Provincie Antwerpen legt laatste nieuwe fietsbrug op fietsostrade F105 Herentals-Balen

23.04.2021

De fietsostrade F105 Herentals-Balen telt maar liefst negen fietsbruggen en twee fietstunnels. Acht van de negen fietsbruggen zijn gloednieuw. Ondertussen is de provincie Antwerpen aan de laatste nieuwe fietsbrug toegekomen , een fietsbrug van net geen 10 meter lang over de Scheppelijke Neet in Mol.

Twee jaar geleden, in april 2019, schoof provincie Antwerpen de fietstunnel onder de ring van Geel. Niet veel later volgde de plaatsing van de 105 meter lange fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals, de fietstunnel aan Koulaak en de fietsbrug over de Sint-Jobsstraat in Herentals.

In 2020 ging de provincie Antwerpen verder op dit elan met de realisatie van fietsbruggen over beide Kleine Netes en over ’t Vlietje in Herentals. Dit jaar, op slechts 4 maanden tijd, plaatste de provincie Antwerpen al een fietsbrug over de Molderloopstraat en Molse Nete in Balen en vervolledigt ze nu het rijtje met de laatste fietsbrug, die over de Scheppelijke Neet in Mol.
Een investering van meer dan 8,5 miljoen euro voor al deze fietsbruggen en –tunnels.

Overzichtskaartje fietsbruggen en fietstunnels op fietsostrade F105 Herentals-Balen

Fietsbrug Scheppelijke Neet

De laatste nieuwe fietsbrug die de provincie Antwerpen realiseert, is dus die over de Scheppelijke Neet in Mol. Deze fietsbrug is met haar 9,6 meter lengte één van de kortere bruggen op de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Maar net zoals de andere is ook deze 5,5 meter breed en voorzien van verlichting in de leuning van de fietsbrug. Deze fietsbrug kreeg amberkleurige verlichting omwille van o.a. vleermuizen en andere nachtdieren rond de Scheppelijke Neet.

Er volgt nog één fietsbrug, die over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen. Dit is geen nieuwe brug aangezien we er gebruik maken van de bestaande infrastructuur om er de fietsers veilig en comfortabel het kanaal te laten oversteken. De werken aan deze brug starten in de loop van de maand mei.

Kaartje locatie fietsbrug over Scheppelijke Neet
Plaatsing fietsbrug over Scheppelijke Neet in Mol

Aanleg fietswegen

Telkens er twee aaneensluitende bruggen of tunnels klaar waren, kon de aannemer van start gaan met de aanleg van de fietswegen om zo de verbinding te maken.
Zo fiets je ondertussen al over de fietsostrade tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel en tussen Heistraat in Geel en Merelstraat in Mol.
Ondertussen gaat de aanleg van de fietsostrade verder:

• tussen Belgiëlaan en fietsbrug kanaal Bocholt-Herentals: klaar tegen einde zomer 2021.
  • tussen fietsbrug kanaal Bocholt-Herentals en station Olen: klaar tegen zomer 2021. Het deel tussen Doffen (Olen) tot aan het station in Olen zal onmiddellijk gebruikt kunnen worden.
  • tussen station Olen tot Grensstraat in Olen: start met de werken najaar 2021
  • Geel centrum: afronden van de werken voor de zomervakantie 2021
  • in Mol en Balen: start van de werken mei 2021

Er moet nog meer dan 25 kilometer fietsweg aangelegd worden. Wil je helemaal van Herentals naar Balen fietsen over deze fietsostrade dan is het nog even geduld oefenen tot de zomer van 2022. De realisatie van de volledige fietsostrade F105 Herentals-Balen is een investering van 29 miljoen euro.