Populaire fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen krijgt make-over

03.05.2021

De fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel over Mechelen krijgt een grondige make-over. Met deze optimalisatie willen de partners, de provincie Antwerpen, de gemeenten Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en de steden Mortsel en Mechelen inzetten op meer comfort en veiligheid voor het groeiend aantal fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.

De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen is volledig in gebruik sinds 2015. De afgelopen vijf jaar ziet de provincie Antwerpen een enorme evolutie in het aantal fietsers. In Hove bijvoorbeeld telde de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1 404 fietsers per werkdag in 2015. In 2020 steeg dit aantal met 42 procent naar net geen 2 000 fietsers per dag. In Mortsel telt ze zelfs meer dan 4 000 fietsers per werkdag. In Duffel verdubbelt het aantal fietsers er op 5 jaar tijd van ruim 1 000 fietsers per werkdag in 2015 naar 2 059 in 2020.
Nu al maken er zoveel fietsers gebruik van deze fietsostrade en vanuit de provincie Antwerpen zijn we ervan overtuigd dat dit aantal nog zal toenemen. De provincie Antwerpen faciliteert dit door deze fietsroute te optimaliseren en knelpunten weg te werken, zoals slechte zichtbaarheid, verouderde infrastructuur of een te smal profiel.

Oudste fietsostrade in Vlaanderen

De F1 tussen Antwerpen en Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim 15 jaar geleden werden de eerste schakels ervan als een demonstratieroute gebouwd volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiend fietsgebruik is een optimalisatie nodig. Voor bepaalde delen betekent dit een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over veiliger maken van kruispunten.
In een eerste oefening bracht de provincie Antwerpen alle knelpunten in kaart, aan de hand van gegevens uit de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die het Steunpunt Fiets ontving de afgelopen jaren. Deze oefening lag aan de basis van deze samenwerking tussen de provincie en betrokken lokale besturen, die zal leiden tot een make-over voor de fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen.

De Groenstraat, op de grens van Hove en Morstel, is alvast één van de knelpunten op de  fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen

Studiebureau brengt knelpunten in kaart

De lokale overheden stelden studiebureau Sweco aan om de verschillende werkpunten verder te onderzoeken. Provincie Antwerpen coördineert de studieopdracht, zorgt voor de procesbegeleiding en de afstemming met de gemeenten en steden.

Indien alles vlot verloopt, zijn tegen eind 2021 alle knelpunten met de best mogelijke oplossing in kaart gebracht. Nadien volgt de planning van de uitvoering op het terrein.

In de studie maakt ze een opdeling tussen locaties waar ze op korte termijn een kwaliteitssprong, dus veiliger en comfortabeler, kunnen maken zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen. De provincie Antwerpen bekijkt momenteel of enkele proefopstellingen als quick win zichtbaarheid op het terrein kunnen geven.