Hijsen fietsbrug uitgesteld door technisch probleem aan kraan

publish date
04.05.2019

Vandaag stond op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier het hijsen van de fietsbrug, op de grens van Mortsel met Boechout, op het programma. Door een technisch probleem aan de hijskraan werden de plannen bijgesteld.

Vandaag was een groot moment voor de provincie Antwerpen. Op de grens van Boechout en Mortsel ging de aannemer, in opdracht van de provincie Antwerpen, een composietbrug van dertig meter lang plaatsen. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter.

Deze fietsbrug wordt op z’n plaats gelegd door middel van één hijskraan.
De kraan werd vanmorgen op de werf geplaatst en voorzien van de nodige ballast om de fietsbrug over de spoorlijnen te kunnen hijsen. Door een technisch defect bleek dit niet mogelijk.
De aannemer besliste daarop een nieuwe kraan ter plaatse te laten komen. Omdat dit over uitzonderlijk vervoer gaat, heb je hiervoor de nodige vergunningen nodig. Dankzij het Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie kreeg de aannemer de juiste vergunningen en kwam een nieuwe hijskraan omstreeks 16u30 toe op de werf. 

Op de werf werd in de vooravond de kraan gemonteerd met de nodig ballast er op. Deze werd ook uitvoerig getest zodat morgen de fietsbrug alsnog over de spoorlijn kan gehesen worden.
 

Provincie Antwerpen plaatst composietbrug met langste vrije overspanning in België

publish date
03.05.2019

Op de grens van Boechout en Mortsel plaatst de provincie Antwerpen een composietfietsbrug van dertig meter lang. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter. Een primeur dus op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Persmoment leggen fietsbrug Mortsel

Voor de provincie Antwerpen is een fietsbrug uit composiet geen nieuwigheid. Op de fietsostrade F18 Bornem-Puurs werd eerder al een fietsbrug uit glasvezel versterkte kunststof geplaatst. Als fietser steek je spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van dertig meter lang en vijf meter breed. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

Plaatsing

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in het Nederlandse Meerkerk, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts 2 maanden tijd in beslag.
In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

De fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Momenteel werkt aannemer Willemen Infra, in opdracht van de provincie Antwerpen, aan de toekomstige fietsostrade van aan de luchthaven in Deurne tot in Boechout. Er moeten nog enkele delen geasfalteerd worden of voorzien worden van de rode toplaag. Indien de werken vlot vorderen, wordt het fietspad voor het bouwverlof open gesteld voor het deel vanaf de Vosstraat tot aan de fietstunnel van de Pater Renaat Devosstraat. Het is nog wel even wachten om over de fietsbrug te kunnen fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en Oude Steenweg klaar zijn.

Het gaat uiteindelijk om een traject van 3,7 kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsostrade van 4 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt. Voor de fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route.

Investeringen

Het volledige project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Ook de Vlaamse overheid draagt ruim 3 miljoen euro bij.

 

Pleduco is de Vlaamse mini-onderneming van het jaar en gaat naar de Europese finale

publish date
29.04.2019

Pleduco, een mini-onderneming van de Sint-Lutgardisschool uit Merksem, is de Vlaamse winnaar van de Vlajo-wedstrijd "mini-onderneming van het jaar". Pleduco verdedigt nu de Antwerpse en Vlaamse strepen op de Europese finale, deze zomer in Lille, Frankrijk. 

Pleduco wint Vlaamse finale mini onderneming van het jaar
Winnaar Pleduco toont met trots het ticket naar de Europese finale

De mini-onderneming Pleduco werd dit weekend verkozen werd tot dé beste mini-onderneming van Vlaanderen 2019.  Eerder werden ze al winnaar van alle deelnemende mini-ondernemingen in de provincie Antwerpen.

Op woensdag 24/4 verdedigden ze de provincie Antwerpen tijdens de Vlaamse finale waarbij ze de jury trachtten te overtuigen van hun creatief, educatief en sociaal product. Die avond wonnen ze reeds €250 voor "innovatief ondernemerschap" en mochten ze de Disney Creativity Award mee naar huis nemen. Op zaterdag 28/4 werd voor een publiek van 3 000 enthousiaste jongeren dé grote winnaar bekendgemaakt in pretpark Walibi. Tijdens deze vlajo Awards 2019 werd beloftevol ondernemerstalent bekroond. 

Pleduco bestaat bestaat uit zes enthousiaste leerlingen uit 5 ASO Economie van de Sint-Lutgardisschool in Merksem. Met Funimal brengt het team een educatief kaartspel op de markt, waarmee kinderen en anderstaligen (jong én oud) op een leuke manier Nederlands kunnen leren. De inspiratie voor dit idee haalden ze enerzijds bij het populaire kaartspel UNO en anderzijds bij het mondelinge spelletje ‘woordenketting’. De baseline ‘Play to learn’ vat perfect de visie van de onderneming samen: iets (bij)leren, gezelligheid aan tafel, het samenbrengen van verschillende culturen en het verminderen van het verslavend gebruik van social media.

Pleduco trekt nu naar de Europese finale: het team zal Vlaanderen vertegenwoordigen op de Europese finale in Lille, Frankrijk (3-5 juli).

De provincie Antwerpen is trots: het is al enkele jaren geleden dat een Antwerpse mini-onderneming naar de Europese finale trok. Het hele team van de provincie wenst Pleduco dan ook heel veel succes! 

Meer info over de mini-onderneming bij Inge Van Assche, leercoach mini-onderneming en leraar Economie Sint-Ludgardisschool Merksem. GSM  0484 28 78 96.

Vacatures in Arboretum Kalmthout

publish date
25.04.2019

Arboretum Kalmthout is op zoek naar kandidaten voor de functie van assistent-tuinchef, educatief medewerker en medewerker plantencentrum (via interne bevorderingsprocedure).

De volledige functieomschrijvingen en procedure om je kandidaat te stellen vind je op de volgende pagina's:

Vacature assistent-tuinchef (voltijds, onbepaalde duur)

Vacature educatief medewerker (voltijds, bepaalde duur)

Vacature medewerker plantencentrum (deeltijds, bepaalde duur en via interne bevorderingsprocedure)

 

Kandidaten sturen een e-mail met motivatiebrief en CV in één document naar eva.dhaenens@arboretumkalmthout.be. Je kunt dit doen tot en met 12 mei 2019. Vermeld in de bestandsnaam van je document duidelijk de functie waarvoor je solliciteert gevolgd door je naam en voornaam.

Voor meer inlichtingen over de procedure of de functie kun je terecht bij Abraham Rammeloo, conservator – directeur: Tel. 03 666 67 41 of abraham.rammeloo@arboretumkalmthout.be

Brandgevaar CODE GROEN

publish date
25.04.2019
Brandgevaar Kesselse heide CODE GROEN
Brandgevaar Kesselse heide CODE GROEN

 

Brandgevaar bos en heide op de Kesselse heide is teruggebracht naar CODE GROEN!
Dat wil zeggen: weinig gevaar. VUUR maken is altijd verboden en ROKEN is ongezond.

Brand kan er natuurlijk steeds uitbreken: De BRANDWEER raadt aan om in geval van brand de 112-app te gebruiken, zo kunnen ze gemakkelijk de locatie bepalen! Deze app kan je gratis downloaden.

 

Brandgevaar Kesselse Heide CODE ROOD

publish date
20.04.2019

 

Risicofase brandgevaar bos en heide in gans de Provincie Antwerpen is verhoogd naar CODE ROOD!
Dat wil zeggen: acuut gevaar. De toegang tot het gebied wordt afgeraden. ROKEN en VUUR maken ten strenste verboden!!!

Tot nader bericht wordt het Blotevoetenpad dat zich tussen de parking en het onthaalgebouw bevindt zaterdag opengesteld. Er zal wel extra toezicht zijn.

...

 

De BRANDWEER raadt aan om in geval van brand de 112-app te gebruiken, zo kunnen ze gemakkelijk de locatie bepalen! Deze app kan je gratis downloaden.

 

 

 

 

Provincie Antwerpen schuift fietstunnel onder Ring van Geel

publish date
19.04.2019
???module.newsItem.label.themes???

Tijdens het paasweekend is het alle hens aan dek om de 35 meter lange fietstunnel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, onder de Ring van Geel te schuiven. Aannemer Mols heeft slechts vier dagen om het gevaarte van 800 000 kilogram op zijn plaats te krijgen en de Ring van Geel terug berijdbaar te maken.

Bouw fietstunnel in Geel

Eind september vorig jaar gaf de provincie Antwerpen het startschot van de werken aan de fietstunnel onder de R14 in Geel. Na voorbereidende werken, startte de aannemer begin dit jaar met de effectieve bouw van de fietstunnel. Op amper drie maanden tijd bouwde die een fietstunnel van 35 meter lang.

De fietstunnel werd volledig naast het spoor gebouwd. Een bouwwerk waar maar liefst 111 341 kilogram ijzer en 695m³ beton voor nodig was. De aannemer heeft slechts vier dagen en vier nachten de tijd om dit gevaarte op zijn plaats te krijgen. Vanaf vrijdag 19 april om 9 uur starten vakmensen met het openbreken van de Ring. Nadien graven ze een immense doorgang. Hiervoor moet ongeveer 10 000 m³ grond verzet worden. Dit betekent dat gedurende enkele uren elke vier minuten een vrachtwagen moet geladen worden. Nadien schuift men de enorme fietstunnel van 35 meter onder de Ring én leggen ze alles opnieuw aan. De klus moet geklaard zijn tegen dinsdagmorgen 6 uur want dan gaat de Ring van Geel opnieuw open voor het verkeer.

Na het paasweekend volgt nog de afwerking van de tunnel. Vervolgens staat, later dit jaar, de aanleg van de fietswegen naar de fietstunnel op de planning.

Ondersteuning door Europa en Vlaanderen

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietstunnel en de aanleg van het fietspad bedraagt 1,4 miljoen euro. Voor dit project krijgt de provincie Antwerpen 632 000 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 600 000 euro van de Vlaamse overheid. 

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

De fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze loopt langs spoorlijn 15 en is 36 kilometer lang. De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor 2 fietstunnels en 9 fietsbruggen. 

 

Wie wordt Wandeling van het Jaar?

publish date
05.04.2019
???module.newsItem.label.themes???
collage 5 wandelbeelden

Gezond, ecovriendelijk én ideaal om je hoofd leeg te maken: wandelen was nog nooit zo populair.

Keuze te over in de provincie Antwerpen om op stap te gaan: twaalf knooppuntennetwerken, wandelgebieden met lusvormige trajecten en allerlei themaroutes.

Toerisme Provincie Antwerpen bekroont de knapste realisaties in de wedstrijd ‘Wandeling van het jaar’.

Een wandeljury selecteert vijf kandidaten. Stuk voor stuk aanraders.

Nu is het woord aan de wandelaar. Jij beslist mee wie de nieuwe wandeling van het jaar wordt!

Vijf kanshebbers

Deze vijf wandelingen haalden de shortlist van 2019:

- Commandant Rasquin Route in Bornem
- ‘Flirten met de grens in de vallei van het Merkske’ in Hoogstraten
- ‘Tussen heide en abdij’ in Laakdal
- ‘In de voetsporen van Margareta’ in Mechelen
- ‘Bels broek en heide’ in Meerhout

Stem voor jouw favoriet

Bekijk de sfeervideo’s van de vijf kandidaten.

Download de gedetailleerde wandelfiches of gpx-coördinaten op www.wandelingvanhetjaar.be.

Stem ten laatste op 31 augustus online voor je favoriete traject.

In september maakt Toerisme Provincie Antwerpen de winnaar bekend.

Tomatenplantjes te koop tijdens de plantendag

publish date
05.04.2019
Een tros groene onrijpe tomaten aan een groene tomatenplant, gesteund door een bamboestokje, in Arboretum Kalmthout.

Het plantencentrum van Arboretum Kalmthout is gespecialiseerd in zeldzame bomen, struiken en vaste planten. Je bent er iedere dag welkom van 10 tot 17 uur, ook tijdens de plantendag van zondag 14 april 2019.

Het plantencentrum heeft er dan een aparte stand met honderden jonge tomatenplantjes van meer dan 20 verschillende niet-commerciële tomatenrassen uit de zadenbank van Arboretum Kalmthout. Speciaal voor de plantendag werden ze door de leerlingen tuinbouw van PITO-Stabroek opgekweekt. Er is ook een uitgebreide zadencatalogus met zaden van ruim 500 tomatenrassen, die de vrijwilligers van het plantencentrum tijdens het jaar geoogst en schoongemaakt hebben.

De jonge tomatenplantjes kosten € 1,5 per stuk en dragen tot de verbeelding sprekende namen als ‘Big Yellow Zebra’, ‘Cherokee Chocolate’, ‘Copper River’, ‘Summertime Gold’… Wie 10 plantjes koopt, krijgt er gratis ééntje extra bovenop. De volledige lijst met tomatenplanten kun je via onze website downloaden en bekijken.

Wil je tomatenplantjes op voorhand bestellen? Dat kan door een mailtje te sturen naar plantencentrum@arboretumkalmthout.be Jouw bestelling betalen en ophalen doe je aan de stand van het plantencentrum op zondag 14 april. Wees er snel bij, want er is veel belangstelling en de voorraad is beperkt!

Mini-onderneming Pleduco stoomt zich klaar voor Vlaamse finale

publish date
02.04.2019
???module.newsItem.label.themes???

Mini-onderneming Pleduco van de Sint-Ludgardisschool Merksem zal dit jaar de provincie Antwerpen vertegenwoordigen tijdens de Vlaamse finale van de Vlajo Mini-ondernemingen op 24 april in Brussel. Pleduco werd afgelopen maand bekroond tot beste provinciale Vlajo Mini-onderneming van de provincie Antwerpen. Vandaag staken gedeputeerde voor Flankerend Onderwijsbeleid Kathleen Helsen en gedeputeerde voor Economie Ludwig Caluwé hen, in aanloop naar die finale, een hart onder de riem.

de leerlingen van mini-onderneming pleduco

Zes ondernemende leerlingen van de Sint-Ludgardisschool uit Merksem nemen het woensdag 24 april op tegen de vier laureaten uit de andere provincies. De jonge ondernemers wisten de jury van de provincie Antwerpen te overtuigen met hun zelfontworpen educatief kaartspel Funimal, om kinderen en anderstaligen spelenderwijs Nederlands te leren. Pleduco viel eerder ook al in de prijzen op de verkoopdagen van Vlajo in het Wijnegem Shopping Center en winkelcentrum Promenade in Kapellen.
 

“Er is altijd nood aan jonge mensen die initiatief durven nemen”, stelt gedeputeerde voor Economie Ludwig Caluwé. “Pleduco wordt met deze prijs beloond voor het harde werk tijdens het schooljaar met als resultaat een mini-onderneming waarop ze trots kunnen zijn. Zij vertegenwoordigen op de Vlaamse finale de kleuren van de provincie Antwerpen, dus kunnen ze resoluut op onze steun rekenen. Laat ons ze als voorbeeld nemen, waardoor nog meer jongeren voor het ondernemerschap worden geprikkeld”.
 

“De praktische ervaring die jongeren opdoen in zo’n mini-onderneming is van onschatbare waarde. Samenwerken, verantwoordelijkheid opnemen, een planning opmaken, omgaan met een budget, klantgericht denken, een marketingplan schrijven, ... Ze hebben het de voorbije weken allemaal zelf gedaan. Deze leerlingen hebben hun talenten gebruikt en ontwikkeld. Dat is de basis van elk ondernemerschap,” stelt gedeputeerde voor Flankerend Onderwijsbeleid Kathleen Helsen. “De methodiek van een mini-onderneming zorgt voor betrokken leerlingen én sterke resultaten. Wat Pleduco ontwikkeld heeft, mag je daarom gerust high level noemen.”


"Ikzelf als leercoach en bovendien de ganse Sint-Ludgardisschool Merksem zijn erg trots dat onze mini-onderneming Pleduco zich voortaan de béste mini-onderneming van de provincie Antwerpen mag noemen”, aldus Inge Van Assche. “Met hun werk tonen deze leerlingen als geen ander dat ze het opvoedingsproject van onze school begrijpen en toepassen”.
 

“Wij zagen deze mini-onderneming als een grote kans om creatief en ondernemend bezig te zijn, dat is ook de reden waarom wij voor Pleduco hebben gekozen. We zijn erg trots en blij dat we de provincie Antwerpen mogen vertegenwoordigen én zullen ons uiterste best doen in de Vlaamse finale!” aldus de enthousiaste leerlingen van Sint-Lutgardisschool Merksem.

 

Vlaamse provinciebesturen starten met opmaak Provinciaal Beleidsplan Ruimte

publish date
01.04.2019
???module.newsItem.label.themes???

Een visie vanuit bovenlokaal perspectief is nuttig en nodig om ruimtelijke keuzes te maken en afstemming te zoeken tussen bovenlokale en lokale gebiedsontwikkelingen.

Beleidsplan Ruimte

De Vlaamse regering keurde op 20 juli 2018 de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) goed. Het BRV dient als richtlijn voor het toekomstig ruimtelijk beleid in Vlaanderen. In het BRV krijgen de provinciebesturen een bovenlokale en streekgerichte rol toebedeeld. Ze krijgen de ruimte om een eigen strategisch ruimtelijk beleid op te maken in de vorm van een Provinciaal Beleidsplan Ruimte.

Startbeslissing genomen in 5 provinciebesturen

De 5 Vlaamse provinciebesturen beslisten om te starten met de opmaak van een Provinciaal Beleidsplan Ruimte. Met deze beslissing tonen de provinciebesturen hun engagement om een duurzaam en kwaliteitsvol ruimtelijk beleid te voeren met een bovenlokale aanpak gericht op samenwerking. Dit om de toekomstige uitdagingen op maat aan te pakken. Een visie vanuit bovenlokaal perspectief is nuttig en nodig om ruimtelijke keuzes te maken en afstemming te zoeken tussen bovenlokale en lokale gebiedsontwikkelingen.

In het vernieuwd provinciaal ruimtelijk beleid gaan de provinciebesturen niet alleen over bestuurlijke grenzen heen maar ook over beleidsdomeinen heen: de uitdagingen worden vanuit een bovenlokaal perspectief geïntegreerd aangepakt door een multidisciplinair en deskundig team van medewerkers. De provinciebesturen kunnen in hun ruimtelijk beleid voor impulsen zorgen om lokale en bovenlokale opportuniteiten van een gebied optimaal te benutten. Er wordt dan ook een gebiedsgerichte aanpak gehanteerd. Maar er wordt ook realisatiegericht gewerkt. Want de plannen die we vandaag maken, moeten snel tot zichtbare veranderingen leiden op het terrein. Het is dan ook duidelijk dat de provinciebesturen in hun ruimtelijk beleid flexibel moeten zijn, want elk project is anders en vraagt een aanpak op maat.

Gemeenschappelijke ambitie in 5 unieke beleidsplannen

In deze gemeenschappelijke ambitie worden er een aantal overeenkomstige uitgangspunten gehanteerd: duurzaam omgaan met de beschikbare ruimte, streven naar een efficiënt ruimtegebruik, een koppeling maken tussen ruimtelijke ontwikkelingen en duurzame mobiliteit, rekening houdend met de kwetsbaarheden van onze natuurlijke omgeving.

Op deze manier geven de provinciebesturen een gebiedsgerichte invulling aan de ambities en principes van het BRV en krijgen de gemeenten een concreter referentiekader voor hun ruimtelijk beleid. Zo werken we als provinciebesturen mee aan de omgevingskwaliteit én de leefkwaliteit van onze inwoners, bedrijven en organisaties, nu en in de toekomst.

Maar elke provincie is ook uniek, heeft haar eigen specifiek karakter en nood aan een aanpak op maat. Daarom maakt elke provincie een eigen Beleidsplan Ruimte op met inhoudelijke accenten. Dit leidt tot 5 verschillende en sterke beleidsplannen, afgestemd op de ruimtelijke situatie, kwaliteiten en identiteit van iedere provincie.

Beleidsplan provincie Antwerpen

In de provincie Antwerpen nam de provincieraad in januari 2019 officieel de startbeslissing voor de opmaak van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Inhoudelijk zijn ze echter al langer bezig onder de noemer Nota Ruimte. Ze gaan nu verder met de officiële benaming ‘Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen’. Net omdat ze inhoudelijk al zo ver staan, organiseren ze de adviesronde over de conceptnota al na de zomer. Waar de provincie Antwerpen erg trots op is, is de participatieve aanpak van de Nota Ruimte. Ze zijn gestart in 2013 met de interne provinciale diensten. In 2015 hebben ze inhoudelijke experten betrokken en in 2016 hebben ze het opengetrokken naar externe stakeholders, namelijk de gemeentebesturen en middenveldorganisaties. Tenslotte, in 2018, richtten ze zich tot burgers. Alle input in dat hele participatietraject neemt de provincie Antwerpen mee in de opmaak van het definitieve beleidsplan Ruimte.

Meer info op de webpagina's van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA).

10 gemeenten extra voor het project Verkeersveilige Gemeente

publish date
01.04.2019
???module.newsItem.label.themes???

Op 1 april 2019 vond bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in Mechelen het startmoment plaats voor 10 nieuwe gemeenten in het project Verkeersveilige Gemeente. Naast de 16 eerder geselecteerde gemeenten stappen nu ook Balen, Beerse, Herenthout, Hoogstraten, Kasterlee, Lint, Rumst, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel in.

 

45 kandidaten, 16 geselecteerd in 2018 en nog eens 10 in 2019

Geselecteerde gemeenten 2019

In januari 2018 konden gemeenten zich kandidaat stellen voor het project Verkeersveilige Gemeente. Maar liefst 45 gemeenten deden dit. In de eerste ronde selecteerden we daar 16 gemeenten van. Deze selectie gebeurde op basis van de ongevallencijfers uit 2015, 2016 en 2017. Via dezelfde criteria kunnen nu ook de 10 volgende gemeenten starten: Balen, Beerse, Herenthout, Hoogstraten, Kasterlee, Lint, Rumst, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel.

Project Verkeersveilige Gemeente: een kosteloos begeleidingstraject

logo Verkeersveilige Gemeente
Verkeersveilige Gemeente

Het project Verkeersveilige Gemeente is een unieke samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de Federale Diensten van de gouverneur (FDG), VSV en Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (OVK). Via een intensief begeleidingstraject streven de deelnemende gemeenten naar nul verkeersslachtoffers in en door het verkeer. Elke gemeente stelt een verkeersveilig actieplan op voor 5 gebieden: Engagement, Educatie en communicatie, Infrastructuur, Handhaving en Evaluatie. Op het einde van de rit, na een diepgaande en gratis begeleiding, kunnen ze een SAVE-label en een label Verkeersveilige Gemeente behalen.

Volgende van de detaillijst