Provinciale Fietsbarometer raadt Puurs-Sint-Amands onderzoek autoluwere dorpskernen aan

publish date
17.07.2020

De provinciale Fietsbarometer onderwierp 73 kilometer bovenlokale functionele fietsroutes in de gemeente Puurs-Sint-Amands aan een grondig onderzoek. Met behulp van een meetfiets onderzocht de provincie Antwerpen trilcomfort, breedte, schrikstrook en kruisingen van deze routes die woonkernen, dorpskernen, winkelcentra, scholen, sportcentra en bedrijventerreinen met elkaar verbinden.

Lichterstraat in Puurs-Sint-Amands
De Lichterstraat in Puurs-Sint-Amands scoort een eindscore van 7,9/10

 

De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft 73 kilometer bovenlokale functionele fietsroutes. Ongeveer 75% van deze BFF-routes (55 kilometer) bestaat uit fietspaden. De eindscore voor de fietspaden loopt gelijk met het provinciale gemiddelde, namelijk 6,1/10 tegenover 5,9/10. Qua breedte scoort de gemeente met 6,6/10 slechter dan het provinciaal gemiddelde (7,4/10). Maar voor de parameter tussenstrook scoort Puurs-Sint-Amands iets beter dan het provinciaal gemiddelde, met 7,9/10 tegenover 7,3/10.

Uit de provinciale Fietsbarometer komt wel naar voor dat de Wolfstraat en in het verlengde Liezele-Dorp slecht scoren (2/10). Dit fietspad haalt slechts 1,7/10 op trilcomfort, 2,5/10 op breedte en 1,9/10 op tussenstrook terwijl het gemotoriseerd verkeer er 70km/u mag rijden. Vanuit de provincie Antwerpen raden we dan ook conforme enkelrichtingsfietspaden aan voor o.a Wolfstraat, Liezele-Dorp, de Provincialeweg en Kasteelstraat.

Gemengd verkeer

Op 18 kilometer van de BFF-routes in Puurs-Sint-Amands is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. De scores voor de routes in gemengd verkeer zijn vergelijkbaar met de provinciale gemiddelden. Uit de provinciale Fietsbarometer komt wel naar voor dat snelheidscontroles en snelheidsremmende maatregelen nodig zijn in onder andere Meir, Oppuurseweg en Theo Andriesstraat. In de Palingstraat, Liezele-dorp, Hoogstraat en Stationsstraat is het te druk voor gemengd verkeer. Hier kan onderzocht worden of bepaalde routes structureel autoluwer gemaakt kunnen worden, uiteraard steeds te bekijken in een breder mobiliteitskader.

De gemeente Puurs-Sint-Amands is momenteel bezig met het ontwerp van een fietspad langs de Theo Andriesstraat in Liezele. Daarnaast zijn ook de plannen voor de Wolfstraat al ver gevorderd. De gemeente neemt het onderzoek naar autoluwe dorpskernen mee in hun beleidsplan Ruimte.

Overzichtskaartje BFF routes Puurs Sint-Amands

 

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

Provincie Antwerpen lanceert concept autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout

publish date
02.07.2020

Van Herentals naar Turnhout fiets je binnenkort over de autoluwe fietsroute via Lille en Kasterlee, een route van ruim twintig kilometer. Een natuurgebied en een militair domein langsheen de spoorlijn verhinderen op korte termijn de realisatie van de fietsostrade F102 Herentals-Turnhout. Met de autoluwe fietsroute komt de provincie Antwerpen met een alternatief concept.

Ondertekening samenwerkingsovereenkomst autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout

Bij de herziening van het fietsostradenetwerk in 2015 bleken twaalf belangrijke fietsverbindingen niet langs een lijninfrastructuur te lopen, zoals bijvoorbeeld een spoorlijn of waterloop, of was een realisatie op korte termijn niet mogelijk door ruimtelijke aspecten zoals het doorkruisen van een natuurgebied. Het is daarom dat de provincie Antwerpen op zoek ging naar een alternatief, namelijk de autoluwe fietsroute.

Eén van zo’n autoluwe fietsroute realiseert de provincie Antwerpen op het traject Herentals-Turnhout, en dit als voorlopig alternatief voor de fietsostrade F102 Herentals-Turnhout. De aanleg van de fietsostrade langs de spoorlijn is momenteel geen optie omwille van het kruisen van een natuurgebied en een militair domein. Met een autoluwe fietsroute zal toch vanaf het station in Herentals tot net voorbij het station in Turnhout een vlotte fietsverbinding gerealiseerd worden.
Om deze autoluwe fietsroute te realiseren gaat de provincie Antwerpen zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande lokale wegen zoals buurtwegen en trage wegen. Daar waar nodig voeren we infrastructurele ingrepen uit die de route autoluwer, veiliger en comfortabeler maken voor de fietser. Voor de provincie Antwerpen is dit de eerste autoluwe fietsroute die we nadien grondig zullen evalueren.
 

Infozuil autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout

Kostprijs

Om deze autoluwe route te realiseren, investeert de provincie Antwerpen ongeveer 2 miljoen euro. De provincie Antwerpen staat in voor de begeleiding, opvolging en financiering van de werken. De stad Herentals, gemeenten Lille en Kasterlee en de stad Turnhout tekenden alvast de samenwerkingsovereenkomst. Zij zijn partners in dit hele verhaal en ondersteunen hiermee de uitwerking van de autoluwe fietsroute Herentals-Turnhout.

De realisatie van deze autoluwe route is voorzien voor 2021-2022.
 

Gemeente Essen scoort 6,7/10 op provinciale Fietsbarometer

publish date
30.06.2020

De provinciale Fietsbarometer nam bijna 35 kilometer bovenlokale functionele fietsroutes in de gemeente Essen onder de loep. Dit zijn routes die woonkernen, dorpskernen, winkelcentra, scholen, sportcentra en bedrijventerreinen met elkaar verbinden. De provinciale Fietsbarometer onderzoekt het trilcomfort, breedte, schrikstrook en kruisingen van deze routes. De bovenlokale fietspaden van Essen scoren met 6,7/10 boven het provinciale gemiddelde van 5,9/10.

Overzichtskaartje BFF routes Essen

 

In de gemeente Essen fiets je over 12,2 kilometer fietspaden op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Het trilcomfort van de fietspaden scoort met 6,3/10 beter dan het provinciaal gemiddelde van 4,5/10. De goede scores van o.a. de Nieuwmoersesteenweg, Moerkantsebaan en fietsostrade F14 Antwerpen-Essen spelen hierbij een rol. Voor breedte van de fietspaden scoort de gemeente Essen 7,4/10 en voor tussenbreedte of afscherming van de rijweg haalt het 7,3/10. Met deze cijfers evenaren ze het provinciale gemiddelde. Recent werd door de provincie Antwerpen het stuk van de fietsostrade F14 Antwerpen-Essen tussen de Kalmthoutsesteenweg en Paviljoenweg gerealiseerd. Een mooi stuk van 1,7 kilometer dat nog niet in deze cijfers van de provinciale Fietsbarometer zit, maar de eindscore van de gemeente bij een hermeting positief zal beïnvloeden.

Wel toont de provinciale Fietsbarometer aan dat de enkelrichtingfietspaden in Spijker, een gewestweg waar 70km/u toegelaten is, te smal zijn en niet afgeschermd van de rijweg. De provincie Antwerpen raadt hier conforme fietspaden aan. Ook in de Antwerpsesteenweg, Kalmthoutsesteenweg (tussen Spijker en Oude Baan), Moerkantsebaan (stuk van de brug richting Stationsstraat) geven we het advies conforme fietspaden aan te leggen.

De gemeente Essen kan na lang ijveren de verkeerslichten aan het Spijker dit najaar conflictvrij maken. De ambitie om op het Spijker vrijliggende fietspaden aan te leggen is er zeker bij de gemeente. Naar analogie met de vrijliggende fietspaden Nieuwmoersesteenweg en Moerkantsebaan, dat een omvangrijk traject was, wenst Essen ook veilige fietspaden te realiseren in de dorpskern van Wildert op de Kalmthoutsesteenweg. 

Gemengd verkeer

Op het grootste deel van de bovenlokale functionele fietsroutes in Essen (22,74 km) is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. De fietsgeschiktheid is afhankelijk van de aanwezigheid en snelheid van het gemotoriseerd verkeer en de beschikbare breedte van de weg. De eindscore in de spits ligt met 4,3/10 iets hoger dan het provinciaal gemiddelde van 3,9/10.

De gemeente Essen haalt een mooi gemiddelde van 6,4/10 voor trilcomfort in gemengd verkeer. Wel blijkt uit steekproeven dat de intensiteiten en snelheden in de gemeente te hoog liggen. Dit zorgt er voor dat bepaalde straten niet geschikt zijn voor gemengd verkeer. De provincie Antwerpen beveelt de gemeente Essen aan om in de Nieuwstraat/Kapelstraat (N133), Stationsstraat, Veldweg, Moerkantsebaan, Sint-Jansstraat en Mertensdreef snelheidscontroles uit te voeren en waar nodig de snelheden van het gemotoriseerd verkeer te beperken. Bepaalde routes kunnen ook structureel autoluwer gemaakt worden. We zien hier mogelijkheden voor Nieuwstraat/Kapelstraat (N133), Stationsstraat en Sint-Jansstraat. Uiteraard moet dit in een breder mobiliteitskader bekeken worden.

De gemeente Essen start nog dit jaar een dossier op om St.Jansstraat verkeersveliger te maken, verkeersremmers en veilige fietspaden horen hier zeker bij.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

Het tweerichtingsfietspad langs de Moerkantsebaan in Essen scoort 7,4/10
Het tweerichtingsfietspad langs de Moerkantsebaan in Essen scoort 7,4/10

Provinciale Fietsbarometer wijst gemeente Herenthout op knelpunten

publish date
19.06.2020

De provincie Antwerpen analyseerde met haar provinciale Fietsbarometer in de gemeente Herenthout de toestand van de bovenlokale functionele fietsroutes (BFF). Dat zijn routes die fietsers over langere afstanden gebruiken. Concreet gaat het om 40,6 kilometer BFF waarvan tien kilometer in gemengd verkeer. Trilcomfort, breedte, schrikstrook, verkeersintensiteiten en kruisingen zijn maar enkele van de onderzochte elementen.

Overzichtskaartje BFF routes Herenthout

Uit de gegevens van de provinciale Fietsbarometer komt duidelijk naar voor dat de bovenlokale functionele fietsroutes van de gemeente Herenthout voor alle kenmerken ver onder het provinciaal gemiddelde scoren. Het trilcomfort is er laag (2,9/10), voor tussenbreedte scoort de gemeente gemiddeld 4,5/10 en de breedte van de fietspaden haalt 6,4/10.

Positief in de gemeente Herenthout is dat de meeste fietspaden enkelrichting zijn. Het is bewezen dat het ongevalrisico op een tweerichtingsfietspad hoger ligt dan op een enkelrichting.

Wel beveelt de provincie Antwerpen de aanleg of heraanleg van fietspaden langs de Nijlense, Itegemse, Wiekevorstse, Herentalse en Bevelse Steenweg aan. De Itegemse Steenweg scoort 1,6/10 voor fietspadbreedte. De Nijlense Steenweg haalt dan weer een 2,2/10 op tussenbreedte en door de keuze van betonklinkers scoort de Bevelste Steenweg -2/10 op trilcomfort. Dit staat in schril contrast met bijvoorbeeld de Langstraat met een trilscore van 8/10 dankzij de materiaalkeuze van asfalt. 

Gemengd verkeer

10,45 kilometer bovenlokale fietsroutes bevinden zich in gemengd verkeer. In de gemeente Herenthout valt de slechte score voor fietsen in gemengd verkeer op. De gemiddelde score van 2,6/10 heeft vooral te maken heeft met de snelheden van het gemotoriseerd verkeer maar ook met de hoeveelheid auto’s waarmee de fietser af te rekenen krijgt binnen de bebouwde kom. De provincie Antwerpen beveelt dan ook aan om op die routes de snelheden van het gemotoriseerd verkeer te handhaven, maatregelen te nemen om het centrum autoluwer te maken of conforme fietspaden aan te leggen.

De gemeente Herenthout is blij met de samenwerking en de ondersteuning door de provincie Antwerpen. Dankzij de provinciale Fietsbarometer heeft de gemeente een objectief overzicht van de toestand en het veiligheidsniveau van hun bovenlokale fietsverbindingen. Het lokaal bestuur engageert zich tot een versnelde uitvoering van de diverse acties die in het meerjarenplan werden voorzien om fietsen veiliger en comfortabeler te maken.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. 

De Bouwelse Steenweg in Herenthout
De Bouwelse Steenweg in Herenthout scoort mooie punten in het rapport van de provinciale Fietsbarometer

Drie ontwerpteams geselecteerd voor hertekening stationsomgeving Boom

publish date
11.06.2020

Het lokaal bestuur Boom en de provincie Antwerpen willen de stationsomgeving van Boom herinrichten. Uit 37 kandidaten selecteerden ze samen met het team Vlaamse Bouwmeester drie mogelijke ontwerpteams. Die kregen vandaag een briefing en rondleiding in de stationsomgeving om daarna een gedetailleerd voorstel van offerte te kunnen indienen.

Een Masterplan moet de mogelijke opwaardering van de stationsomgeving van Boom uittekenen. De gemeente Boom en de provincie Antwerpen zoeken het beste ontwerpteam voor dat Masterplan via de procedure ‘Open Oproep’. Dat is een specifieke procedure, onder begeleiding van het Team Vlaamse Bouwmeester, om ontwerpteams te selecteren voor stedenbouwkundige en architecturale opdrachten. Oorspronkelijk stelden 37 geïnteresseerde ontwerpteams zich voor deze opdracht kandidaat. De eerste selectieronde resulteerde in drie ontwerpteams die telkens uit meerdere studiebureaus bestaan.

Laatste selectieronde

De drie ontwerpteams kregen vandaag een uitgebreide briefing en rondleiding in de stationsomgeving om een gedetailleerde offerte te kunnen uitwerken. Ze moeten daarbij weergeven wat hun visie over de omgeving is en toelichten hoe ze het Masterplan opmaken. Hoe zien ze de herinrichting van het gebied? Hoe integreren ze de fietsostrade in het nieuwe plan? Hoe stemmen ze af met andere projecten in de omgeving zoals de sanering van Frateur langs de A12? Hoe nemen ze de mening van de omwonenden, de bedrijven en geïnteresseerden mee? Hoe denken ze de herinrichting op het terrein te realiseren, en met welke financiële middelen?

Bovendien moeten ze voor drie deelzones hun voorstel van Masterplan uitwerken tot het niveau van een concreet bouwplan dat niettemin voldoende flexibel is om, indien nodig, aan te passen aan de andere deelzones of aan nieuwe ontwikkelingen.

Volgens de procedure geeft het Team Vlaamse Bouwmeester de drie ontwerpteams tot einde september 2020 de tijd om hun voorstellen en offerte in te dienen. Omdat het veel werk en tijd vraagt én om kwaliteitsvolle voorstellen te ontvangen, voorziet de procedure voor elk ontwerpteam een vergoeding van 10.000 euro voor zijn voorstel. Uit de ingediende voorstellen selecteren de gemeente Boom en de provincie Antwerpen het beste ontwerpteam om het Masterplan helemaal uit te werken.

Waarom

De stationsomgeving van Boom ligt er vandaag eerder troosteloos bij. Onbenutte percelen bouwgrond en verlaten bedrijfssites vragen om invulling. Het stationsplein kent slechts een beperkte dynamiek en de publieke ruimte is niet kwaliteitsvol. Door de aanwezigheid van de Rupel, de spoor- en fietswegen is deze stationsomgeving nochtans een interessante mobiliteitsknoop.

Een andere doelstelling is de stationsomgeving opnieuw verbinden met de omliggende wijken. Richting centrum vormt de A12, die hier in een diepe sleuf ligt, een grote barrière. Slechts één brug verbindt het station met het centrum van Boom. In het westen wordt de stationsomgeving afgezoomd door de spoorlijn en de achterliggende industrieterreinen. Ten zuiden van de stationsomgeving lopen de Rupel en het Zeekanaal.

Samenwerking

Onder het motto ‘de stationsomgeving verbindt’ werken het lokaal bestuur Boom en de provincie Antwerpen dit project samen uit. Ook de NMBS, De Lijn, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen en de Vlaamse overheid zijn betrokken partijen. Meer info lees je op de webpagina's over dit project.

Fietsbrug over Kleine Nete in Herentals geplaatst

publish date
11.06.2020

Nog één fietsbrug was er nodig om de fietsostrade tussen Rozenstraat in Herentals en de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals met elkaar te kunnen verbinden: een fietsbrug over de Kleine Nete. Met de plaatsing van deze fietsbrug komt de provincie Antwerpen alweer een stap dichter bij de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen.

Overzichtskaartje fietsbrug Kleine Nete Herentals


De fietsostrade F105 Herentals-Balen telt in totaal negen fietsbruggen en twee fietstunnels. Op grondgebied Herentals zijn dat maar liefst vijf fietsbruggen en één fietstunnel. De fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals plaatste de provincie Antwerpen in juli vorig jaar. Een maand later werd de fietstunnel aan Koulaak gerealiseerd. Om die twee met elkaar te verbinden, was er nog een brug over de Kleine Nete nodig. Deze fietsbrug van 24 meter lang werd nu door aannemer Mols-Iemants geplaatst.

Fietsbrug Kleine Nete

De fietsbrug over de Kleine Nete is 24 meter lang en 5,5 meter breed. Deze stalen constructie werd in twee delen in een atelier gemaakt en nadien getransporteerd naar de juiste locatie. De aannemer plaatste de twee delen in de werfzone aan elkaar zodat ze nadien in één geheel omhoog werd gehesen en op de juiste plaats werd gelegd. In de leuning van de fietsbrug is verlichting voorzien. Deze fietsbrug ligt in het natuurgebied Olens Broek. Omwille van o.a. vleermuizen en andere nachtdieren in dit natuurgebied koos de provincie Antwerpen om te werken met amberkleurige verlichting. Deze kleur van verlichting werkt minder verstorend voor de vleermuizen maar biedt nog steeds voldoende verlichting voor de fietsers.

De kostprijs van deze fietsbrug bedraagt 342 725 euro excl BTW. De provincie Antwerpen doet voor de aanleg van deze fietsbrug beroep op het Fietsfonds en ontvangt zo 50% subsidies van de Vlaamse overheid.

Aanleg fietsweg tussen Rozenstraat en fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals

Nu de fietsbrug over de Kleine Nete gerealiseerd is, kan aannemer Colas in de loop van de maand september/oktober starten met de aanleg van de fietsostrade tussen Rozenstraat en de fietsbrug kanaal Bocholt-Herentals. Door de aanleg van deze fietsweg verbindt provincie Antwerpen de fietstunnel aan Koulaak, de nieuwe fietsbrug over de Kleine Nete met de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals. Deze werken duren, zonder onvoorziene omstandigheden, tot midden 2021.

Fietsbrug kleine Nete in Herentals

Provinciale Fietsbarometer analyseerde 88 kilometer bovenlokale fietsroutes in Westerlo

publish date
11.06.2020

De gemeente Westerlo telt 84 kilometer bovenlokale fietspaden (BFF). De provinciale Fietsbarometer analyseerde deze grondig. Met een eindscore van 6,4/10 scoren ze beter dan het provinciale gemiddelde (5,9/10). Fietsen in gemengd verkeer, met een lengte van 4 kilometer, evenaart met een gemiddelde eindscore van 3,2/10 het provinciale gemiddelde (3,9/10).

Overzichtskaartje BFF routes in Westerlo

Het rapport van de provinciale Fietsbarometer voor de gemeente Westerlo toont aan dat de fietspaden vooral slecht scoren op trilcomfort. De gemeente Westerlo kan al mooie cijfers op tafel leggen wat betreft de breedte van de fietspaden (8,3/10) en tussenstroken (7,5/10). De sterk verouderde fietsinfrastructuur, zoals bijvoorbeeld in de August Cannaertstraat en Guldensporenlaan, zorgen voor een slechte score op trilcomfort. Vanuit de provincie Antwerpen adviseren we de gemeente dan ook te werken met asfalt in plaats van met cementbeton of klinkers. Hoe egaler het oppervlak hoe beter het trilcomfort.

Gemengd verkeer

Op 4 kilometer van de BFF-routes in Westerlo is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Voor fietsers is het minder fijn fietsen in het stuk Oevelse Dreef tussen de Tongerlostraat en de Trienenkantlaan omwille van het extreem lage trilcomfort (-5,3/10). De klinkers zijn niet comfortabel voor de fietser. In Ter Voort en de Boerenkrijglaan adviseert de provincie Antwerpen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden te brengen en dit voor de veiligheid van de fietser.

Voor de gemeente Westerlo is de provinciale Fietsbarometer een uitstekend en gebruiksvriendelijk hulpmiddel om het fietsbeleid mee vorm te geven. In het gemeentelijk fietsactieplan komen de projecten die de gemeente Westerlo gaat uitvoeren quasi volledig overeen met de bevinding van de provinciale Fietsbarometer. 

Zo start de gemeente Westerlo met de rioleringswerken in de August Cannaertsstraat, met een volledig nieuw en comfortabel fietspad in de afwerkingsfase. Ook de fietsassen Jaak Lemmenslaan - Asberg, Geneinde, Hoog Heultje - Gravin de Merodestraat pakt de gemeente aan. 

Er zitten ook quick wins in de bevindingen van de provincie Antwerpen om de fietsveiligheid in de gemeente Westerlo te verhogen, zoals het aanbrengen van conforme fietssuggestiestroken op doorgangswegen en van pijlmarkeringen op tweerichtingsfietspaden.

Dat Westerlo zwaar inzet op de fiets is wel duidelijk. De gemeente neemt deel aan het schoolroutesysteem Route2School, verschillende trage wegen worden de volgende jaren aangepakt en de gemeente maakt deel uit van het provinciale project Verkeersveilige Gemeente. Ook in het fietsbeloningssysteem Bike2School stapt de gemeente mee in.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet enkele aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de het fietsen in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

Jaak Lemmenslaan in Westerlo
De heraanleg van het fietspad van de Jaak Lemmenslaan staat op de planning van de gemeente Westerlo

Fietsostrade F14 Antwerpen-Essen al voor 25 kilometer befietsbaar

publish date
05.06.2020

De provincie Antwerpen werkte een ontbrekend deel op de fietsostrade F14 Antwerpen-Roosendaal via Kapellen, Kalmthout en Essen weg. Tussen de Paviljoenweg en Kalmthoutsesteenweg in Essen legde ze over een afstand van ruim 1,5 kilometer een fietsweg in rode asfalt aan.

Kaartje fietsostrade F14 fietsbeschikbaarheid

Momenteel fiets je vanaf de Nederlandse grens tot Antwerpen Luchtbal vlot over de fietsostrade F14 Antwerpen-Roosendaal. Door het wegwerken van het ontbrekende deel op grondgebied Essen, komen we een stap dichter bij de volledige realisatie van deze fietsostrade. Ondertussen is 25,4 kilometer van 27,3 kilometer volledig gerealiseerd.

De eerder gerealiseerde delen van deze fietsostrade kennen sowieso al succes. In Kalmthout telt de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1 024 fietsers per dag. Op diezelfde fietsostrade in Kapellen zit het daggemiddelde op 690 fietsers met op de topdag een maximum van 2 478 fietsers op een werkdag.

Fietsweg Paviljoenweg-Kalmthoutsesteenweg Essen

Tussen de Paviljoenweg en Kalmthoutsesteenweg fiets je voortaan over een 3 meter brede fietsweg over een roodbruine asfalt en dit over een totale lengte van 1,67 kilometer. Voor de veiligheid van de fietser is er op dit volledige traject verlichting en een middenmarking voorzien. Aan de spooroverwegen komt er nog een gekleurde slemlaag aan. En om de weg niet uit het oog te verliezen, brengt de provincie Antwerpen ook hier F-logo’s aan op de grond en plaatsen het wegwijzers, net zoals op de rest van het traject.

Kostprijs

De realisatie van dit ontbrekende deel kostte 650 000 euro. De provincie Antwerpen doet voor deze werken beroep op het Fietsfonds en ontvangt zo 50% subsidie van de Vlaamse overheid.

Provincie Antwerpen lanceert tweede Grote Fietsenquête

publish date
27.05.2020

In 2013 polste de provincie Antwerpen naar ervaringen van de fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel over Mechelen. In 2017 organiseerde ze een onderzoek naar het recreatief én functioneel fietsen in de provincie Antwerpen en anno 2020 kijkt de provincie Antwerpen over de grenzen heen met de tweede Grote Fietsenquête. Ook nu wil de provincie Antwerpen inzicht krijgen in het fietsgebruik, de motivaties en barrières om de fiets te nemen.

Infographic overzicht fietsenquête 2017
De ‘Grote Fietsenquête’ van 2017 leverde héél wat bruikbare informatie op voor de provincie Antwerpen

 

Dankzij de Grote Fietsenquête van 2017 kregen we als provincie Antwerpen een duidelijk beeld van de fietsers binnen de provincie Antwerpen. Het gaf ons een houvast om het provinciale fietsbeleid verder uit te tekenen. Als partner van het Europees BITS-project (Bicycles in Intelligent Transport Systems) kan de provincie Antwerpen met de tweede Grote Fietsenquête de resultaten nu ook gaan vergelijken met de resultaten uit o.a. Nederland, Denemarken en Duitsland. Het biedt de provincie meer inzichten hoe we het beleid nog beter kunnen afstemmen op de fietser.

Met de tweede Grote Fietsenquête wil de provincie Antwerpen haar inzicht vergroten en actualiseren in de keuzes die mensen maken voor hun verschillende transportvormen, over het fietsgebruik, over motivaties en barrières om de fiets te nemen.

Een tweede focus binnen deze fietsenquête ligt op het gebruik van en de houding tegenover nieuwe technologie bij fietsen. De provincie Antwerpen wil te weten komen hoe mensen het gebruik van technologie voor het verbeteren van veiligheid en comfort waarderen en ervaren. We testten eerder al een cameratechnologie op een kruising met de fietsostrade F18 in Bornem. Met de resultaten kregen we inzicht in de rijpatronen van de verkeersdeelnemers en zagen waar bijna-ongevallen gebeurden. Andere Europese partners testen apps of sensoren aan verkeerslichten. Kan technologie mensen op de fiets krijgen die deze nu aan de kant laten staan?

Provinciale Fietsbarometer en BITS

In het BITS-project engageert de provincie Antwerpen zich om, samen met de andere partners, de CO²-uitstoot met 9% te verminderen en het fietsgebruik met 10% te doen toenemen door inzet van technologie, fietsdata en analyse. De tweede Grote Fietsenquête loopt ook in Denemarken, Duitsland, Nederland zodat het de provincie Antwerpen Europees vergelijkingsmateriaal oplevert.

De tweede Grote Fietsenquête vind je op https://nl.surveymonkey.com/r/fietsmobiliteit en loopt tot 31 juli 2020. 

Fietsostrade F11 Antwerpen Lier tussen Deurne en Boechout klaar

publish date
20.05.2020

Een fietsostrade van 4,5 meter breed en 3,7 kilometer lang verbindt voortaan de Vosstraat in Deurne met de reeds gerealiseerde fietsostrade langs de Oude Steenweg in Boechout. Als fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route met maar liefst elf kruisingen minder.

In september 2018 startte de provincie Antwerpen met de aanleg van de fietsweg. Een belangrijke mijlpaal in de realisatie van dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier was de plaatsing van de fietsbrug. De dertig meter lange fietsbrug op de grens van Mortsel en Boechout is een knap staaltje vakwerk. Je steekt als fietser de spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van vijf meter breed.

Ondanks het feit dat de fietsostrade nog niet volledig open was, kent ze toch al succes. Begin dit jaar telde de provincie Antwerpen tijdens de ochtendspits gemiddeld honderd fietsers per uur langs de Luchthavenlei op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Uit de tellingen van april blijkt dat er gemiddeld 1690 fietsers per dag gebruik maakten van deze fietsostrade. Het feit dat we massaal aan het fietsen gingen tijdens de lockdownperiode is ongetwijfeld de reden dat dit cijfer beduidend hoger ligt dan tijdens de eerste helft van maart, met een gemiddelde van 526 fietsers per dag. De absolute topdag tot nu was zondag 26 april waar 3 340 fietsers geteld werden aan de Luchthavenlei.

Ondertussen zijn alle werken afgerond en is de fietsostrade officieel geopend. Het coronavirus stak een stokje voor het officieel infietsen van dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Maar uitstel is zeker geen afstel. De provincie Antwerpen voorziet nog een feestelijke opening later op dit jaar.
 

Investeringen

De realisatie van dit project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies en 800 000 euro van de Vlaamse overheid. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Voor de aanleg van de fietsweg kan de provincie Antwerpen via het Fietsfonds rekenen op ruim 3 miljoen euro vanuit de Vlaamse overheid.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in het netwerk

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Ondertussen is reeds 75% van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier befietsbaar. Om deze fietsostrade verder te realiseren, is provincie Antwerpen begin mei gestart met de realisatie van een fietstunnel onder de ring van Lier en een fietsbrug over de spoorlijnen richting de noodzijde van het station.
 

Logo EFRO Europa Vlaanderen

Fietsboxen langs fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen

publish date
11.05.2020

De provincie Antwerpen verlengt de samenwerking met de maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier over de fietsboxen met twee jaar. Zo blijven fietsers met pech op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen verzekerd van een vervangfiets en fietsherstelling tot en met 2021. Tijdens het eerste jaar van de werking bleken deze mobiele fietshersteldiensten een schot in de roos. De maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier hervatten hun werking langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.

Het fietsboxproject voorziet op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen tussen de stations Berchem en Mechelen Nekkerspoel om de drie kilometer een elektrische vervangfiets in een fietsbox. Bij pech kan je er je fiets veilig achterlaten. Een medewerker van Werkmmaat of Atelier haalt de fiets op, herstelt hem en plaatst de herstelde fiets terug in de fietsbox. Wegens de coronamaatregelen bleven de boxen de afgelopen zes weken gesloten. Maar ze zijn nu weer helemaal operationeel.

Voor de coronacrisis noteerde vzw Werkmmaat minimaal één gebruiker per week per box. Het eerste werkjaar betekende dit bijna 200 herstellingen. De registratiewebsite http://fietsostrade.gridbox.be/ is tijdens de sluitingsperiode nog klantvriendelijker geworden. Zo kan je je eenvoudig vooraf registreren, en heb je bij pech geen onnodig tijdverlies.

Benieuwd hoe het werkt?
Ben je een regelmatige fietser langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen, registreer je dan nu al via de website http://fietsostrade.gridbox.be/. Dan ben je bij pech slechts 1 sms’je verwijderd van snelle vervanging van je fiets.
Daarnaast kan je je ook altijd bij de fietsbox zelf registreren via je smartphone. Aan de zijkant van de fietsbox vind je alle info. Na uitwisseling van je gegevens krijg je toegang tot de fietsbox en wissel je je fiets om voor een elektrische vervangfiets. Na herstelling haal je je eigen fiets terug af. Je ontvangt daarna een digitale factuur voor de herstelkosten.

Duurzame keuze
De fietsboxen van Gridbox zijn met energiezuinige instrumenten en met zonnepanelen uitgerust, die ook de elektrische Kettlerfietsen opladen. De fietsboxen zijn betrouwbaar in gebruik en gemakkelijk te bedienen. Elke box draagt een duidelijke handleiding.

Waar vind je de fietsboxen
Zeven fietsboxen langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen: Hove Verbindingsstraat, Kontich Station, Duffel Klokkestraat, Duffel Station, Sint-Katelijne Waver Station, Sint-Katelijne-Waver Tunnel R6, Mechelen Caputsteenstraat.

Provincie Antwerpen start met aanleg brug- tunnelcomplex in Lier

publish date
30.04.2020

Voor de provincie Antwerpen is de stad Lier een belangrijk knooppunt in het fietsostradenetwerk. Het veilig kruisen van de ring rond Lier (R16) en de treinsporen is een absolute noodzaak voor de realisatie van de fietsostrade F11 Anwerpen-Lier. De werken aan deze fietsbrug en –tunnel starten 4 mei 2020.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier toekomstbeeld van op  fietsbrug

In de verdere realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier voorziet de provincie Antwerpen een vlotte verbinding tussen de Hockeyweg en het station van Lier. Om deze verbinding vlot en veilig te maken, komt er een fietstunnel onder de ring rond Lier (R16) tussen de twee sporenbundels. Daarnaast realiseren we een fietsbrug over de sporen langs de noordzijde van het station, dus over de spoorbundel vanuit Antwerpen. Ook de fietsostrade F16 Lier-Lint sluit aan op dit brug-tunnelcomplex.

Maandag 4 mei 2020 start de aannemer met de werken. In augustus 2020 staat het inschuiven van de fietstunnel onder de R16 op de planning. Nadien volgt de bouw van de brugpijlers zodat in juni 2021 de brugdelen geplaatst kunnen worden. Zonder tegenslag rondt de provincie Antwerpen dit project af tegen eind 2021.

Dit project kost bijna 8 miljoen euro. De provincie Antwerpen investeert 4 miljoen euro in de bouw van de fietsbrug en –tunnel en kan op een cofinanciering van 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen.

Verloop werken

Voor de aanleg van het fietspad en de bouw van de tunnel moet de aannemer heel wat grond en materiaal vervoeren. Vooral in de periode vanaf 4 mei 2020 tot aan het bouwverlof zal het werfverkeer met vrachtwagens door o.a. de wijken Zevenbergen en Donk rijden. Vervolgens bouwt de aannemer de fietstunnel naast de R16 en legt hij de weg naar de fietstunnel aan. Na het bouwverlof, in augustus 2020 tot juni 2021, werkt de aannemer verder aan de bouw van de brugpijlers.

Traject werfverkeer

Tijdens deze werken verlaten de vrachtwagens de Ring via de Donkweg om zo langs de Smedenstraat, Stijn Streuvelslaan en Ernest Claeslaan naar de werf te rijden.
 

Volgende van de detaillijst