Eén jaar fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout

13.07.2021

Het is exact één jaar dat je tussen de Vosstraat in Deurne en de Oude Steenweg in Boechout over een fietsostrade van 4,5 meter breed fietst. Een traject van 3,7 kilometer dat op één jaar tijd bijna 400.000 fietsers wist te bekoren.

Logo EFRO en Europa

In 2018 startte de provincie Antwerpen met de aanleg en realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout. Een fietsweg van 4,5 meter breed voorzien van de nodige verlichting en belijning. De randen van deze fietsostrade kregen een dot-markering. Deze markering heeft een betere lichtweerkaatsing bij regenweer of in het donker en het waarschuwt je als fietser wanneer je op de lijn rijdt.

Maar het pronkstuk op dit bijna 4 kilometer lange traject is de dertig meter lange fietsbrug op de grens van Mortsel en Boechout. Je steekt er als fietser de spoorlijn Antwerpen-Lier over via een composietbrug van vijf meter breed. Het is de eerste fietsbrug in België in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter.

Fietsteller aan fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Eén jaar fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout in cijfers

Het traject valt alleszins in de smaak bij de fietser. Op één jaar telde de provincie Antwerpen er 387.863 tweewielers. Gemiddeld fietsen er op weekdagen 1.057 fietsers, bijna evenveel als de 1.067 fietsers op weekenddagen. Dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier is zowel bij functionele als recreatieve fietsers even populair.
Zondag 21 februari 2021 was tot nu toe de topdag tijdens het weekend. In totaal werden er 2.788 tweewielers geteld. De zomerse dinsdag 1 juni 2021 volgt op de voet met 2.535 fietsers.

Vervolg fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Ondertussen werkt de provincie Antwerpen verder aan de realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Komend weekend, 16 & 17 juli, wordt het eerste brugdeel van de fietsbrug ter hoogte van het station in Lier op z’n plaats gehesen. De overige zeven brugdelen volgen nadien stelselmatig zodat tegen het voorjaar 2022 de brug volledig op z’n plaats ligt. Nadien volgt nog de aansluiting van de fietsbrug en de fietstunnel op de fietsweg. Het is nog even wachten tot midden 2022 om van de luchthaven in Deurne rechtstreeks tot aan het station in Lier te fietsen.

Investering van bijna 17 miljoen euro

De realisatie van deze projecten op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier is een investering van bijna 17 miljoen euro.
Het project tussen Deurne en Boechout, aanleg van de fietsweg en fietsbrug, kostte ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832.000 euro subsidie en 800.000 euro van de Vlaamse overheid. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeerden in de fietsstraat in de Victor Heylenlei, respectievelijk 418.000 euro en 260.000 euro. Voor de aanleg van de fietsweg tussen Deurne en Boechout kan de provincie Antwerpen via het Fietsfonds rekenen op ruim 3 miljoen euro vanuit de Vlaamse overheid.

Het project rond de stationsomgeving, de bouw van de fietstunnel, fietsbrug en aanleg van de fietspaden, kost 7,8 miljoen euro. Hier kan de provincie Antwerpen rekenen op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.

EFRO en Europa logo