Provinciale Fietsbarometer analyseert fietspaden in Zandhoven

publish date
05.12.2018

De fietspaden langs de Vierselbaan, Herentalsebaan, Dennenlaan en Hallebaan zijn te smal en/of liggen te dicht bij de rijweg voor de fietsers in Zandhoven. Over het algemeen scoren de Zandhovense fietspaden met 6/10 hetzelfde als het provinciale gemiddelde van 6,1/10. De provinciale Fietsbarometer bracht o.a. de veiligheid, het comfort en verkeersintensiteiten objectief in beeld.

Het jaagpad bij Viersel scoort 9,7/10, de beste score voor het hele BFF op het grondgebied van Zandhoven.
Het jaagpad bij Viersel scoort 9,7/10, de beste score voor het hele BFF op het grondgebied van Zandhoven.

Zandhoven scoort zoals de gemiddelde gemeente in de provinciale Fietsbarometer van de provincie Antwerpen. De bovenlokale fietspaden van Zandhoven, goed voor 49 kilometer, behalen een eindscore van 6/10. De bovenlokale fietsroutes in gemengd verkeer, met een totale lengte van 8 kilometer, hebben een gemiddelde eindscore (in de spits) van 3,9/10 tegenover 4,1/10 voor het provinciaal gemiddelde. Voor het jaagpad bij Viersel en op de afstand tussen het fietspad en de rijweg scoort 60% van de fietspaden in Zandhoven dan weer bovengemiddeld.

Fietspaden

Fietsers gebruiken de Vierselbaan vaak. Deze rijweg heeft twee éénrichtingsfietspaden die te smal zijn en te dicht bij de rijweg liggen. Hierdoor scoren de fietspaden op de Vierselbaan slechts 2,7/10. Dezelfde problemen doen zich voor op het fietspad langs de Herentalsebaan. De provincie Antwerpen adviseert dan ook de aanleg van conforme fietspaden langs de Viersel- en Herentalsebaan. Maar ook de aanleg van conforme fietspaden langs de as Boudewijnlaan-Pulsebaan-Dorp-Goormansstraat en de Liersebaan zijn aangewezen

Gemengd verkeer

Op 8 kilometer van de BFF-routes in Zandhoven is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. De Boshuisweg-Hooidonck springt in het oog met een score van slechts 1,7/10. Fietsers fietsen er samen met gemotoriseerd verkeer dat zich onvoldoende aan het geldende snelheidsregime van 50 km/u houdt. De provincie Antwerpen adviseert om de snelheden te monitoren en snelheidsremmende maatregelen te nemen. Voor de Keulsebaan, die vaak als sluipweg wordt gebruikt, geeft de provincie Antwerpen het advies maatregelen tegen het sluipverkeer te nemen.

Goede punten

Er is in Zandhoven nog ruimte tot verbetering. Toch zijn er ook goede punten. Zo scoort het jaagpad bij Viersel 9,7/10, de beste score voor het hele BFF op het grondgebied van Zandhoven. Ook de afstand tussen het fietspad en de rijweg is op de meeste routes voldoende en hierop haalt de gemeente gemiddeld 7,1/10. Voor 60% van de fietspaden in Zandhoven voldoet de breedte en behaalt de gemeente 7,5/10.

De gemeente Zandhoven is dankbaar voor de cijfers die de provincie Antwerpen verzamelde. Met de cijfers van de fietsbarometer en met het resultaat van de Mobiliteitsstudie Middenkempen, die ook met de medewerking van de provincie Antwerpen uitgevoerd werd, in de hand kan de gemeente een onderbouwd beleid uittekenen voor de komende jaren. De scores bevestigen alvast de huidige inschatting van de gemeente. Enkele straten die minder scoorden staan al op het verlanglijstje om structureel aan te pakken. Ook het mooie resultaat van het jaagpad doet de gemeente Zandhoven dromen.  In Zandhoven wil men heel graag inzetten op fietsostrades. Voor het jaagpad wil Zandhoven wel nog graag zien dat deze veelgebruikte fietsweg verlicht wordt en dat er in de wintermaanden gestrooid wordt. En daarvoor rekent het op de Vlaamse Waterweg.

Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleine ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken. Meer info vind je op de webpagina van de provinciale Fietsbarometer.  
Wil je het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Zandhoven doornemen? Vraag het op via het contactformulier van Steunpunt Fiets.


 

Bouw fietstunnels fietsostrade F105 Herentals-Balen gestart

publish date
03.12.2018

Voor de fietsostrade F105 Herentals-Balen is de provincie Antwerpen gestart met de realisatie van twee fietstunnels, één aan Koulaak in Herentals en één onder de ring van Geel.

De werken aan de fietstunnel onder de ring van Geel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, zijn gestart

In Herentals gaat het voorlopig om voorbereidende werken. De aannemer rooide er de struiken en legde een werfweg aan. Na Nieuwjaar start men met het plaatsen van een betonnen keerwand in de spoorweghelling. Deze muur moet er het niveauverschil opvangen tussen het spoor en het maaiveld.
Aansluitend worden nutsleidingen, die de bouw van de tunnel verhinderen, verplaatst. In de periode mei-augustus 2019 bouwt de aannemer de tunnel aan de zijde van Koulaak om vervolgens tegen het najaar van 2019 de tunnel onder de sporen te kunnen plaatsen.

Voor de fietstunnel onder de ring van Geel werden bomen en struiken gerooid en de werfzone ingericht. Daar start de aannemer met de bouw van de tunnel. Het eerste werk is de vloerplaat gieten.
De bouw van de tunnel gebeurt volledig naast het spoor, aan de zijde van Larum (richting Olen). Tijdens het paasweekend volgend jaar wordt de ring afgesloten en de fietstunnel op zijn plaats geschoven.
Daarna volgt de afwerking van de betonnen tunnel en de aanleg van het fietspad.

Onderdeel fietsostrade F105 Herentals-Balen

Beide fietstunnels maken deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze fietsostrade loopt langs spoorlijn 15 en zal 36 kilometer lang zijn. De keuze voor deze fietsostrade is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt namelijk door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen.

Subsidies

Voor beide fietstunnels kan de provincie Antwerpen rekenen op de financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en van Vlaanderen. EFRO is een structuurfonds dat bijdraagt aan de economische, sociale en territoriale ontwikkeling van de Vlaamse regio.
 

EFRO en Europa logo

Werken aanleg fietsostrade tussen luchthaven Deurne en Mortsel vorderen goed

publish date
03.12.2018

De werken aan het ontbrekende deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier vorderen goed. Het goede weer van de afgelopen maanden zorgt er voor dat de fietsostrade vorm begint te krijgen. Zo is de onderlaag van het fietspad van aan de sportvelden langs de luchthavenlei in Deurne tot aan de fietstunnel aan Pater Renaat De Vosstraat in Mortsel reeds aangelegd, de verlichtingskabels werden al voorzien en de grachten gegraven.

Aanleg fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen luchthaven van Deurne en Mortsel
De onderlaag voor de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen de luchthaven van Deurne en Mortsel werd al aangelegd.

2019

Na de kerstvakantie start de aannemer met de bouw van de keerwanden voor de aansluiting op de Vosstraat in Deurne. Deze muur zorgt ervoor dat het niveauverschil tussen de Vosstraat en het terrein naast de spoorweg opgevangen wordt.
Na de kerstperiode worden ook de landhoofden van de kunststof fietsbrug ter hoogte van de Priester Poppestraat gebouwd. Het landhoofd is het steunpunt van de fietsbrug over de sporen. Voor de bouw van deze fietsbrug kan de provincie Antwerpen beroep doen op EFRO-steun (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling).


Het is nog wachten tot zomer 2019 voor een deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier kan ingefietst worden. In het voorjaar van 2019 worden de verlichtingspalen geplaatst. En van zodra overal de fundering voor het fietspad ligt, kan de rode toplaag voorzien worden.
Om over de fietsbrug te kunnen fietsen, is het nog geduld oefenen tot eind 2019.
 

450 deelnemers aan open gesprekken over verkeer door woonkernen Geel, Mol, Dessel en Retie

publish date
26.11.2018

Tijdens de open gesprekken in Geel en Mol ontdekten 450 aanwezigen wat 2.220 mensen denken over het verkeer en leefbaarheid in de regio Geel, Mol, Dessel en Retie. In beide gemeenten presenteerde de provincie Antwerpen de resultaten van haar zomerbevraging en ging daarover open gesprekken aan. Het publiek kon zijn bezorgdheden en suggesties uiten over het verkeer in de woon- en werkomgeving. Het projectteam verwerkt nu alle reacties. Een volgende inspraakkans is voorzien in de zomer van 2019.  

Minder files en verkeersveilige wijken. Daarvoor werkt de provincie Antwerpen aan een provinciaal ruimtelijke uitvoeringsplan (PRUP). Zij kiest daarbij voor een nieuwe aanpak in open communicatie.

Frisse blik vanuit brede dialoog
In de toekomst minder files en verkeersveilige wijken. Met dat doel werkt de provincie Antwerpen aan een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP). De provincie kiest daarbij voor een nieuwe aanpak die iedereen betrekt en uitgaat van open communicatie.Denkpistes over een nieuw PRUP-proces worden vanaf de start open op tafel gelegd. De bevolking denkt actief mee. Zulk participatief proces is niet evident. Toch zet de provincie Antwerpen hierop in. De online bevraging over regioverkeer leverde 2.220 reacties op. Belangrijke informatie voor de onderzoekers die info uit alle hoeken verzamelen en eerdere onderzoeken met een frisse blik herbekijken. De opkomst in Geel en Mol toont de interesse en de wil tot samenwerking van het publiek.

Informatie en interactie
Zowel in Geel als Mol bleek dat veel mensen bezorgd zijn over het verkeer in hun woonomgeving. Wie de online bevraging invulde, was nieuwsgierig naar de resultaten ervan. Behalve je informeren over het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) kon je actief meedenken en -praten over toekomstig regioverkeer. Een PRUP onderzoekt vanaf de start alle effecten tegelijk, onder meer in een milieu-effectenrapport. Daarover kon je je mening letterlijk op de kaart zetten.

Posters en projecties toonden reacties uit de zomerbevraging. Wie vragen had, kon terecht bij het projectteam van de provincie Antwerpen. Je kon op diverse manier nog iets toevoegen. Je kon extra feedback geven of weerwoord bieden op de inbreng van anderen. Ook wie de online bevraging niet invulde, kon nog volop reageren en waardevolle input aanbrengen. De provincie Antwerpen luisterde naar alle tips, bedenkingen en ideeën.

Met argumenten voor en tegen verdergaan
De gesprekken in Geel en Mol wijzen op veel verschillende en uiteenlopende meningen. Velen duidden op de kaart dezelfde onveilige punten aan. Vooral over mogelijke tracés bestaan verschillende meningen. Posters toonden de meest gehoorde of verrassende argumenten voor of tegen specifieke tracés. Aanwezigen konden bijkomende pro of contra aanvullen.
Alle opmerkingen en suggesties worden nu door het projectteam en experten beoordeeld en verwerkt in een startnota. De bevolking kan zich uitspreken over geselecteerde alternatieven, en er nogmaals opmerkingen of suggesties aan toevoegen. Deze reacties worden meegenomen in een scopingnota. Ook in die procesfase organiseert de provincie inspraak. Dat inspraakmoment wordt voorzien in de zomer van 2019.

Ruime belangstelling voor dialoogmarkt Geel over regioverkeer

publish date
21.11.2018

Liefst 228 nieuwsgierigen maakten de eerste dialoogmarkt over het regioverkeer een succes. In CC De Werft in Geel presenteerde de provincie Antwerpen de resultaten van haar zomerbevraging, waaraan 2.220 mensen deelnamen. Ook ging zij een open gesprek aan over de verkeerssituatie in de woonkernen van Geel, Mol, Dessel en Retie. Wie deze kans op inspraak miste, kan donderdag nog terecht in Mol.

Minder files en verkeersveilige wijken. Daarvoor werkt de provincie Antwerpen aan een provinciaal ruimtelijke uitvoeringsplan (PRUP). Zij kiest daarbij voor een nieuwe aanpak in open communicatie.

Frisse blik vanuit brede dialoog
Denkpistes over een nieuw PRUP-proces worden vanaf de start open op tafel gelegd. De bevolking denkt actief mee. Zulk participatief proces is niet evident. Toch zet de provincie Antwerpen hierop in. De online bevraging over regioverkeer leverde 2.220 reacties op. Belangrijke informatie voor de onderzoekers die info uit alle hoeken verzamelen en eerdere onderzoeken met een frisse blik herbekijken. De opkomst in Geel toont de interesse en de wil tot samenwerking van het publiek.

Informatie en interactie
Dinsdag bleek dat veel mensen bezorgd zijn over het verkeer in hun woonomgeving. Wie de online bevraging invulde, was nieuwsgierig naar de resultaten ervan. Behalve je informeren over het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) kon je actief meedenken en -praten over toekomstig regioverkeer. Een PRUP onderzoekt vanaf de start alle effecten tegelijk, onder meer in een milieu-effectenrapport. Daarover kon je je mening letterlijk op de kaart zetten. 
Posters en projecties toonden reacties uit de zomerbevraging. Wie vragen had, kon terecht bij het projectteam van de provincie Antwerpen. Je kon op diverse manier nog iets toevoegen. Je kon extra feedback geven of weerwoord bieden op de inbreng van anderen. Ook als je de online bevraging niet invulde, kon je nog reageren en waardevolle input aanbrengen. De provincie Antwerpen luisterde naar alle tips, bedenkingen en ideeën.

Met argumenten voor en tegen verdergaan
De zomerbevraging en de gesprekken in Geel tonen veel verschillende en uiteenlopende meningen. Velen duidden op de kaart dezelfde onveilige punten aan. Vooral over mogelijke tracés bestaan verschillende meningen. Posters toonden de meest gehoorde of verrassende argumenten voor of tegen specifieke tracés. Aanwezigen konden bijkomende pro of contra aanvullen.

Alle opmerkingen en suggesties worden nu door het projectteam en experten beoordeeld en verwerkt in een startnota. De bevolking kan zich uitspreken over geselecteerde alternatieven, en er nogmaals opmerkingen of suggesties aan toevoegen. Deze reacties worden meegenomen in een scopingnota. Ook in die procesfase organiseert de provincie inspraak. Dat inspraakmoment wordt voorzien in de zomer van 2019.

Donderdag 22 november in Mol: tweede kans
De bevraging of de dialoogkans in Geel gemist? Laat dan in de gemeente Mol nog je stem horen. De provincie organiseert er een inspraakkans volgens hetzelfde concept. Benieuwd of de dialoog donderdagavond (grote) verschillen of nieuwe ideeën oplevert!

Hoe dan ook, kan je alles in ongeveer een halfuurtje bekijken. Kom gerust langs zoals het jou past!

Waar en wanneer
Donderdag 22 november 2018 in de Raadzaal van het gemeentehuis, Molenhoekstraat 2 in Mol, vanaf 18 tot 21 uur.

 

Trilcomfort en verkeersdrukte grootste werkpunten voor Kasterlee volgens provinciale Fietsbarometer

publish date
12.11.2018

De provincie Antwerpen analyseerde met de provinciale Fietsbarometer in Kasterlee 42,5 kilometer fietspaden en 19 kilometer routes in gemengd verkeer. Deze routes maken onderdeel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Trilcomfort, breedte, schrikstrook, verkeersintensiteiten en kruisingen zijn maar enkele van de onderzochte elementen.

Lichtaartsebaan in Kasterlee
De Lichtaartsebaan krijgt 6/10 van de provinciale Fietsbarometer

Volgens de cijfers van de provinciale Fietsbarometer is er nog wat werk aan de winkel in Kasterlee. De gemeente scoort voor vrijwel alle parameters iets onder het provinciaal gemiddelde. Het trilcomfort van de fietspaden scoort net onder het provinciaal gemiddelde. De keuze van de verharding, o.a. klinkers en cementbeton, halen deze cijfers omlaag. Voor afscheiding tot de rijweg scoren de fietspaden (8/10) gemiddeld wel hoger dan het provinciaal gemiddelde (7,4/10).

Fietspaden

De fietspaden op de gewestwegen, goed voor 24 kilometer, hebben een gemiddelde score van 5,3/10. De gemeentelijke fietspaden (9 km) behalen 5,8/10. De Gierlebaan (6,8/10) en de Zevendonkseweg (6,6/10) halen de hoogste score. De Poederleeseweg scoort het minst (3/10). Ook de Kerkstraat en de Leistraat scoren minder dan 5/10. Het Agentschap Wegen en Verkeer startte in september met de aanleg van enkelrichtingsfietspaden op de Poederleeseweg.

Gemengd verkeer

Op 19 kilometer van de BFF-routes in Kasterlee is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Deze routes scoren 4,3/10 buiten de spits en 3,4/10 binnen de spits. Voor Kasterlee zijn de fietsroutes in gemengd verkeer van matige kwaliteit. De effectief gereden snelheden van het gemotoriseerd verkeer liggen te hoog en hebben hun invloed op de fietsgeschiktheid van deze routes. Op Markt is het niet aangenaam fietsen, de combinatie van de grote verkeersdrukte en de klinkers leiden tot de score van 0/10. De hoogste scores voor gemengd verkeer gaan naar de as Oosteneind-Withagen-Desselsebaan-Kastelsedijk (5,5/10) en het stukje Rooblokkken (6,5/10) langs de spoorweg.
 

De gemeente Kasterlee vindt de fietsbarometer alvast een uitstekend instrument om beleidskeuzes te maken. Hun nieuw mobiliteitsplan trekt resoluut de kaart van veilig en comfortabel fietsen. De gemeente is zich bewust van de slechte score voor de Poederleesteenweg maar op dit moment zijn de werken volop bezig om langs deze gewestweg nieuwe en veilige fietspaden aan te leggen. Na de zomer van 2019 wil de gemeente die graag infietsen. Daarna trekt Kasterlee ook de vrijliggende fietspaden langs de Olensteenweg verder door. Het masterplan De Met bevat heel wat fietsvriendelijke maatregelen in het kader van de herinrichting van het dorpscentrum van Kasterlee. De ambtelijke werkgroep verkeer bekijkt in december of er kleine ingrepen zijn waarmee we de fietsers meer (fiets)veiligheid en comfort kunnen bieden.

Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleine ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken.
Meer info vind je op de webpagina van de provinciale Fietsbarometer.
Wil je het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Kasterlee doornemen? Vraag het op via het contactformulier van Steunpunt Fiets.
 

Rijkevorsel krijgt beste score voor de hele provincie Antwerpen van Provinciale Fietsbarometer.

publish date
24.10.2018

De gemeente Rijkevorsel telt zo’n 44 kilometer aan bovenlokale fietspaden. Met een score van 7,1/10 behaalt de gemeente de beste score van alle gemeenten en steden in de provincie Antwerpen. De bovenlokale fietsroutes in gemengd verkeer, met een totale lengte van 2,8 kilometer, hebben een gemiddelde score van 5,1/10 tegenover 4,1/10 voor het provinciaal gemiddelde.

De fietsostrade F15 Turnhout-Schoten op grondgebied Rijkevorsel

Fietspaden

De bovenlokale fietspaden van Rijkevorsel scoren erg goed. Met een score van 7,1/10 is deze gemeente de best scorende gemeente van de provinciale Fietsbarometer. De fietsostrade F15 Turnhout-Schoten behaalt, op grondgebied Rijkevorsel, 9,4/10. Net ten noorden van het centrum, langs de Hoogstraatsesteenweg scoren twee fietspaden ondermaats (3,9/10 en 4,3/10). Deze lage cijfers zijn vooral te verklaren doordat het fietspad aan de Hoogstraatsesteenweg te dicht tegen de rijbaan ligt. Ruimtegebrek is daar de boosdoener.

De Beersebaan scoort 5/10. Het fietspad is te smal, ligt te dicht bij de rijweg en ligt op betonplaten wat het trilcomfort niet ten goede komt. De provincie Antwerpen beveelt dan ook de aanleg van een conform fietspad aan. De aanleg van een fietspad langs de Vlimmersebaan is gepland voor de volgende legislatuur. Het huidige fietspad ligt er, net als op de Sint-Lenaartsesteenweg, te dicht bij de rijweg.

Gemengd verkeer

Op 2,8 kilometer van het bovenlokale functioneel fietsroutenetwerk in Rijkevorsel is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets in je in gemengd verkeer. De gewestwegen door het centrum zijn vandaag weinig fietsvriendelijk door de hoge verkeersintensiteit. Langs het kanaal in Sint-Jozef Rijkevorsel is het aangenaam om in gemengd verkeer te fietsen. De scores voor Sint-Jozef (7,3/10) en Scherpengeertstraat (6,3/10) zijn relatief goed.

De gemeente Rijkevorsel is zeer tevreden over de behaalde score voor de bovenlokale fietspaden in Rijkevorsel. Uiteraard is de gemeente er zich van bewust dat de kwaliteit van de fietspaden een aandachtspunt blijft voor het bestuur. Waar nodig zal de gemeente maatregelen nemen om de veiligheid en de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers extra te verhogen.


Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.

De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken.

Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. Je kan het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Rijkevorsel ook opvragen via het contactformulier van Steunpunt Fiets.

 

Bedrijven uit de provincie Antwerpen nemen zelf maatregelen tegen files

publish date
23.10.2018

Agidens, Duracell Solutions, Vandeputte Safety International, VF Europe en WEB zijn 5 van de 27 werkgevers in de provincie Antwerpen die subsidies krijgen uit het Vlaamse Pendelfonds om projecten rond duurzaam woon-werkverkeer binnen de Antwerpse provinciegrenzen te realiseren. Het Pendelfonds ondersteunt bedrijven die zelf maatregelen nemen om het autosolisme te doen dalen. Met de steun van de Vlaamse overheid en het advies op maat van het Provinciaal Mobiliteitspunt dragen de werkgevers bij tot de omschakeling naar multimodaal transport. Wat zowel de bedrijven en hun werknemers ten goede komt als de aanpak van een ruimer mobiliteitsvraagstuk in de provincie.

Woon-werkfietser
Woon-werkfietser

Elke werkgever in de provincie Antwerpen kan een beroep doen op het Provinciaal Mobiliteitspunt om een mobiliteitsproject uit te werken en een subsidievraag bij de Vlaamse overheid in te dienen. De provincie Antwerpen ondersteunt concrete projecten op het terrein, om zo de mobiliteitssituatie voor werknemers en werkgevers te verbeteren. De provincie Antwerpen stelt twee mobiliteitsadviseurs ter beschikking van werkgevers. Hun advies is gratis, maar niet vrijblijvend. Bedrijven die gebruik maken van deze ondersteuning moeten ook daadwerkelijk investeren in duurzamer woon-werkverkeer.

Agidens (Zwijndrecht)

De consultant stelt vast dat het toenemende verkeer en de lange files op de Antwerpse ring extra stress bij de 386 werknemers teweegbrengt. Anderzijds wordt Agidens onteigend in functie van de Oosterweelverbinding, waardoor het bedrijf een 100-tal parkeerplaatsen verliest. De werkgever wil dit opvangen door in te zetten op een sterk fietsproject. Met dit project zal de fietsende werknemer bij Agidens in de watten worden gelegd: de werkgever biedt de mogelijkheid om een fiets, e-fiets of speed pedelec te leasen (waarbij 1/3 van de kost door de werknemer wordt gedragen), bouwt voldoende fietsenstallingen, betaalt fietsvergoeding en voorziet een uitgebreide fietsveiligheidsuitrusting.
Subsidiebedrag: 200 000 EUR

Duracell Solutions (Heist-op-den-Berg)

Deze marktleider in het produceren van alkaline- en oplaadbare batterijen kampt met een parkeerproblematiek op de site en wil daarom meer werknemers doen fietsen. De werkgever zal de subsidies inzetten voor een aantal infrastructurele maatregelen: douches, laadpunten voor elektrische fietsen, een overdekte fietsenstalling en de aanleg van een voetpad van de fietsenstalling naar de bedrijfsingang. De werkgever is bovendien volop bezig met het onderzoeken van extra fietsmaatregelen zoals een leasefietsenplan, fietsonderhoud en de aankoop van fietsregenkledij maar zal deze maatregelen buiten het subsidiedossier uitvoeren.
Subsidiebedrag: 22 390,40 EUR

Vandeputte Safety International (Boechout en Puurs)

Vandeputte is actief in de sector van de industriële veiligheid en welzijn. Naast een duidelijke strategische doelstelling op het vlak van veiligheid heeft de werkgever ook voor het thema mobiliteit duidelijke interne doelen geformuleerd: tegen 2020 het huidige wagengebruik terugschroeven van 85 naar maximaal 65 procent. Uit de mobiscan die Vandeputte liet maken door het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen bleek dat er hoofdzakelijk potentieel voor fietsen was. Vandeputte wil de subsidies uit het Pendelfonds dan ook vooral gebruiken om de fietsvoorzieningen te optimaliseren: uitbreiden en verbeteren van de fietsenstalling, aanbieden van fietsonderhoud aan wie geen leasefiets heeft en aanbieden van fietsregenkledij en zadelhoesjes. De werkgever voorziet met eigen financiering nog een pak bijkomende maatregelen om het ambitieuze mobiliteitsdoel te realiseren, van een verhoogde fietsvergoeding tot een uitgebreid fietscharter met o.a. thuiskomstgarantie, fietsherstel en persoonlijke begeleiding bij het uitstippelen van het beste fietstraject.
Subsidiebedrag: 17 253 EUR


VF Europe (Bornem e.a.)

Dit confectiebedrijf merkt bij haar 874 werknemers dat de auto het ‘makkelijkste’ vervoermiddel blijft en wil hen aanmoedigen om voor duurzamere oplossingen te kiezen. Om dat te bereiken, rolt het bedrijf een breed mobiliteitsproject uit. VF Europe is doordacht tewerk gegaan en heeft zich in het verleden goed voorbereid door voor de verschillende grote vestigingen een mobiscan te laten opmaken door de Provinciale Mobiliteitspunten.
De werkgever zet zowel in op fietsen als op openbaar vervoer en carpoolen. Daarnaast heeft VF Europe oog voor de omkaderende communicatie en sensibilisatie.
Subsidiebedrag: 137 568,50 EUR

WEB (Turnhout)

WEB begeleidt werkzoekenden in de Kempen en omstreken via jobcoaching, jobtraining en werkplekleren. De werkgever wil het autogebruik door de eigen werknemers terugdringen en zet daar een bedrijfsfietsenproject voor op. Voor een vzw is een volledig eigen financiering van een dergelijk project vaak niet makkelijk haalbaar. WEB heeft daar een gulden middenweg in gevonden: een investering door de werkgever, een subsidie van het Pendelfonds en een bijdrage door de werknemers zal het mogelijk maken voor werknemers én cliënten om een kwaliteitsvolle fiets te huren, inclusief onderhoud, verzekering en pechbijstand. Werknemers engageren zich financieel én principieel via een fietsengagement van 50 procent. Zij blijven wel fietsvergoeding ontvangen. De werkgever investeert ook in een beveiligde en overdekte fietsenstalling, laadpunten, douches en lockers.
Subsidiebedrag: 42 888 EUR

 

Overzicht alle gesubsidieerde projecten in de provincie Antwerpen:

Werkgever

Toegekend subsidiebedrag

Agidens International

€ 200.000,00

ARLANXEO Belgium NV

€ 29.319,50

Axi nv

€ 24.481,80

AZ Turnhout

€ 37.833,28

Boortmalt

€ 12.599,27

Bruco Containers

€ 25.750,50

Cargill NV

€ 36.960,00

Centrum Geestelijke Gezondheidszorg De Pont vzw

€ 4.620,00

Continental Foods Belgium NV

€ 53.583,00

De Brug VZW

€ 43.811,00

Diametal

€ 13.200,00

DPD Belgium

€ 785,00

Duracell Solutions

€ 22.390,40

Ferranti Computer Systems

€ 36.568,89

Groep Kerkstoel

€ 12.870,00

Ineos nv

€ 90.961,51

Jeugdzorg Ter Elst

€ 43.658,00

Mobilant

€ 8.500,00

OLO vzw

€ 6.875,00

PZ Duffel

€ 60.500,00

Sonoco Consumer Products Mechelen BVBA

€ 81.350,00

VAB

€ 8.465,00

Vandeputte International NV

€ 17.235,00

VF Europe

€ 137.568,50

Volkswoningen van Duffel CVBA

€ 3.564,00

WEB

€ 42.888,00

Werkmmaat vzw

€ 13.350,00

Totaal

€ 1.069.687,65

 

Ondersteuning door het Provinciaal Mobiliteitspunt

Het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen opereert vanuit de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen. Twee mobiliteitsadviseurs ondersteunen en begeleiden werkgevers die het woon-werkverkeer van hun werknemers duurzamer willen organiseren. De mobiliteitsadviseurs analyseren de mobiliteitsgegevens van een bedrijf en brengen deze in kaart. Op die manier geven zij de werkgever een duidelijke kijk op de eigen mobiliteitsproblematiek en doen zij aanbevelingen voor een efficiënte aanpak. De dienstverlening van het Provinciaal Mobiliteitspunt is gratis. Bedrijven die een subsidieaanvraag willen indienen voor de volgende oproep van het Pendelfonds nemen best zo snel mogelijk contact op met het Provinciaal Mobiliteitspunt.

Meer informatie vind je op de provinciale website

 

Meedenken over verkeer in de regio Dessel-Geel-Mol-Retie

publish date
19.10.2018

Bijna 2.200 mensen dachten deze zomer online mee na over hoe we ons in de toekomst vlot en veilig kunnen verplaatsen in de regio Geel, Mol, Dessel en Retie. Soms denken we daar hetzelfde over, af en toe zijn we het oneens. Ben je benieuwd naar de resultaten? Heb je nog vragen of opmerkingen? Dan kan je op 20 en 22 november terecht in Geel en Mol.

In de toekomst minder files en verkeersveilige wijken, dat wil iedereen. De woonkernen in Geel, Mol, Dessel en Retie krijgen via de N18 heel wat motorverkeer te slikken. Het verkeer dat nu op de N18 zit, zou meer gebruik kunnen maken van de N118. Een probleem dat niet eenvoudig op te lossen is en waarvoor verschillende alternatieve oplossingen bestaan.

De Provincie Antwerpen werkt nu aan een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) dat knopen moet doorhakken en oplossingen kiezen. Er bestaan verschillende oplossingsrichtingen die met een frisse blik worden bekeken. Een nieuwe aanpak gaat uit van dialoog met alle betrokkenen en het brede publiek.

Daarom doet de provincie Antwerpen een beroep op de kennis van wie de wegen in het hart van de Kempen het meest gebruikt of de omgeving errond het beste kent. Iedereen kan meepraten. Alle reacties en ideeën nemen we mee bij de opmaak van het nieuwe PRUP en het bijhorende milieueffectenrapport.

Dankzij de deelname van bijna 2.200 mensen aan de zomerbevraging over verkeer in deze regio, is veel duidelijker geworden hoe mensen zich in de regio verplaatsen en welke problemen ze daarbij ervaren. De voorkeuren over mogelijke tracés om de N18 met de N118 te verbinden zijn onderbouwd met argumenten. We willen met jou dieper ingaan op de resultaten van deze bevraging.

Ontdek op 20 en 22 november de antwoorden van de online bevraging. De nodige kaarten liggen open op tafel. Je kan alles in ongeveer een half uurtje bekijken. Wie dat wil, kan nog zijn mening kwijt of met zijn vragen terecht bij het projectteam van de provincie Antwerpen. Zo kan iedereen actief meedenken en zijn of haar ideeën letterlijk op de kaart zetten. We overlopen samen vragen zoals zoals Waarom kiezen zo veel of zo weinig mensen voor een specifiek tracé? Wat zijn de voor- en nadelen van een tracé? Heb jij een idee over hoe een (kleine) ingreep het verkeer in jouw buurt vlotter doet verlopen? Er is een plekje voorzien waar je ongestoord je mening kan neerpennen.

Welkom op 20 november in CC De Werft in Geel en op 22 november in het Gemeentehuis van Mol. Telkens vanaf 18u tot 21u.

Actieplan verkeersveiligheid 16 Vlaamse gemeenten

publish date
27.09.2018

Om het aantal verkeersslachtoffers in de provincie Antwerpen liever vandaag dan morgen terug te dringen, sloegen de provincie Antwerpen, de federale diensten van de gouverneur, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (OVK) de handen in elkaar om samen een project Verkeersveilige gemeente uit te werken. De eerste fase van het project Verkeersveilige gemeente werd vandaag afgesloten met een actieplan verkeersveiligheid voor 16 geselecteerde gemeenten.

Actieplan Verkeersveilige gemeente
Actieplan Verkeersveilige gemeente

16 gemeenten

De provincie Antwerpen, de federale diensten van de gouverneur, de VSV en OVK selecteerden op basis van de ongevallencijfers 16 deelnemende gemeenten: Bornem, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Kalmthout, Kapellen, Kontich, Puurs, Ravels, Rijkevorsel, Schelle, Sint-Amands, Vorselaar, Wijnegem en Wuustwezel. De 4 partners hebben voor hen een begeleidingstraject rond verkeersveiligheid uitgewerkt. 

Fase 1 van dit traject, de verkeersveiligheidscoaching van de VSV onder begeleiding van studiebureau TRIDÉE, is vandaag afgerond. Op basis van een zelfevaluatie, ingevuld door de betrokken gemeenten en politiezones, werd er gepeild hoe ze scoorden op vijf aspecten die gerelateerd zijn aan verkeersveiligheid: educatie, handhaving, betrokkenheid, infrastructuur en evaluatie. De bespreking aan de hand van de zelfscan en een inspiratielijst met mogelijke acties resulteerde in een concreet actieplan verkeersveiligheid voor alle 16 gemeenten.

Vervolgtraject Verkeersveilige gemeente

Vanaf vandaag gaan de provincie Antwerpen, de federale diensten van de gouverneur en OVK in een tweede fase aan de slag met de 16 gemeenten. Zij ondersteunen de gemeenten om de verkeersveiligheidsacties uit het actieplan te verwezenlijken om een SAVE- en ZERO-label te behalen.

  • SAVE-label
    Een gemeente ontvangt het SAVE-label na uitvoering van de 13 acties voor de onderwerpen waar OVK binnen het SAVE-actieplan de nadruk op legt. Het SAVE-label betekent dat de ontvangende gemeente zich grondig voorbereid heeft op de ultieme verkeersveiligheidstest. Het toont tevens de wil aan om verkeersveiligheid binnen de gemeente te laten uitgroeien tot een heuse verkeerveiligheidscultuur, door samenwerking tussen alle betrokken diensten en medewerking van alle lokale actoren/stakeholders.
  • ZERO-label
    Om het ‘ZERO-label Verkeersveilige gemeente’ te behalen, zorgt een gemeente ervoor dat verkeersveiligheid volledig ingebed is in het bestuur, de gemeentediensten en politiezone aan de hand van een duidelijke visie. Samen formuleren ze verschillende acties ter verbetering van de verkeersveiligheid op hun grondgebied. De provincie Antwerpen biedt expertise aan om de gemeente daarbij maximaal te ondersteunen. De provincie Antwerpen maakt ook de acties in het verkeersveiligheidsactieplan concreet en meetbaar, evalueert de snelheids- en ongevallencijfers en optimaliseert de samenwerking tussen politie en gemeente.

Werken aan verkeersveiligheid doe je niet alleen. Dat de eerste 16 gemeenten amper zes maanden na de officiële aftrap van het project Verkeersveilige gemeente al een concreet actieplan kunnen voorleggen en klaar zijn om te starten met hun ZERO-begeleiding uit fase 2 motiveert. Zolang er doden en zwaargewonden vallen door en in het verkeer, blijft de inzet op verkeersveiligheid cruciaal. Het doel is en blijft zero, nul, geen slachtoffers in en door het verkeer. Dat gemeenten deze doelstelling massaal onderschrijven, betekent dat ze om de veiligheid geven van hun inwoners, hun jongeren.

Actieplan verkeersveiligheid 16 Vlaamse gemeenten
Actieplan verkeersveiligheid 16 Vlaamse gemeenten

Eerste hulp bij fietspech op fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen

publish date
21.09.2018

Op maandag 24 september werd op het Stationsplein in Kontich een eerste fietskluis voor de mobiele fietspechdienst geïnstalleerd. Fietsers op de fietsostrade F1 die in Kontich in panne vallen, kunnen met een elektrische vervangfiets uit die kluis hun rit zorgeloos verder zetten. Ondertussen wordt de fiets hersteld door de sociale-economie-organisatie Werkmmaat. Voor november vind je tussen Mortsel en Mechelen op de fietsostrade F1 om de 3 km zo’n fietskluis.

Fietsatelier Mol

In de fietskluizen bergen fietsers hun defecte fiets veilig op en vinden ze een elektrische vervangfiets om hun traject mee verder te zetten. De fietspuntploegen van vzw Werkmmaat en vzw ‘t Atelier, organisaties in de sociale economie, herstellen de kapotte fietsen en plaatsen ze terug in de fietskluizen. De herstellingen gebeuren via het ‘altijd thuiskom-principe’. Dat wil zeggen dat het enkel gaat om kleine herstellingen (aan het licht, de remmen, de ketting …) die nodig zijn om reglementair en veilig thuis of tot bij een reguliere fietshandelaar/-hersteller te geraken. Grote herstellingen, zoals een slag in het wiel of het vervangen van de batterij van een elektrische fiets, vallen hier dus niet onder.

Hoe werkt de mobiele fietspechdienst?

Je volgt de aanwijzingen op de zijkant van de fietskluis. Met je smartphone registreer je eerst je fietspech. Daarna krijg je een sms met een code om de poort van de fietskluis te openen. Na de herstelling stuurt het fietspunt je een bericht dat je je fiets weer kunt ophalen in de fietskluis waar je hem achterliet. Het gebruik van de elektrische vervangfiets is gratis, enkel voor de herstelling van jouw fiets worden kosten aangerekend. Die factuur wordt via e-mail verstuurd.

8 fietskluizen op het proeftraject

De volgende weken komen er ook fietskluizen in Mechelen, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Mortsel en Hove. Ten laatste op 1 november 2018 moeten alle 8 kluizen op het volledige proeftraject operationeel zijn. Dit proefproject duurt 2 jaar en wordt daarna geëvalueerd.

Provinciale Fietsbarometer analyseert 37 km fietspaden in Duffelse gemeente

publish date
13.09.2018

De gemeente Duffel telt 37 kilometer bovenlokale fietspaden (BFF). De provinciale Fietsbarometer analyseerde deze grondig. Ze evenaren met 6/10 het provinciale gemiddelde. Fietsen in gemengd verkeer, met een lengte van 1,5 kilometer, krijgt een gemiddelde eindscore van 2,8/10 tegenover 4,1/10 voor het provinciaal gemiddelde.

Fietsbrug Duffel
De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen scoort in Duffel 7,1/10

Het rapport van de provinciale Fietsbarometer voor de gemeente Duffel toont aan dat de fietspaden vooral slecht scoren op trilcomfort. Toch zien we als provincie dat Duffel heel wat inspanningen levert om de situatie voor fietsers te verbeteren. Naast geplande investeringen in fietsinfrastructuur volgen zij het aantal fietsers op de voet en tellen zij op geregelde tijdstippen op verschillende locaties in de gemeente. De absolute toplocatie is de brug over de Grote Nete in het centrum van het dorp (O.L.Vrouwlaan) waar bijna 5 000 fietsers geteld werden. 

Fietspaden

De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen scoort met 7,1/10 het beste voor het hele BFF op het grondgebied van Duffel. Daar tegenover scoort de Walemstraat met 3,8/10 erg laag. Deze globale score is opgebouwd uit een score op breedte (5,3/10), score op afscheiding van het fietspad tot de rijbaan (7,3/10) en trilcomfort (1,3/10). De herinrichting van deze straat staat wel op de planning van de gemeente. De fietspaden scoren in de gemeente Duffel alleen op vlak van trilcomfort onder het provinciaal gemiddelde. Zo haalt de Mechelsebaan N14 slechts 1,6/10.


Gemengd verkeer

Op 1,5 kilometer van de BFF-routes in Duffel is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Fietsers houden niet van de Kiliaanstraat (0/10) omwille van het extreem lage trilcomfort. De kasseien remmen het autoverkeer maar zijn niet comfortabel voor de fietser. De Rechtstraat als onderdeel van de F1 scoort met 8,2/10 goed als gemengd verkeer route. Waar routes in gemengd verkeer laag scoren is dit meestal te wijten aan de hogere verkeersintensiteiten en parkeerbewegingen.
Gemiddeld scoren de gemengd verkeerroutes 2,8/10 buiten de spits en 3,8/10 binnen de spits.

Voor de gemeente Duffel levert dit rapport een schat aan informatie over een heel aantal van de fietspaden. De gemeente vindt het provinciale gemiddelde niet slecht, maar aangezien Duffel inzet op een sterk fietsbeleid, wil het de lat hoger leggen. Voor de trop drie van de slechtste fietspaden is de gemeente al in de weer. Zowel voor de Walemstraat, Notmeir en de Lintsesteenweg is het, samen met de buurgemeenten, de aanpak van deze fietspaden aan het voorbereiden. Ook voor de bijzonder slechte fietspaden langs de Mechelsebaan is er beterschap in het vooruitzicht nu de gemeente dit project bij de Vlaamse overheid nieuw leven heeft kunnen inblazen. 

Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleine ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden. De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. Je kan het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Duffel ook opvragen via het contactformulier van Steunpunt Fiets.


 

Volgende van de detaillijst