Provincie Antwerpen hijst eerste brugdeel van fietsbrug over het spoor aan het station van Lier

14.07.2021

Na de fietstunnel onder de ring rond Lier plaatste de provincie Antwerpen het eerste brugdeel over de sporenbundel in Lier. De uiteindelijke fietsbrug bestaat uit acht verschillende delen. Een project dat tot midden 2022 duurt voor de fietsbrug volledig op z’n plaats ligt.

Voor de provincie Antwerpen is de stad Lier een belangrijk knooppunt in het fietsostradenetwerk. Het veilig kruisen van de ring rond Lier (R16) en de treinsporen vormen een belangrijk project in de realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Met het plaatsen van de fietstunnel onder de ring rond Lier werkte de provincie Antwerpen al een eerste knelpunt weg. Een volgende belangrijke stap is de realisatie van de 250 meter lange fietsbrug. En hiermee startte aannemer TM Viabuild-Emotec. Zij hesen het eerste van de acht brugdelen.

Fietsbrug

Het eerste deel van de fietsbrug kruist de sporenbundel in Lier. Deze vakwerkbrug is 42 meter lang, 5 meter breed en weegt 75 ton. Door de driehoeken in de brug, die dichtgemaakt zijn met glazen panelen, heb je vanop de fietsbrug een goed zicht op de omgeving.
Het plaatsen van dit deel van de fietsbrug zelf was nachtwerk. Om de brug te kunnen hijsen, werd het spoorverkeer onderbroken.

Fietsbrug over sporen aan station in Lier

Vervolgtraject

Begin september start de aannemer met de heraanleg van de Zuid-Australiëlaan. Die straat kan dan vanaf half september opnieuw open voor het verkeer, behalve op de dagen dat er een brugdeel wordt geplaatst.
Dit is het eerste brugdeel dat de provincie Antwerpen legt. Nadien volgen er nog zeven andere delen. Telkens een brugdeel klaar is, zal dit ook geplaatst worden. Er kan tussen verschillende brugdelen wel enkele weken tussen zitten. Het voordeel aan die brugdelen is dat die overdag geplaatst kunnen worden en het spoorverkeer gewoon in dienst kan blijven.

Investering van 7,8 miljoen euro

De fietsbrug kadert in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat ook de bouw van de fietstunnel onder de ring van Lier en de aanleg van de fietspaden. Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.

Eerste brugdeel van de fietsbrub over de sporen aan het station van Lier ligt op z'n plaats