatie van het netwerk en het bekendmaken van de fietssnelwegen bij de fietsers. En het harde werken loont, want van de 2800 kilometer fietssnelweg is er al 2037 kilometer befietsbaar. De 5 Vlaamse provincies ontwikkelden ook een gezamenlijke huisstijl voor de bewegwijzering. Zo zie je op heel wat fietssnelwegen de blauwe F-bordjes en vloerstickers verschijnen.

De provincie Antwerpen zet al meer dan 20 jaar in op de aanleg van fietsostrades. De afgelopen 10 jaar realiseerden we de routes van de F1 Antwerpen Brussel, F11 Antwerpen – Lier, F14 Antwerpen - Roosendaal en F105 Herentals - Leopoldsburg. Samen goed voor bijna 100 km fietsplezier. Momenteel leggen we de F4 Antwerpen – Gent en F12 Antwerpen – Bergen op Zoom aan. Voor de F103 Lier – Herentals en F104 Aarschot – Lier werken we samen met de gemeenten de ontwerpplannen uit. We blijven ons inzetten voor een geïntegreerd netwerk van fietsostrades en onderzoeken daarom ook hoe we de F1 Antwerpen – Brussel en F106 Aarschot – Herentals toekomstbestendig kunnen maken.

Dat de 5 Vlaamse provincies trots zijn op de fietssnelwegen is duidelijk. Daarom blijven ze ook de komende jaren verder inzetten op de optimalisatie en het promoten van de fietssnelwegen. Het 10-jarig jubileum vieren de Vlaamse provincies dan ook graag mét de fietsers, daarom vind je op wereldfietsdag, 3 juni, in elke provincie een feestactie op een fietssnelweg. De provincie Antwerpen houdt haar actie op 3 juni op de fietsostrade F11 nabij de fietsbrug in Lier. Alle informatie over de ligging en de realisaties op de fietssnelwegen vind je op fietssnelwegen.be