Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier klaar tussen Deurne en Mortsel

publish date
05.07.2019

De provincie Antwerpen startte het schooljaar 2018-2019 met een nieuwe opdracht: de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen de Vosstraat in Deurne en het fietstunneltje aan de Priester Poppestraat in Mortsel. Aan het einde van dit schooljaar werd het project afgesloten met een meer dan geslaagd resultaat: een fietsweg van maar liefst vier en een halve meter breed.

Op 3 september 2018 ging aannemer Willemen, in opdracht van de provincie Antwerpen, van start met de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Het project start aan de Vosstraat, langs de luchthaven in Deurne richting Boechout. Op de grens van Boechout en Mortsel werd begin mei een kunststof fietsbrug gehesen die aansluit op de Victor Heylenlei. Die straat wordt een fietsstraat. In de Oude Steenweg verlegt de provincie Antwerpen het fietspad naar de zijde waar het aansluit op de reeds aangelegde fietsostrade, waardoor fietsers geen twee keer moeten oversteken.

Sinds deze week fiets je over een fietsweg van vier en een halve meter breed over een lengte van 2,8 kilometer en dit tussen de Vosstraat in Deurne en het fietstunneltje aan de Priester Poppestraat in Mortsel. Deze fietsostrade zal niet alleen voorzien worden van de nodige verlichting. We brachten op dit traject ook belijning aan. De randen van deze fietsostrade kregen een dot-markering. Deze markering heeft een betere lichtweerkaatsing bij regenweer of in het donker. Het waarschuwt je als fietser wanneer je op de lijn rijdt.


Nog niet het volledige traject is befietsbaar. Voorlopig is het nog niet mogelijk om over de fietsbrug te fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en de Oude Steenweg klaar zijn. Indien alles vlot verloopt, zijn deze werken eind dit jaar achter de rug.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Op slechts 30 minuten fiets je dan van Antwerpen naar Lier.
 

Provincie Antwerpen hijst fietsbrug van meer dan honderd meter over kanaal Bocholt-Herentals

publish date
05.07.2019

Donderdag 4 juli 2019 vertrokken vanuit Balen vier schepen met de verschillende brugdelen voor de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals op hun dek. Deze fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F105 Herentals-Balen-Leopoldsburg.

Plaatsen van fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals
Plaatsing van de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals

Het kanaal Bocholt-Herentals vormt een belangrijke natuurlijke barrière op de fietsostrade F105 Herentals-Balen-Leopoldsburg. Daarom hijst de provincie Antwerpen een kwalitatieve fietsbrug van maar liefst 105 meter lang, 5,5 meter breed en 22,5 meter hoog over dit kanaal. De brug is een knap staaltje staalwerk van maar liefst 265 ton. Ze ligt 8,30 meter boven het water waardoor ze geen belemmering vormt voor de scheepvaart en hiermee voldoet aan de nieuwe normen. De constructie wordt gedragen door 4 landhoofden bestaande uit meer dan 100 paalfunderingen, meer dan 470 m³ beton en meer dan 60 ton wapening.

De fietsbrug is een realisatie van THV Mols-Iemants waarbij de fietsbrug in het atelier van Iemants werd gemaakt. Om deze zware constructie ter plaatse te krijgen, werd er gekozen om de verschillende delen van het wegdek en de boogdelen per boot te vervoeren. Hiervoor werden 4 Zulu-boten ingezet. De binnenvaart leent zich uitermate voor het transport van dergelijke grote onderdelen.

Investering

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietsbrug bedraagt 3 091 211 euro. De provincie Antwerpen betaalt ruim 1,8 miljoen euro, de Vlaamse Waterweg nv subsidieert 600 000 euro en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) legt 632 000 euro bij.

Ingebruikname

Het is wel nog even geduld oefenen om deze fietsbrug te kunnen gebruiken. Eerst dient de provincie Antwerpen nog een tunnel aan de Koulaak in Herentals onder de spoorlijn te schuiven en drie bruggen te bouwen over de Kleine Nete en de Sint-Jobstraat. Nadien kan de aanleg van de fietsweg tussen die verschillende bouwwerken van start gaan.

Wereldoorlog II

De plaats waar de fietsbrug ligt, herbergt heel wat verhalen. Tijdens de werken deden buurtbewoners meer dan één anekdote over zware gevechten tijdens WOII uit de doeken. Tijdens de graafwerken voor de steunpilaren van de brug konden we niet anders dan deze verhalen bevestigen. De aannemer haalde er een Amerikaanse vliegtuigbom uit WOII uit de grond. Het bewijst nog maar eens dat we tijdens de aanleg van de fietsostrades rekening moeten houden met héél wat onvoorziene omstandigheden.

Fietsostrade F105 Herentals-Leopoldsburg

De fietsostrade Herentals-Leopoldsburg tot in Balen loopt langs spoorlijn 15 en telt 36 kilometer. Ze begint aan het station van Herentals en loopt over Olen, Geel en Mol tot in Balen. Langs deze fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en tal van sportverenigingen. Deze fietsostrade vormt dan ook een belangrijke aanrijroute. In Herentals verknopen bovendien vijf fietsostrades, de F5 Antwerpen-Hasselt, F105 Herentals-Balen, F106 Aarschot-Herentals, F103 Lier-Herentals en op termijn de F102 Herentals-Turnhout.
 

 

Vleermuizen en verlichting?

publish date
18.06.2019

Steeds meer steden en gemeenten zijn bezig met de opmaak van masterplannen voor openbare verlichting in het kader van energiebesparing. Ook bij de aanleg van wegen en fietsostrades is verlichting, in het belang van rijcomfort en veiligheid, een belangrijk aspect. Kunstmatige verlichting kan een negatief effect hebben op biodiversiteit; in het bijzonder voor vleermuizen. Op vraag van de provincie Antwerpen heeft het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) een advies opgemaakt over hoe we rekening kunnen houden met vleermuizen bij wegverlichting.

Alle vleermuizen zijn in min of meerdere mate lichtschuw 

Vleermuizen mijden daglicht en jagen daarom ’s nachts op insecten. Ze hebben daarbij weinig concurrentie van andere diersoorten, en de duisternis zorgt ervoor dat roofdieren hen niet zien. Tenminste, als kunstlicht het donker niet verstoort.

Vleermuizen hebben in tegenstelling tot wat men soms denkt, zeer gevoelige ogen die aangepast zijn aan lage lichtintensiteiten. De meeste soorten hebben kleurenzicht, maar de kleuren waarvoor ze gevoelig zijn, verschillen ten opzichte van die die de mens kan waarnemen. Zo kunnen zij ook UV-licht zien. Als algemeen principe geldt dat kunstmatige verlichting, waar mogelijk, vermeden moet worden. Indien verlichting noodzakelijk is, dan zijn er verschillende flankerende maatregelen mogelijk die het effect van licht op vleermuizen minstens ten dele afzwakken.

Elke lamp die niet hoeft te branden, levert een besparing op (zowel financieel als qua CO2-uitstoot), dus een win-win voor budget, klimaat en lokale biodiversiteit.

Het INBO-advies geeft een stappenplan om dit verder te concretiseren, gebaseerd op de aanbevelingen van Eurobats. Het stappenplan bestaat uit vier hiërarchische stappen, waarbij elke volgende stap moet gezien worden als een aanvulling op de vorige stappen.

Stappenplan om het effect van licht op vleermuizen af te zwakken

Stap 1: Vermits alle vleermuissoorten lichtschuw zijn in bepaalde omstandigheden, moet verlichting in de eerste plaats vermeden worden. Vleermuizen hebben nood aan een netwerk van donkere verbindingen om vlot toegang te hebben tot foerageergebieden vanuit de kolonieplaatsen. Plaats daarom alleen lampen waar dit echt nodig is. Je kan ook gebruik maken van reflectoren, een lichtgekleurde wegbedekking voor fietspaden of wegmarkeringen.

Stap 2: Indien verlichting noodzakelijk is, is het het beste om die enkel te laten branden indien nodig, bijvoorbeeld door bewegingsdetectoren te gebruiken die het licht aanschakelen wanneer voetgangers, fietsers of auto’s passeren. In de buurt van kolonieplaatsen moet ervoor gezorgd worden dat de vleermuizen in het donker in en uit kunnen vliegen.

Stap 3: Beperk zoveel mogelijk de intensiteit van het licht en vermijd strooilicht. Om lichtverstrooiing te vermijden, moeten aangepaste armaturen gebruikt worden die het licht zoveel mogelijk richten op de plaats waar het nodig is, en verstrooiing naar de wijdere omgeving vermijden. Armaturen zouden geen licht naar boven toe mogen verspreiden. Om dezelfde reden worden lichtarmaturen best zo laag mogelijk geplaatst. Bij verlichting van een weg omzoomd met bomen moeten de armaturen zodanig worden geplaatst dat zij het bovenste deel van de bomenrij niet verlichten. Lichtverstrooiing naar waterpartijen toe moet zeker vermeden worden. Aanplant van een groenscherm kan in sommige omstandigheden helpen om lichtverstrooiing te beperken, maar dit werkt uiteraard enkel in het zomerseizoen. Recent onderzoek geeft aan dat ook tijdens de winter vleermuizen meer vliegen dan tot nu toe werd aangenomen.

Stap 4: Als allerlaatste maatregel kan een lichtkleur gebruikt worden die door vleermuizen minder wordt gezien of als minder bedreigend wordt ervaren. Onderzoek wees uit dat een oranje/rode/amberkleur minder verstorend is dan bv. wit licht omdat UV en andere korte golflengten eruit gefilterd zijn. Het aantal studies hierover is echter nog beperkt, en de reactie van de vleermuizen verschilt van soort tot soort. Daarom is het gebruik van een vleermuisvriendelijke lichtkleur een laatste stap die een nuttige aanvulling kan zijn nadat alle andere stappen zijn uitgewerkt. Het is dus van groot belang om in te zetten op een vleermuisvriendelijke inrichting van het verlichtingsplan en landschap.

Vleermuizen als Provinciaal Prioritaire Soorten

Vleermuizen als groep, zijn geselecteerd als Provinciale Prioritaire Soorten voor de provincie Antwerpen. Het zijn soorten waar de provincie via gerichte maatregelen extra aandacht aan besteedt. Als belangrijke boodschap wil de provincie Antwerpen meegeven dat het zinvol is om bij plannen en projecten m.b.t. verlichting ook de impact op milieu en natuur te bekijken en natuurgebieden en verbindingszones aan te duiden die best donker blijven. Elke lamp die niet hoeft te branden, levert een besparing op (zowel financieel als qua CO2-uitstoot), dus een win-win voor budget, klimaat en lokale biodiversiteit. Het volledige INBO-advies kan je hieronder downloaden.

tekst: Ralf Gyselings  & Luc De Bruyn, INBO
Mieke Hoogewijs - Adviseur biodiversiteit – fauna & flora - DIENST DUURZAAM MILIEU- EN NATUURBELEID - Provincie Antwerpen

Provincie Antwerpen koppelt mobiliteit aan ruimtelijke ordening

publish date
07.06.2019

Het Ruimtekompas geeft voor 400 locaties de huidige situatie qua ruimtelijke ordening én mobiliteit eenvoudig weer. Het is een uniek instrument ontwikkeld door de provincie Antwerpen. Het Ruimtekompas geeft een objectieve basis om beleidskeuzes voor ruimtelijke ordening en mobiliteit aan elkaar te koppelen. De provincie Antwerpen gebruikt het niet alleen voor het eigen beleid maar ondersteunt er ook de gemeentebesturen mee in de opmaak van hun gemeentelijke beleidsplannen.

Keuzes in ruimtelijke ordening en mobiliteit aan elkaar koppelen, het klinkt logisch maar met het Ruimtekompas wordt het nu ook echt mogelijk. De provincie Antwerpen ontwikkelde samen met de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) en studiebureau BUUR dit unieke instrument. Het Ruimtekompas geeft op basis van objectief cijfermateriaal een visueel en uitgebreid overzicht van de huidige ruimtelijke ordening en mobiliteit van een locatie. De provincie Antwerpen is de eerste die met het Ruimtekompas een uitgebreid en cijfermatig onderbouwd instrument ontwikkelde om beleidskeuzes voor ruimtelijke ordening en mobiliteit aan elkaar te koppelen.

Eenvoudige weergave

Het Ruimtekompas plaatst vier elementen op een cirkel:

  1. de knoopwaarde, zijnde de bereikbaarheid met openbaar vervoer, auto en fiets;
  2. de plaatswaarde, die een indicatie geeft van het soort en aantal voorzieningen (bijvoorbeeld een school of een ziekenhuis);
  3. de gebruiksintensiteit op basis van het inwoners-, tewerkstellings- en bezoekersaantal;
  4. de ruimtelijke context volgens de bebouwingsdichtheid, de nabijheid en de verhouding tot omliggende kernen, en de voorwaarden uit de sectorale wetgeving (bijvoorbeeld erfgoed of natuur).
Voorbeeld Ruimtekompas
Voorbeeld Ruimtekompas

De ruimtekompassen baseren zich op objectief cijfermateriaal uit verschillende bronnen zoals de inwonersaantallen uit het rijksregister, de tewerkstellingsaantallen via de Verrijkte Kruispuntbank Ondernemingen (VKBO), de dienstregelingen van De Lijn en de NMBS, de locaties van voorzieningen volgens het Agentschap Informatie Vlaanderen (AGIV),… Het is de eerste keer dat een instrument zoveel verschillende cijfers van zoveel verschillende bronnen eenvoudig weergeeft.

Het netwerk

De provincie Antwerpen maakte een hele reeks ruimtekompassen aan en ging daarvoor verder dan haar 69 gemeenten. Voor haar grondgebied bestaan er maar liefst 400 ruimtekompassen: voor elke stads- en dorpskern, voor attractiepolen en voor bedrijventerreinen. Bovendien zijn de ruimtekompassen onderling met elkaar verbonden. Logisch, want de gemeenten en hun kernen vormen onderling een netwerk. Wijzigingen in bijvoorbeeld mobiliteit voel je over gemeentegrenzen heen. Komt er een nieuwe fietsostrade, dan beïnvloedt dat de mobiliteit in de naburige kernen en gemeenten. Dat effect zie je in de betrokken ruimtekompassen.


Uniek instrument

De provincie Antwerpen gebruikt het Ruimtekompas onder andere bij de voorbereiding van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen of PBRA. Dat PBRA bereidt een nieuwe visie op ruimtelijke ordening voor. Willen we in de toekomst voor iedereen ruimte om te wonen, te werken, te leven en zich duurzaam te verplaatsen, dan moeten we daar nu al afspraken over maken. De bevolking groeit immers terwijl de beschikbare ruimte niet toeneemt.

De provincie Antwerpen stelt de ruimtekompassen ook ter beschikking van haar gemeentebesturen. Beleidskeuzes voor ruimtelijke ordening en mobiliteit aan elkaar koppelen is immers ook voor hen noodzakelijk. De gemeentebesturen krijgen hun Ruimtekompas en de nodige informatie tijdens een infosessie op 25 juni 2019.

Meer informatie lees je op de webpagina van het Ruimtekompas.

Geen vergunning meer voor ontbrekende schakel van fietsostrade F14 Antwerpen-Essen in Kapellen

publish date
06.06.2019
Fietsostrade F14

De provincie Antwerpen kreeg eind 2017 een stedenbouwkundige vergunning voor de aanleg van de fietsostrade F14 Antwerpen-Essen tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren. Begin 2018 startte een buurtbewoner een gerechtelijke procedure op tot schorsing en vernietiging van deze vergunning. De Vlaamse Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft deze vergunning nu effectief vernietigd.

Naar aanleiding van deze uitspraak moet de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar van de Vlaamse overheid de inhoud van de vergunning opnieuw beoordelen. De gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar krijgt hiervoor vier maanden de tijd.

Omwille van dit arrest kan de provincie Antwerpen nog steeds niet beginnen met de aanleg van de fietsostrade tussen Ekeren en Kapellen. Voor de fietsende pendelaars betekent dit dat zij nog een tijd gebruik moeten maken van de bestaande omweg van en naar stad Antwerpen.
 

Nieuwe visie op ruimtelijke ordening bij provincie Antwerpen

publish date
20.05.2019

Met de conceptnota van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen geeft de provincie Antwerpen aan waar ze met de ruimtelijke ordening op haar grondgebied naartoe wil. De nota bevat de ruimtelijke visie voor 2050 en een eerste reeks van doelstellingen om die te realiseren. Gemeentebesturen, de Vlaamse overheid én burgers kunnen er binnenkort hun mening over geven.

Het is hoog tijd om het gebruik van de ruimte te (her)bekijken. De bevolking groeit immers terwijl de beschikbare ruimte niet toeneemt. Willen we in de toekomst voor iedereen ruimte om te wonen, te werken en te leven, dan moeten we daar nu afspraken over maken. De druk op het klimaat maakt het bovendien noodzakelijk om duurzaam met de beschikbare ruimte om te springen. Vandaag keurde de provincieraad de conceptnota van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen of PBRA goed. Het PBRA bestaat uit een strategische visie voor de lange termijn en een set van beleidskaders die op middellange termijn zorgen voor de uitvoering van die visie. De strategische visie vormt de basis voor de beleidskaders.

Strategische visie

De strategische visie is het resultaat van onderzoeken door de provincie Antwerpen en van een participatieproces gevoerd onder de naam ‘Nota Ruimte’. De provincieraadsleden, de gemeentebesturen, kennisinstellingen, de Vlaamse administraties en tal van middenveldorganisaties werkten eraan mee. Concreet komt het erop neer dat we in de strategische visie niet meer uitgaan van gescheiden functies maar ze verweven waar het kan. Het huidige gewestplan gaat uit van gescheiden functies en activiteiten. Het geeft aan elke zone één specifieke bestemming: wonen, industrie, natuur, landbouw. In de toekomst moeten we onze ruimte efficiënter gebruiken en dus waar het mogelijk is, functies met elkaar verweven. We moeten daarbij garant staan voor een kwalitatief ruimtegebruik voor de gehele leefomgeving. Een bedrijventerrein is een mooi voorbeeld: de gebouwen en parkings staan daar buiten de werkuren leeg. We kunnen zoeken naar mogelijkheden om ze ’s avonds en in het weekend te gebruiken voor sport en ontspanning.

Bij de ontwikkeling van hun beleidsplan werken de Vlaamse provincies over hun provinciegrenzen heen. De strategische visie van het PBRA bevat die gemeenschappelijke basis en werkt ze verder uit op maat van de ruimtelijke situatie en identiteit van onze provincie.

Beleidskaders

De beleidskaders bepalen de doelstellingen om de strategische visie op het terrein te realiseren. De provincie Antwerpen start met een eerste set van drie beleidskaders:

  1. De ruimtelijke vertaling van de strategische visie, om die visueel te kunnen weergeven;
  2. Levendige kernen, om te komen tot een netwerk van dorps- en stadskernen rond multimodale verkeersknopen en met aandacht voor levenskwaliteit;
  3. Verdichten en ontdichten van de ruimte, om bebouwde ruimte efficiënter te gebruiken, open ruimte te versterken en versnippering tegen te gaan.

Het uitwerken van de doelstellingen in deze beleidskaders vraagt niet alleen een nauwe samenwerking met de provinciale diensten maar ook met de verschillende bestuursniveaus.

Uitnodiging voor burgerparticipatie

Het PBRA is abstracte materie maar zal op termijn ook jouw leef- en werkomgeving beïnvloeden, of toch zeker die van je kinderen en kleinkinderen. We nodigen iedereen, jong en oud, uit om tijdens de publieke raadpleging van 20 augustus tot en met 18 oktober 2019 zijn of haar mening te geven. Zo teken je mee aan de ruimte van de toekomst. Begin juli vind je de conceptnota en informatie over de publieke raadpleging op de webpagina's over het PBRA. In september geven we op infomarkten in Antwerpen en Turnhout een samenvatting van de conceptnota en kun je vragen stellen aan de provinciale medewerkers.

Krijg je graag een seintje met de precieze data en informatie over de publieke raadpleging? Ben je benieuwd naar de volgende stappen om tot een definitief PBRA te komen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van het PBRA of hou de webpagina's van het PBRA in de gaten.

Volgende stappen

Tegelijkertijd met de publieke raadpleging vraagt de provincie Antwerpen het advies van elk gemeentebestuur, de Vlaamse overheid en de Procoro (de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening). Die adviezen voegt ze samen met de reacties uit de publieke raadpleging. Verder onderzoek zal leiden tot een voorontwerp, een ontwerp en tenslotte een definitief Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen of PBRA dat het Ruimtelijke Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA) vervangt.

Provinciale Fietsbarometer geeft Herentals 6,4/10

publish date
14.05.2019

Op het grondgebied van de stad Herentals ligt zo’n 84 km aan bovenlokale fietspaden. Deze scoren met 6,4/10 net iets boven het provinciale gemiddelde van 6/10. Fietsen in gemengd verkeer met een totale lengte van 25 km krijgt een gemiddelde eindscore van 3,3/10 tegenover 3,9/10 voor het provinciaal gemiddelde.

Het fietspad Kempens-Hagelandroute, onderdeel van de fietsostrade F106 Aarschot-Herentals, scoort met 9/10 het hoogste voor heel Herentals
Fietsostrade F106 Aarschot-Herentals, scoort met 9/10 het hoogste voor heel Herentals

Fietspaden

De cijfers voor de fietspaden in Herentals liggen ver uit elkaar. De fietsostrade F106 Herentals-Aarschot scoort met 9/10 het hoogste voor heel Herentals. De niet-verharde Lenteheide scoort het laagst op maatvoering en comfort maar is verder een verkeersvrij pad.

Fietspaden met een gemiddelde score onder 5/10 registreerde de provinciale Fietsbarometer o.a. in de Saffierstraat, Zavelbosstraat, de Poederleeseweg, de Atealaan, de Olympiadelaan, de Diamantstraat en de Servaas Daemsstraat. Deze fietspaden scoren slecht op trilcomfor, liggen te dicht bij de rijweg of zijn te smal waardoor hun scores schommelen tussen 3,9/10 en 0,3/10.

Gemengd verkeer

Op 23% van de BFF-routes of 25 kilometer in Herentals is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. De lagere scores bevinden zich in het centrum van Herentals, Rietbroek, Ring en Morkhovenseweg-Molenstraat. Het centrum van Herentals scoort slecht door intensief en zwaar verkeer. Verder autoluw maken en snelheidsremmende maatregelen nemen, kunnen bijdragen aan een meer duurzame en veiligere mobiliteit in het centrum.
De Zandstraat heeft de lage score van 0/10 te wijten aan het trilcomfort en het vele gemotoriseerd verkeer. Ook in Rietbroek, Ring en de Morkhovenseweg halen het drukke verkeer het cijfer naar beneden.

Stad Herentals trekt kaart van fietser en voetganger

Voor de stad Herentals is het rapport van de provinciale Fietsbarometer geen verrassing. Het brengt de pijnpunten, die de Herentalsenaar vandaag ervaart, mooi objectief in beeld. Het nieuwe bestuur maakt daarom twee keuzes: ten eerste krijgt de fietser en de voetganger voorrang. En ten tweede gaat de stad prioritair voor de belangrijkste (toegangs)wegen, zoals de Belgiëlaan/Augustijnenlaan/Olympiadelaan, Lierseweg, Herenthoutseweg, Wiekevorstseweg en de centra in het algemeen. Bij de stad Herentals vindt men dat er een oplossing moet komen voor de kasseien in het centrum en veiliger fietsverkeer in de dorpscentra. Herentals werkt nu al op twee sporen: op lange termijn gaat de stad voor een degelijk mobiliteitsplan, met circulatie- en parkeer(geleidings)plan, en dus voor betere voet- en fietspaden. Op de korte termijn plant het quick-wins die voor de zwakke weggebruiker al meteen verschil maken, zoals fietsbeugels en meer stallingen, bijvoorbeeld. 

Online Fietsbarometer

Meer details over het rapport in de stad Herentals vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. Je kan het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer ook opvragen via het contactformulier van Steunpunt Fiets.

 

Hijsen fietsbrug uitgesteld door technisch probleem aan kraan

publish date
04.05.2019

Vandaag stond op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier het hijsen van de fietsbrug, op de grens van Mortsel met Boechout, op het programma. Door een technisch probleem aan de hijskraan werden de plannen bijgesteld.

Vandaag was een groot moment voor de provincie Antwerpen. Op de grens van Boechout en Mortsel ging de aannemer, in opdracht van de provincie Antwerpen, een composietbrug van dertig meter lang plaatsen. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter.

Deze fietsbrug wordt op z’n plaats gelegd door middel van één hijskraan.
De kraan werd vanmorgen op de werf geplaatst en voorzien van de nodige ballast om de fietsbrug over de spoorlijnen te kunnen hijsen. Door een technisch defect bleek dit niet mogelijk.
De aannemer besliste daarop een nieuwe kraan ter plaatse te laten komen. Omdat dit over uitzonderlijk vervoer gaat, heb je hiervoor de nodige vergunningen nodig. Dankzij het Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie kreeg de aannemer de juiste vergunningen en kwam een nieuwe hijskraan omstreeks 16u30 toe op de werf. 

Op de werf werd in de vooravond de kraan gemonteerd met de nodig ballast er op. Deze werd ook uitvoerig getest zodat morgen de fietsbrug alsnog over de spoorlijn kan gehesen worden.
 

Provincie Antwerpen plaatst composietbrug met langste vrije overspanning in België

publish date
03.05.2019

Op de grens van Boechout en Mortsel plaatst de provincie Antwerpen een composietfietsbrug van dertig meter lang. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter. Een primeur dus op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Persmoment leggen fietsbrug Mortsel

Voor de provincie Antwerpen is een fietsbrug uit composiet geen nieuwigheid. Op de fietsostrade F18 Bornem-Puurs werd eerder al een fietsbrug uit glasvezel versterkte kunststof geplaatst. Als fietser steek je spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van dertig meter lang en vijf meter breed. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

Plaatsing

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in het Nederlandse Meerkerk, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts 2 maanden tijd in beslag.
In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

De fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Momenteel werkt aannemer Willemen Infra, in opdracht van de provincie Antwerpen, aan de toekomstige fietsostrade van aan de luchthaven in Deurne tot in Boechout. Er moeten nog enkele delen geasfalteerd worden of voorzien worden van de rode toplaag. Indien de werken vlot vorderen, wordt het fietspad voor het bouwverlof open gesteld voor het deel vanaf de Vosstraat tot aan de fietstunnel van de Pater Renaat Devosstraat. Het is nog wel even wachten om over de fietsbrug te kunnen fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en Oude Steenweg klaar zijn.

Het gaat uiteindelijk om een traject van 3,7 kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsostrade van 4 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt. Voor de fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route.

Investeringen

Het volledige project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Ook de Vlaamse overheid draagt ruim 3 miljoen euro bij.

 

Provincie Antwerpen schuift fietstunnel onder Ring van Geel

publish date
19.04.2019

Tijdens het paasweekend is het alle hens aan dek om de 35 meter lange fietstunnel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, onder de Ring van Geel te schuiven. Aannemer Mols heeft slechts vier dagen om het gevaarte van 800 000 kilogram op zijn plaats te krijgen en de Ring van Geel terug berijdbaar te maken.

Bouw fietstunnel in Geel

Eind september vorig jaar gaf de provincie Antwerpen het startschot van de werken aan de fietstunnel onder de R14 in Geel. Na voorbereidende werken, startte de aannemer begin dit jaar met de effectieve bouw van de fietstunnel. Op amper drie maanden tijd bouwde die een fietstunnel van 35 meter lang.

De fietstunnel werd volledig naast het spoor gebouwd. Een bouwwerk waar maar liefst 111 341 kilogram ijzer en 695m³ beton voor nodig was. De aannemer heeft slechts vier dagen en vier nachten de tijd om dit gevaarte op zijn plaats te krijgen. Vanaf vrijdag 19 april om 9 uur starten vakmensen met het openbreken van de Ring. Nadien graven ze een immense doorgang. Hiervoor moet ongeveer 10 000 m³ grond verzet worden. Dit betekent dat gedurende enkele uren elke vier minuten een vrachtwagen moet geladen worden. Nadien schuift men de enorme fietstunnel van 35 meter onder de Ring én leggen ze alles opnieuw aan. De klus moet geklaard zijn tegen dinsdagmorgen 6 uur want dan gaat de Ring van Geel opnieuw open voor het verkeer.

Na het paasweekend volgt nog de afwerking van de tunnel. Vervolgens staat, later dit jaar, de aanleg van de fietswegen naar de fietstunnel op de planning.

Ondersteuning door Europa en Vlaanderen

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietstunnel en de aanleg van het fietspad bedraagt 1,4 miljoen euro. Voor dit project krijgt de provincie Antwerpen 632 000 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 600 000 euro van de Vlaamse overheid. 

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

De fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze loopt langs spoorlijn 15 en is 36 kilometer lang. De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor 2 fietstunnels en 9 fietsbruggen. 

 

10 gemeenten extra voor het project Verkeersveilige Gemeente

publish date
01.04.2019

Op 1 april 2019 vond bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in Mechelen het startmoment plaats voor 10 nieuwe gemeenten in het project Verkeersveilige Gemeente. Naast de 16 eerder geselecteerde gemeenten stappen nu ook Balen, Beerse, Herenthout, Hoogstraten, Kasterlee, Lint, Rumst, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel in.

 

45 kandidaten, 16 geselecteerd in 2018 en nog eens 10 in 2019

Geselecteerde gemeenten 2019

In januari 2018 konden gemeenten zich kandidaat stellen voor het project Verkeersveilige Gemeente. Maar liefst 45 gemeenten deden dit. In de eerste ronde selecteerden we daar 16 gemeenten van. Deze selectie gebeurde op basis van de ongevallencijfers uit 2015, 2016 en 2017. Via dezelfde criteria kunnen nu ook de 10 volgende gemeenten starten: Balen, Beerse, Herenthout, Hoogstraten, Kasterlee, Lint, Rumst, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel.

Project Verkeersveilige Gemeente: een kosteloos begeleidingstraject

logo Verkeersveilige Gemeente
Verkeersveilige Gemeente

Het project Verkeersveilige Gemeente is een unieke samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de Federale Diensten van de gouverneur (FDG), VSV en Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (OVK). Via een intensief begeleidingstraject streven de deelnemende gemeenten naar nul verkeersslachtoffers in en door het verkeer. Elke gemeente stelt een verkeersveilig actieplan op voor 5 gebieden: Engagement, Educatie en communicatie, Infrastructuur, Handhaving en Evaluatie. Op het einde van de rit, na een diepgaande en gratis begeleiding, kunnen ze een SAVE-label en een label Verkeersveilige Gemeente behalen.

Op 1 jaar tijd 14% meer fietsers in Antwerpen Fietsprovincie

publish date
27.03.2019

Fietsen wint aan populariteit in de provincie Antwerpen. De provinciale Fietsbarometer noteerde in 2018 een stijging van maar liefst 14% tegenover 2017. Uit de tellingen blijkt ook dat de kloof tussen het aantal fietsers in stedelijk en landelijk gebied verkleind is. De opmars van de elektrische fiets en speed pedelec spelen hier zeker een rol in.

Infographic_10

De provinciale Fietsbarometer van de provincie Antwerpen verzamelt objectieve informatie over fietsen en fietsroutes. Sinds 2015 telt de provinciale Fietsbarometer het hele jaar door fietsers. In 2018 ziet de provincie Antwerpen een stijging van 13,7% ten opzichte van 2017. In vergelijking met de start van de tellingen, merkt de provinciale Fietsbarometer zelfs een stijging van 21,1% op. Dit betekent dat er de laatste vier jaar voor iedere vier fietsers een vijfde is bijgekomen.

Vorig jaar merkte de provinciale Fietsbarometer nog een groot verschil op in de stijgingstrend in stedelijke en landelijke omgeving, waarbij er meer groei was in de stedelijke omgeving. Dit verschil is er in 2018 niet meer. De opmerkelijke stijger is de fietsbrug over de Schelde in Bornem. Daar telde de provinciale Fietsbarometer 25% meer fietsers dan in 2017. Door de werken aan de Scheldebrug gingen mensen op zoek naar een alternatief voor de auto. Dit verklaart het zeer hoge aantal fietsers op deze locatie. Ook de fietsostrades scoren goed in 2018. In Kapellen (F14 Antwerpen-Essen) en Mechelen (F1 Antwerpen-Mechelen) stijgt het aantal fietsers met 20%, in Lier (F17 Boom-Lier) en Ramsel (F106 Lier-Aarschot) gaat het aantal fietsers omhoog met 16%.

Functioneel fietsroutenetwerk in de provincie Antwerpen volledig in kaart

De meetfietser fietste voor de provinciale Fietsbarometer 4 030 kilometer van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk in alle gemeenten van de provincie Antwerpen. Momenteel scoren de fietspaden in de provincie Antwerpen gemiddeld 6/10. Er is vooral nog werk aan de winkel om het onvoldoende van het trilcomfort (4,5/10) weg te werken, door bijvoorbeeld goed onderhoud en de keuze van asfalt als verharding. In het gemengd verkeer halen de gemeenten en steden gemiddeld 3,9/10. Voornamelijk de hoge verkeersintensiteit en de hoge snelheid van het gemotoriseerd verkeer waarmee de fietser geconfronteerd wordt, verklaren dit lage cijfer voor gemengd verkeer. Om dit slechte cijfer op te krikken, moeten er ingezet worden op autoluwere dorpskernen.

BITS

Met de Fietsbarometer heeft de provincie Antwerpen een sterke en unieke tool voor Europa in handen. De nood aan fietsdata leeft in heel Europa want hoe begin je met het verzamelen van fietsdata, welke data is er beschikbaar, hoe kan je datasets samenbrengen en vergelijken maar ook hoe zet je deze fietsdata in bredere mobiliteitsvraagstukken in? In het BITS-project (Bicycles in Intelligent Transport Systems) binnen het Europees North Sea Regions Programma gaan de provincie Antwerpen, de stad Brugge en de onderzoeksinstelling Vives samen met nog negen andere partners uit Nederland, Duitsland en Denemarken op zoek naar een Europees gedragen antwoord op deze vragen. Naast het samenbrengen van alle beschikbare data in een Cycle Data Hub zullen ook nieuwe fietsgerelateerde ITS-technologieën in pilootprojecten getest worden. De provincie Antwerpen zal een 3D camera testen waarmee ook het gedrag van de fietser geobserveerd en geanalyseerd kan worden.


De Provinciale Fietsbarometer

De Provinciale Fietsbarometer bestaat uit 4 pijlers. Een eerste indicator geeft met de fietstellingen inzicht in het aantal fietsverplaatsingen en hun evolutie. De tweede geeft een duidelijk beeld van de kwaliteit van de aanwezige fietsinfrastructuur. De derde pijler toont de fietsongevallen die informatie geven over fietsgedrag en fietsinfrastructuur en het vierde element brengt de ervaringen en het profiel van de fietsers in beeld. De provincie Antwerpen stelt alle gegevens voor iedereen open via de Online Fietsbarometer en analyseert één voor één alle gemeenten. Op basis van deze analyses ontvangt elke gemeente een rapport met concrete aanbevelingen voor een beter fietsbeleid.


 

Volgende van de detaillijst