Eerste ideeën fietsostrade F103 Lier-Herentals

publish date
13.11.2018
???module.newsItem.label.themes???

De provincie Antwerpen onderzoekt op dit moment langs welk traject de fietsostrade F103 Lier-Herentals in de toekomst gerealiseerd kan worden. De verschillende trajectmogelijkheden werden in kaart gebracht en met elkaar afgewogen.

Infotentoonstelling F103 Lier-Herentals
Infotentoonstelling F103 Lier-Herentals

De provincie Antwerpen stelde de eerste ideeën voor de fietsostrade F103 Lier-Herentals voor tijdens infotentoonstellingen in Herentals, Grobbendonk, Lier en Nijlen.


Hieronder vind je alvast de plannen van de onderzochte trajecten.


Hoe gaan we nu verder?

We verzamelen nog de rest van de maand opmerkingen en bemerkingen van bewoners. Alle bemerkingen worden daarna getoetst aan geldende wetgeving, bekeken in functie van de haalbaarheid en wenselijkheid, en opgenomen in een beschrijvende nota waarmee de mobiliteitsprocedure wordt opgestart.
 

Trilcomfort en verkeersdrukte grootste werkpunten voor Kasterlee volgens provinciale Fietsbarometer

publish date
12.11.2018
???module.newsItem.label.themes???

De provincie Antwerpen analyseerde met de provinciale Fietsbarometer in Kasterlee 42,5 kilometer fietspaden en 19 kilometer routes in gemengd verkeer. Deze routes maken onderdeel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Trilcomfort, breedte, schrikstrook, verkeersintensiteiten en kruisingen zijn maar enkele van de onderzochte elementen.

Lichtaartsebaan in Kasterlee
De Lichtaartsebaan krijgt 6/10 van de provinciale Fietsbarometer

Volgens de cijfers van de provinciale Fietsbarometer is er nog wat werk aan de winkel in Kasterlee. De gemeente scoort voor vrijwel alle parameters iets onder het provinciaal gemiddelde. Het trilcomfort van de fietspaden scoort net onder het provinciaal gemiddelde. De keuze van de verharding, o.a. klinkers en cementbeton, halen deze cijfers omlaag. Voor afscheiding tot de rijweg scoren de fietspaden (8/10) gemiddeld wel hoger dan het provinciaal gemiddelde (7,4/10).

Fietspaden

De fietspaden op de gewestwegen, goed voor 24 kilometer, hebben een gemiddelde score van 5,3/10. De gemeentelijke fietspaden (9 km) behalen 5,8/10. De Gierlebaan (6,8/10) en de Zevendonkseweg (6,6/10) halen de hoogste score. De Poederleeseweg scoort het minst (3/10). Ook de Kerkstraat en de Leistraat scoren minder dan 5/10. Het Agentschap Wegen en Verkeer startte in september met de aanleg van enkelrichtingsfietspaden op de Poederleeseweg.

Gemengd verkeer

Op 19 kilometer van de BFF-routes in Kasterlee is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Deze routes scoren 4,3/10 buiten de spits en 3,4/10 binnen de spits. Voor Kasterlee zijn de fietsroutes in gemengd verkeer van matige kwaliteit. De effectief gereden snelheden van het gemotoriseerd verkeer liggen te hoog en hebben hun invloed op de fietsgeschiktheid van deze routes. Op Markt is het niet aangenaam fietsen, de combinatie van de grote verkeersdrukte en de klinkers leiden tot de score van 0/10. De hoogste scores voor gemengd verkeer gaan naar de as Oosteneind-Withagen-Desselsebaan-Kastelsedijk (5,5/10) en het stukje Rooblokkken (6,5/10) langs de spoorweg.
 

De gemeente Kasterlee vindt de fietsbarometer alvast een uitstekend instrument om beleidskeuzes te maken. Hun nieuw mobiliteitsplan trekt resoluut de kaart van veilig en comfortabel fietsen. De gemeente is zich bewust van de slechte score voor de Poederleesteenweg maar op dit moment zijn de werken volop bezig om langs deze gewestweg nieuwe en veilige fietspaden aan te leggen. Na de zomer van 2019 wil de gemeente die graag infietsen. Daarna trekt Kasterlee ook de vrijliggende fietspaden langs de Olensteenweg verder door. Het masterplan De Met bevat heel wat fietsvriendelijke maatregelen in het kader van de herinrichting van het dorpscentrum van Kasterlee. De ambtelijke werkgroep verkeer bekijkt in december of er kleine ingrepen zijn waarmee we de fietsers meer (fiets)veiligheid en comfort kunnen bieden.

Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleine ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken.
Meer info vind je op de webpagina van de provinciale Fietsbarometer.
Wil je het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Kasterlee doornemen? Vraag het op via het contactformulier van Steunpunt Fiets.
 

Nieuw INTERREG-project "MiteControl"

publish date
31.10.2018

Op 25 oktober is het project "MiteControl" van start gegaan.

Logo Interreg Noordwest-Europa
Logo Interreg Noordwest-Europa

 

Het doel van het project is voedselveiligheid, diergezondheid en welzijnsnormen verzekeren door ontwikkeling van innovatieve IPM-programma's voor de bestrijding van rode vogelmijt bij pluimvee.

Dit project wordt gefinancierd door INTERREG.

Het project loopt van 25 oktober 2018 tot 24 april 2022.

Projectparners zijn het Proefbedrijf Pluimveehouderij, APPI BV, Université Paul-Valéry Montpellier 3, Institut Technique de l'Aviculture, KU Leuven, RSK ADAS Ltd en Fancom BV.

Meer info vind je op onze projectpagina.

 

Logo's Interreg-project MiteControl

Nieuw VLAIO-project "LEGLANGER"

publish date
29.10.2018

Op 1 november 2018 is het project "LEGLANGER" van start gegaan.

Het doel van het project is tot een hoger rendement komen door het verantwoord verlengen van de legperiode.

Dit project wordt gefinancierd door VLAIO.

Het project loopt van 1 november 2018 tot 30 oktober 2022.

Projectparners zijn ILVO, het Proefbedrijf Pluimveehouderij, en Pehestat BVBA.

Meer info vind je op onze projectpagina.

Logo's VLAIO-project "LEGLANGER"

De zOOm-enquête. Jouw mening is een boom waard

publish date
26.10.2018
???module.newsItem.label.themes???

Ken je zOOm, het tijdschrift boordevol natuur- en milieuinformatie van de provincie Antwerpen? Dan zijn we benieuwd naar je mening! Dit vergt niet meer dan 5 minuten van je tijd. En dankzij die 5 minuten doe jij ook nog een goede zaak voor het klimaat. 

zOOmenquête

De provincie plant met haar bosgroepen bossen aan om de CO2-uitstoot op haar grondgebied te compenseren. Als beloning voor je stem krijg je geen cinematicket, geen Ferrari en ook geen extra sinterklaascadeau. De provincie zal daarentegen voor elke ingevulde enquête een extra boom planten. 

Trefdag Pluimveehouderij

publish date
25.10.2018

De Provincie West-Vlaanderen organiseert op 6 november 2018 een gratis trefdag voor pluimveehouders.

Logo provincie West-Vlaanderen

Deze studiedag wordt georganiseerd in samenwerking met partners INAGRO, DGZ, ILVO, PC Pluimvee, Boerenbond, Landsbond Pluimvee, Departement Landbouw en Visserij en Proefbedrijf Pluimveehouderij.

Zowel trends, ontwikkelingen, problematieken en technieken voor houders van braadkippen, legkippen als bedrijven gespecialiseerd in opfok en vermeerdering komen aan bod.

Verder worden de contacten versterkt tijdens de lunch en afsluitende netwerkreceptie. Beide aangeboden door de provincie West-Vlaanderen.

Wil je een boeiende dag beleven vol actuele thema’s i.v.m. pluimveehouderij? Gegeven door klinkende namen uit de sector? En in
gezelschap van jouw collega’s? Dan mag je deze afspraak niet missen!

Het programma vind je op www.west-vlaanderen.be/trefdagpluimveehouderij. Hier kun je je ook inschrijven.

Nog vragen? Neem dan contact op met onze collega's bij de provincie West-Vlaanderen op 050 40 74 46 of Beleidskerneconomie@West-Vlaanderen.be

Rijkevorsel krijgt beste score voor de hele provincie Antwerpen van Provinciale Fietsbarometer.

publish date
24.10.2018
???module.newsItem.label.themes???

De gemeente Rijkevorsel telt zo’n 44 kilometer aan bovenlokale fietspaden. Met een score van 7,1/10 behaalt de gemeente de beste score van alle gemeenten en steden in de provincie Antwerpen. De bovenlokale fietsroutes in gemengd verkeer, met een totale lengte van 2,8 kilometer, hebben een gemiddelde score van 5,1/10 tegenover 4,1/10 voor het provinciaal gemiddelde.

De fietsostrade F15 Turnhout-Schoten op grondgebied Rijkevorsel

Fietspaden

De bovenlokale fietspaden van Rijkevorsel scoren erg goed. Met een score van 7,1/10 is deze gemeente de best scorende gemeente van de provinciale Fietsbarometer. De fietsostrade F15 Turnhout-Schoten behaalt, op grondgebied Rijkevorsel, 9,4/10. Net ten noorden van het centrum, langs de Hoogstraatsesteenweg scoren twee fietspaden ondermaats (3,9/10 en 4,3/10). Deze lage cijfers zijn vooral te verklaren doordat het fietspad aan de Hoogstraatsesteenweg te dicht tegen de rijbaan ligt. Ruimtegebrek is daar de boosdoener.

De Beersebaan scoort 5/10. Het fietspad is te smal, ligt te dicht bij de rijweg en ligt op betonplaten wat het trilcomfort niet ten goede komt. De provincie Antwerpen beveelt dan ook de aanleg van een conform fietspad aan. De aanleg van een fietspad langs de Vlimmersebaan is gepland voor de volgende legislatuur. Het huidige fietspad ligt er, net als op de Sint-Lenaartsesteenweg, te dicht bij de rijweg.

Gemengd verkeer

Op 2,8 kilometer van het bovenlokale functioneel fietsroutenetwerk in Rijkevorsel is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets in je in gemengd verkeer. De gewestwegen door het centrum zijn vandaag weinig fietsvriendelijk door de hoge verkeersintensiteit. Langs het kanaal in Sint-Jozef Rijkevorsel is het aangenaam om in gemengd verkeer te fietsen. De scores voor Sint-Jozef (7,3/10) en Scherpengeertstraat (6,3/10) zijn relatief goed.

De gemeente Rijkevorsel is zeer tevreden over de behaalde score voor de bovenlokale fietspaden in Rijkevorsel. Uiteraard is de gemeente er zich van bewust dat de kwaliteit van de fietspaden een aandachtspunt blijft voor het bestuur. Waar nodig zal de gemeente maatregelen nemen om de veiligheid en de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers extra te verhogen.


Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.

De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken.

Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. Je kan het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Rijkevorsel ook opvragen via het contactformulier van Steunpunt Fiets.

 

Nieuw VLAIO-project "KUIKEMIS"

publish date
24.10.2018

Op 1 september 2018 is het project "KUIKEMIS" van start gegaan.

Het doel van het project is een brongerichte vermindering van ammoniak.

Dit project wordt gefinancierd door VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).

Het project loopt van 1 september 2018 tot 1 september 2022.

Projectpartners zijn ILVO (Dier en T&V), het Proefbedrijf Pluimveehouderij, en Innovatiesteunpunt Boerenbond.

Meer info vind je op onze projectpagina.

Logo's VLAIO-project KUIKEMIS

Bedrijven uit de provincie Antwerpen nemen zelf maatregelen tegen files

publish date
23.10.2018
???module.newsItem.label.themes???

Agidens, Duracell Solutions, Vandeputte Safety International, VF Europe en WEB zijn 5 van de 27 werkgevers in de provincie Antwerpen die subsidies krijgen uit het Vlaamse Pendelfonds om projecten rond duurzaam woon-werkverkeer binnen de Antwerpse provinciegrenzen te realiseren. Het Pendelfonds ondersteunt bedrijven die zelf maatregelen nemen om het autosolisme te doen dalen. Met de steun van de Vlaamse overheid en het advies op maat van het Provinciaal Mobiliteitspunt dragen de werkgevers bij tot de omschakeling naar multimodaal transport. Wat zowel de bedrijven en hun werknemers ten goede komt als de aanpak van een ruimer mobiliteitsvraagstuk in de provincie.

Woon-werkfietser
Woon-werkfietser

Elke werkgever in de provincie Antwerpen kan een beroep doen op het Provinciaal Mobiliteitspunt om een mobiliteitsproject uit te werken en een subsidievraag bij de Vlaamse overheid in te dienen. De provincie Antwerpen ondersteunt concrete projecten op het terrein, om zo de mobiliteitssituatie voor werknemers en werkgevers te verbeteren. De provincie Antwerpen stelt twee mobiliteitsadviseurs ter beschikking van werkgevers. Hun advies is gratis, maar niet vrijblijvend. Bedrijven die gebruik maken van deze ondersteuning moeten ook daadwerkelijk investeren in duurzamer woon-werkverkeer.

Agidens (Zwijndrecht)

De consultant stelt vast dat het toenemende verkeer en de lange files op de Antwerpse ring extra stress bij de 386 werknemers teweegbrengt. Anderzijds wordt Agidens onteigend in functie van de Oosterweelverbinding, waardoor het bedrijf een 100-tal parkeerplaatsen verliest. De werkgever wil dit opvangen door in te zetten op een sterk fietsproject. Met dit project zal de fietsende werknemer bij Agidens in de watten worden gelegd: de werkgever biedt de mogelijkheid om een fiets, e-fiets of speed pedelec te leasen (waarbij 1/3 van de kost door de werknemer wordt gedragen), bouwt voldoende fietsenstallingen, betaalt fietsvergoeding en voorziet een uitgebreide fietsveiligheidsuitrusting.
Subsidiebedrag: 200 000 EUR

Duracell Solutions (Heist-op-den-Berg)

Deze marktleider in het produceren van alkaline- en oplaadbare batterijen kampt met een parkeerproblematiek op de site en wil daarom meer werknemers doen fietsen. De werkgever zal de subsidies inzetten voor een aantal infrastructurele maatregelen: douches, laadpunten voor elektrische fietsen, een overdekte fietsenstalling en de aanleg van een voetpad van de fietsenstalling naar de bedrijfsingang. De werkgever is bovendien volop bezig met het onderzoeken van extra fietsmaatregelen zoals een leasefietsenplan, fietsonderhoud en de aankoop van fietsregenkledij maar zal deze maatregelen buiten het subsidiedossier uitvoeren.
Subsidiebedrag: 22 390,40 EUR

Vandeputte Safety International (Boechout en Puurs)

Vandeputte is actief in de sector van de industriële veiligheid en welzijn. Naast een duidelijke strategische doelstelling op het vlak van veiligheid heeft de werkgever ook voor het thema mobiliteit duidelijke interne doelen geformuleerd: tegen 2020 het huidige wagengebruik terugschroeven van 85 naar maximaal 65 procent. Uit de mobiscan die Vandeputte liet maken door het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen bleek dat er hoofdzakelijk potentieel voor fietsen was. Vandeputte wil de subsidies uit het Pendelfonds dan ook vooral gebruiken om de fietsvoorzieningen te optimaliseren: uitbreiden en verbeteren van de fietsenstalling, aanbieden van fietsonderhoud aan wie geen leasefiets heeft en aanbieden van fietsregenkledij en zadelhoesjes. De werkgever voorziet met eigen financiering nog een pak bijkomende maatregelen om het ambitieuze mobiliteitsdoel te realiseren, van een verhoogde fietsvergoeding tot een uitgebreid fietscharter met o.a. thuiskomstgarantie, fietsherstel en persoonlijke begeleiding bij het uitstippelen van het beste fietstraject.
Subsidiebedrag: 17 253 EUR


VF Europe (Bornem e.a.)

Dit confectiebedrijf merkt bij haar 874 werknemers dat de auto het ‘makkelijkste’ vervoermiddel blijft en wil hen aanmoedigen om voor duurzamere oplossingen te kiezen. Om dat te bereiken, rolt het bedrijf een breed mobiliteitsproject uit. VF Europe is doordacht tewerk gegaan en heeft zich in het verleden goed voorbereid door voor de verschillende grote vestigingen een mobiscan te laten opmaken door de Provinciale Mobiliteitspunten.
De werkgever zet zowel in op fietsen als op openbaar vervoer en carpoolen. Daarnaast heeft VF Europe oog voor de omkaderende communicatie en sensibilisatie.
Subsidiebedrag: 137 568,50 EUR

WEB (Turnhout)

WEB begeleidt werkzoekenden in de Kempen en omstreken via jobcoaching, jobtraining en werkplekleren. De werkgever wil het autogebruik door de eigen werknemers terugdringen en zet daar een bedrijfsfietsenproject voor op. Voor een vzw is een volledig eigen financiering van een dergelijk project vaak niet makkelijk haalbaar. WEB heeft daar een gulden middenweg in gevonden: een investering door de werkgever, een subsidie van het Pendelfonds en een bijdrage door de werknemers zal het mogelijk maken voor werknemers én cliënten om een kwaliteitsvolle fiets te huren, inclusief onderhoud, verzekering en pechbijstand. Werknemers engageren zich financieel én principieel via een fietsengagement van 50 procent. Zij blijven wel fietsvergoeding ontvangen. De werkgever investeert ook in een beveiligde en overdekte fietsenstalling, laadpunten, douches en lockers.
Subsidiebedrag: 42 888 EUR

 

Overzicht alle gesubsidieerde projecten in de provincie Antwerpen:

Werkgever

Toegekend subsidiebedrag

Agidens International

€ 200.000,00

ARLANXEO Belgium NV

€ 29.319,50

Axi nv

€ 24.481,80

AZ Turnhout

€ 37.833,28

Boortmalt

€ 12.599,27

Bruco Containers

€ 25.750,50

Cargill NV

€ 36.960,00

Centrum Geestelijke Gezondheidszorg De Pont vzw

€ 4.620,00

Continental Foods Belgium NV

€ 53.583,00

De Brug VZW

€ 43.811,00

Diametal

€ 13.200,00

DPD Belgium

€ 785,00

Duracell Solutions

€ 22.390,40

Ferranti Computer Systems

€ 36.568,89

Groep Kerkstoel

€ 12.870,00

Ineos nv

€ 90.961,51

Jeugdzorg Ter Elst

€ 43.658,00

Mobilant

€ 8.500,00

OLO vzw

€ 6.875,00

PZ Duffel

€ 60.500,00

Sonoco Consumer Products Mechelen BVBA

€ 81.350,00

VAB

€ 8.465,00

Vandeputte International NV

€ 17.235,00

VF Europe

€ 137.568,50

Volkswoningen van Duffel CVBA

€ 3.564,00

WEB

€ 42.888,00

Werkmmaat vzw

€ 13.350,00

Totaal

€ 1.069.687,65

 

Ondersteuning door het Provinciaal Mobiliteitspunt

Het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen opereert vanuit de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen. Twee mobiliteitsadviseurs ondersteunen en begeleiden werkgevers die het woon-werkverkeer van hun werknemers duurzamer willen organiseren. De mobiliteitsadviseurs analyseren de mobiliteitsgegevens van een bedrijf en brengen deze in kaart. Op die manier geven zij de werkgever een duidelijke kijk op de eigen mobiliteitsproblematiek en doen zij aanbevelingen voor een efficiënte aanpak. De dienstverlening van het Provinciaal Mobiliteitspunt is gratis. Bedrijven die een subsidieaanvraag willen indienen voor de volgende oproep van het Pendelfonds nemen best zo snel mogelijk contact op met het Provinciaal Mobiliteitspunt.

Meer informatie vind je op de provinciale website

 

GFA-publieksprijs voor Rivierenhof

publish date
23.10.2018

Opnieuw prijs: provinciaal domein rijgt internationale onderscheidingen aan mekaar

Na de Green Flag Award (GFA) die het in juli mocht ontvangen en de zilveren Large Urban Parks Award in Melbourne vorige week, heeft het Rivierenhof nu ook z’n nominatie verzilverd voor de internationale Green Flag Award-publieksprijs!
De deputatie van de provincie Antwerpen en het team van het Rivierenhof zijn er warm van aangedaan en danken iedereen die voor het Rivierenhof heeft gestemd.

 

Erkenning voor werk en visie
Gedeputeerde bevoegd voor Groen- en Recreatiedomeinen Jan De Haes: “In juli kregen we uit handen van de experts van de Engelse jury al de felbegeerde Green Flag Award overhandigd. Dit was een prachtige erkenning voor het verrichte werk en de visie waarmee we het Rivierenhof beheren. De publieksprijs is al even waardevol. Want als provinciaal groendomein dragen we ook bij aan het welzijn van onze inwoners doorheen onze zorg voor dit ademend, groene stukje Antwerpen. We willen dat mensen er zich goed voelen: van de natuurliefhebber tot de grootouder met kleinkinderen.”

Bedankt fans!
De deputatie van de provincie Antwerpen en het Provinciaal groendomein Rivierenhof danken alle fans die massaal online te kennen gaven dat de internationale Green Flag Award-publieksprijs naar het Rivierenhof moest gaan. Directeur Peter Verdyck: “Dat het Rivierenhof nu voor de derde keer op één jaar tijd in de prijzen valt, is natuurlijk fantastisch! Wat deze onderscheiding echt bijzonder maakt, is dat ze te danken is aan de stemmen van de vele sympathisanten van het Rivierenhof. Ik wil daarom ook, in naam van al onze medewerkers, een welgemeend dank u zeggen aan al wie het Rivierenhof in het hart draagt. We blijven ons best doen om voor iedereen van het Rivierenhof een tweede thuis te maken.”

Zonder uw stem was het niet gelukt
Maar liefst honderd en vijf internationale GFA-parken buiten het Verenigd Koninkrijk - van Australië, Spanje, Verenigde Arabische Emiraten, … tot het Rivierenhof in Deurne - streden voor de titel van People’s Choice Green Flag Award via een aparte, internationale poll.
De stemming werd op 14 oktober 2018 afgesloten. Het publiek heeft gekozen verspreid over twaalf landen en drie continenten. De top 3 van favoriete Green Flag Award-parken buiten het Verenigd Koninkrijk is geworden (in alfabetische volgorde):

• Abu Dhabi Corniche Beach Gardens, Abu Dhabi City Municipality, Verenigde Arabische Emiraten
• Provinciaal Groendomein Rivierenhof, Provincie Antwerpen, België
• Tim Smythe Park, Clare County Council, Republiek Ierland

Internationale accreditatie zonder winstoogmerk
Carl McClean, International Development Manager Green Flag Award: "Het is inspirerend om zien dat er overal ter wereld mensen op hun favoriete park stemmen. Dat erkent het werk en de toewijding van de werknemers en vrijwilligers die deze GFA-erkende parken runnen. Wereldwijd groeit de belangstelling voor de Green Flag Award elke dag. Dat geeft aan dat de Green Flag Award-principes aansluiten bij wat parkbezoekers belangrijk vinden en dat de GFA hieraan tegemoet komt door goed gerunde openbare parken en groene ruimten te waarderen, te erkennen en te onderscheiden door middel van een internationale accreditatie zonder winstoogmerk."

 

Internationaal keurmerk Green Flag Award (GFA)

Voor het eerst in de geschiedenis van de Green Flag Award werd de verkiezing van een internationale publieksprijs voor parken buiten het VK georganiseerd. Honderd en vijf sites buiten het Verenigd Koninkrijk kwamen in aanmerking. Allemaal voldoen ze aan de hoge normen van de Green Flag Award, het internationale keurmerk voor parken en groene ruimten.

Meer info: www.greenflagaward.org

 

 

Meedenken over verkeer in de regio Dessel-Geel-Mol-Retie

publish date
19.10.2018
???module.newsItem.label.themes???

Bijna 2.200 mensen dachten deze zomer online mee na over hoe we ons in de toekomst vlot en veilig kunnen verplaatsen in de regio Geel, Mol, Dessel en Retie. Soms denken we daar hetzelfde over, af en toe zijn we het oneens. Ben je benieuwd naar de resultaten? Heb je nog vragen of opmerkingen? Dan kan je op 20 en 22 november terecht in Geel en Mol.

In de toekomst minder files en verkeersveilige wijken, dat wil iedereen. De woonkernen in Geel, Mol, Dessel en Retie krijgen via de N18 heel wat motorverkeer te slikken. Het verkeer dat nu op de N18 zit, zou meer gebruik kunnen maken van de N118. Een probleem dat niet eenvoudig op te lossen is en waarvoor verschillende alternatieve oplossingen bestaan.

De Provincie Antwerpen werkt nu aan een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) dat knopen moet doorhakken en oplossingen kiezen. Er bestaan verschillende oplossingsrichtingen die met een frisse blik worden bekeken. Een nieuwe aanpak gaat uit van dialoog met alle betrokkenen en het brede publiek.

Daarom doet de provincie Antwerpen een beroep op de kennis van wie de wegen in het hart van de Kempen het meest gebruikt of de omgeving errond het beste kent. Iedereen kan meepraten. Alle reacties en ideeën nemen we mee bij de opmaak van het nieuwe PRUP en het bijhorende milieueffectenrapport.

Dankzij de deelname van bijna 2.200 mensen aan de zomerbevraging over verkeer in deze regio, is veel duidelijker geworden hoe mensen zich in de regio verplaatsen en welke problemen ze daarbij ervaren. De voorkeuren over mogelijke tracés om de N18 met de N118 te verbinden zijn onderbouwd met argumenten. We willen met jou dieper ingaan op de resultaten van deze bevraging.

Ontdek op 20 en 22 november de antwoorden van de online bevraging. De nodige kaarten liggen open op tafel. Je kan alles in ongeveer een half uurtje bekijken. Wie dat wil, kan nog zijn mening kwijt of met zijn vragen terecht bij het projectteam van de provincie Antwerpen. Zo kan iedereen actief meedenken en zijn of haar ideeën letterlijk op de kaart zetten. We overlopen samen vragen zoals zoals Waarom kiezen zo veel of zo weinig mensen voor een specifiek tracé? Wat zijn de voor- en nadelen van een tracé? Heb jij een idee over hoe een (kleine) ingreep het verkeer in jouw buurt vlotter doet verlopen? Er is een plekje voorzien waar je ongestoord je mening kan neerpennen.

Welkom op 20 november in CC De Werft in Geel en op 22 november in het Gemeentehuis van Mol. Telkens vanaf 18u tot 21u.

Werk mee aan de toekomst van de Electrabelsite

publish date
18.10.2018
???module.newsItem.label.themes???

De provincie Antwerpen maakt voor de Electrabelsite in Schelle een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) op. Na het nodige studiewerk, stelt zij in het voorjaar de mogelijke invullingen voor. Alle geïnteresseerden mogen dan mee nadenken over de beste keuzes of alternatieven voorstellen.

De provincie Antwerpen maakt voor de Electrabelsite in Schelle een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) op. Ze doet dat samen met het studiebureau ‘Witteveen+Bos en OMGEVING’. Ter voorbereiding bezocht het ontwerpteam de locatie.

Een PRUP opstellen vraagt veel studiewerk. Het is nodig om voor elke nieuwe invulling het effect ervan te berekenen op de mobiliteit, de luchtkwaliteit, de geluidsoverlast, de biodiversiteit en het milieu. Experts zijn nu bezit met deze berekeningen.

Sinds de beginfase werden omwonenden en gebruikers van het projectgebied bij dit dossier betrokken. Zo werkten zij in actieve workshops mee aan het voorbereidend onderzoek. We geven de gebruikers, omwonenden en geïnteresseerden inspraak, zodat zij  mee vorm kunnen geven aan de toekomstige invulling van de Electrabelsite. De provincie zet in op participatie door verschillende infomarkten en workshops te organiseren doorheen de hele opmaak van het PRUP. In het voorjaar informeren we de betrokkenen over de mogelijke invullingen van dit grote gebied. In de verdere PRUP-procedure bekijken we samen wat de beste keuzes zijn en scheppen we een duurzaam lokaal draagvlak voor de toekomst.’

De huidige visie behoudt de visvijver op de site, voorziet een fietsverbinding, en behoudt de bijzondere gebouwen, een waardevol bos, diverse groene zones, de tuinwijk en de natuur- en parkzones rondom de vallei. De invulling van andere zones vraagt om diepgaander onderzoek. Over die invullingen mogen alle omwonenden, sitegebruikers en geïnteresseerden mee nadenken, en eventueel nog alternatieven voorstellen.
 

Interesse? Volg de communicatiekanalen van de provincie Antwerpen en de gemeente Schelle, Niel en Hemiksem. Of bezorg je e-mailadres aan het ontwerpteam via ruimte@provincieantwerpen.be of via de webpagina www.provincieantwerpen.be (zoekterm ‘Electrabelsite’). Je ontvangt dan een bericht over elke workshop, elk inspraakmoment of elke nieuwe fase van het PRUP.

Volgende