Aan de slag met Plan Vandaag: beschikbaar water voor land- en tuinbouw

19.04.2022

Ken je onze collega Lies Cambie al? Zij is de allereerste adviseur bodem- en waterbeheer bij de dienst Landbouw.  Binnen het Life ACLIMA project (link naar in de kijker plan vandaag) werkt ze aan oplossingen voor duurzaam watergebruik in de land- en tuinbouw. Zo helpt ze onze economie klimaatveilig en -neutraal te organiseren, dat is een van de hoofddoelen van Plan Vandaag.

Onze economie is klimaatneutraal en klimaatveilig georganiseerd

De provincie wil bedrijven(terreinen) (her)ontwikkelen naar groenere zones met slimmer watergebruik, inzetten op innovatie en op de jobs van de toekomst. Met eten van Belgische bodem wil ze meer en vaker lokaal spelen – klimaatbewust consumeren, zeg maar. Zo stoomt ze onze economie verder klaar voor morgen: door hergebruik te stimuleren, advies te geven, ruimtelijke uitvoeringsplannen en analyses te maken – en kennis te delen met gemeenten, bedrijven en landbouwers. De provincie houdt voeling met wat er leeft in de praktijk – en werkt daarom nauw samen met de sector in kwestie.