Provincie Antwerpen start werken fietsostrade F11 tussen luchthaven Deurne en Boechout

06.09.2018

De eerste spadesteek voor de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Mortsel en Boechout is een feit. Over een afstand van 3,7 kilometer legt de provincie Antwerpen er een fietsverbinding aan dat deel uitmaakt van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Indien alles vlot verloopt fiets je eind volgend jaar vlot van de luchthaven in Deurne tot aan de Ernest Claeslaan in Lier.

Start werken F11 Mortsel Boechout

Het project start aan de Vosstraat, langs de luchthaven in Deurne richting Boechout. Op de grens van Boechout en Mortsel komt er een kunststof fietsbrug over de sporen, die aansluit op de Victor Heylenlei. Deze straat wordt een fietsstraat. In de Oude Steenweg verlegt de provincie Antwerpen het fietspad naar de zijde waar het aansluit op de reeds aangelegde fietsostrade, waardoor fietsers geen twee keer moeten oversteken.

Het gaat om een traject van 3,7 kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsostrade van 4,5 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt. Voor de fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route met maar liefst 11 kruisingen minder.

Investeringen

De provincie Antwerpen investeert in dit project ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel kan de provincie Antwerpen beroep doen op EFRO-steun (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Ook de Vlaamse overheid draagt ruim 3 miljoen euro bij.

Verloop werken

De werken voor dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier zullen ruim een jaar duren. Na het rooien van bomen en verwijderen van andere obstakels start de aannemer o.a. met de bouw van keerwanden langs de parking Luchthaven. Meer dan wat lokale verkeershinder zullen de werken niet met zich meebrengen. Water-link i.s.m. Aquafin maakt van de werken gebruik om in de Victor Heylenlei een nieuw gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Op slechts 30 minuten fiets je dan van Antwerpen naar Lier.

EFRO en Europa logo