Provincie Antwerpen subsidieerde in 2018 voor ruim 2 miljoen euro fietspaden

21.01.2019

In 2018 klopten maar liefst 15 gemeenten aan bij de provincie Antwerpen voor subsidies voor de (her)aanleg van bovenlokale functionele fietspaden. Goed voor meer dan 2 miljoen euro.

In 2018 keurde de provincie Antwerpen 15 dossiers, ter waarde van ruim 2 miljoen euro ondersteuning, goed voor de aanleg van net geen 10 kilometer fietspaden. Zo’n 300 000 euro ging naar de Alexander Franckstraat in Boechout en 180 000 euro naar de Vennestraat-Gierlebaan in Lille-Kasterlee. Hiermee legden de gemeenten respectievelijk 2 kilometer en 4,5 kilometer fietspad aan. De gemeente Geel gebruikte de subsidie van het Fietsfonds voor de aanleg van conforme fietspaden op de Olensteenweg. In Heist-op-den-Berg werd het geld gebruikt in de Goorstraat. Ook stad Antwerpen, Zwijndrecht, Wommelgem en Ekeren deden een beroep op het Fietsfonds voor de aanleg van hun fietspaden.

De provincie Antwerpen zet zwaar in op veilige en comfortabele fietspaden voor woon-werk, woon-school en woon-winkelverkeer. Gemeenten kunnen bij de provincie Antwerpen subsidies aanvragen voor de aanleg en verbetering van hun fietsinfrastructuur. Ze moeten daarvoor wel de Vlaamse kwaliteitsvoorwaarden respecteren. Vorig jaar keurde de provincie Antwerpen 2 050 261,71 euro aan fietspadsubsidie goed.

Voorbeelden van fietspaden, aangelegd met provinciale subsidies

Geel, Olensteenweg, aanleg vrijliggend eenrichtingsfietspad

Lengte: 300 meter inclusief fietsbrug
Subsidiebedrag: 29 007,98 euro

Fietsbrug aan de Olensteenweg in Geel

Wommelgem, Vremdesteenweg, aanleg vrijliggend dubbelrichtingsfietspad

Lengte:  250 meter
Subsidiebedrag: 25 192,86 euro

Vrijliggend dubbelrichtingsfietspad langs de Vremdesteeneg in Wommelgem,

Boechout, Alexander Franckstraat, aanleg vrijliggend eenrichtingsfietspad

Lengte: 2 000 meter
Subsidiebedrag: 305 203,12 euro

Vrijliggend eenrichtingsfietspad	 aan de Alexander Franckstraat in Boechout

Fietsfonds

De subsidies kaderen in het Fietsfonds, een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies om de realisatie van bovenlokale functioneel fietsroutenetwerk te ondersteunen. Een gemeente kan zo tot 90 procent Fietsfondssubsidie krijgen. De provincie en de Vlaamse overheid betalen respectievelijk 40 en 50 procent. De provincie betaalt het Vlaamse deel aan de gemeente en krijgt dit achteraf terugbetaald van de Vlaamse overheid.